tandarts

<p>hallo moeders.</p><p>vraagje</p><p> </p><p>mn zoontje is in mei 2 geworden en is nog niet bij een tandarts geweest.. ik wil hier niet te lang mee wachten.en zsm een afspraak maken..</p><p> </p><p>maar mn vraag is wat kan een tandarts bij een kind doen?</p><p>mn zoontje heeft wat tandplak op zn tandjes.. kan de tandarts hier iets mee?</p>

Ik ben vorige week de eerste keer met mijn zoontje naar de tandarts geweest (2 dagen later werd hij 2 jaar), ze hebben toen spelender wijs kennis laten maken. Hij mocht bij mama op schoot in de stoel en toen gingen we liggen. Dan probeert de tandarts de tandjes te tellen, en kijkt of er speciale dinfen te zien zijn. In ons geval niet, alleen dat er 1 kiesje aan het door komen was en er dan nog 3 moesten. 

Ze benadrukken ook echt bij onze tandarts, niets moet. Vind ik erg belangrijk, ben zelf bang voor de tandarts en wil niet dat ons zoontje ook bang word. Daarom zal hij ook nooit mee gaan als ik zelf een afspraak heb.

Succes.

onze jongste ging vanaf tandje  1 al mee pas vanaf 4 behandelen ze als het nodig is
daarom moeten onze jongste 2 van 4 en 7 vaker komen 
omdat ze afwijkinge en of gaatjes hebben

Hoi!
Ik ben tandartsassistente en kan je vertellen dat het erg belangrijk is om met je kindje idd vanaf 2 jaar 1x per half jaar op controle te gaan. Kindje gaat alleen of op schoot in de stoel, afhankelijk van het kind. Tandjes worden geteld. Niet echt om te tellen, maar om de kids te laten wennen aan het werken in de mond. Daarnaast wordt er geblazen met lucht om te kijken of er cariës zit of niet.
Je geeft zelf al aan dat hij plaque heeft. Niet vervelend bedoeld, maar daar dien je zelf toch echt wat aan te doen. Vanaf 2 jaar, dien je 2x per dag de tanden te poetsen met een peutertandpasta. Tevens is het erg belangrijk om het kind te leren overmatige tandpasta uit te spugen en niet meer na te spoelen met water. Zo kan de fluoride de hele nacht inwerken op het gebit. Een tip die ik altijd meegeef is om je kindje neer te leggen met het hoofd tussen je benen. Zo kun je het het beste zien. Zet niet je kind voor je. Dit is een onnatuurlijke manier om te poetsen. Indien je kind tegenwerkt, kun je het met je benen in de 'houdgreep leggen. In het begin zullen ze het niet zo leuk vinden om liggend te poetsen, maar het is echt wel de beste manier. Ze wennen er snel aan. Mijn zoontje van 4.5 ligt altijd en zelfs als hij bij de opa's en oma's logeert, moet er zo gepoetst worden van hem, anders is het niet goed.
Ik wens je succes en die 1e afspraak bij de tandarts zal echt wel meevallen. Komt goed.
Liefs, Maaike

Hallo Maaike. 
Wel fijn dat je als tandartsassitente reageert.
Mijn zoontje poetst 2 x per dag. Als mn zoontje niet wil dan geef ik aan dat ik het dan doe. Op een niet leukere manier maar ik geef wel eerst aan om hem de keuze of hij poetst of mama. En tis goed dat je zegt liggend want dat doe ik al.. zittend is hij snel afgeleid en op de arm voor de spiegel in de douche word mn arm lam. En krijg dan op ten duur last van de rug. 
Liggend vind ie niet erg.. Alleen heb hem nog niet geleerd om het uit te spugen. Maar ik zal een bakje neerleggen op zn kamer en hem dat leren.(ik leg hem op de commode om te poetsen) en met die plaque als dit zo heet ? vermoed ik of ik poets niet lang genoeg. Of krijgt na mijn gevoel misschien teveel suikers???   
En wanneer kan een tandarts eraan doen om het te verwijderen? 
Sorry zie nu pas dit bericht wel jammer dat je geen bericht van krijgt op mm reacties. 

Groetjes marijke

Hoi Marijke, 
Geeft niet hoor dat je laat reageert ;-). Soms reageer ik ook laat, hahaha.
Heel goed dat je al liggend poetst. Je kan het dan echt veel beter zien.
Als ze zo klein zijn, met peuter pasta, is de dosis fluoride aangepast, zodat het niet heel erg is dat je zoontje het doorslikt. Let even op de hoeveelheid ppm die op de tube staat. Die is vele malen minder dan de hoeveelheid ppm dan volwassen tandpasta. Ik adviseer eigenlijk altijd elmex voor kids, omdat de overstap op latere leeftijd naar volwassen tandpasta veel makkelijker gaat en vooral: gij is niet zo zoet als alle andere peuter tandpasta's. 
Wat betreft de plaque. Dat ligt niet perse aan de hoeveelheid suikers op een dag, maar echt aan de tijd die er besteed wordt aan poetsen. Misschien kun je kijken of hij een elektrische tandenborstel accepteert. Mijn zoontje wilde eigenlijk al heel snel niet meer gewoon poetsen. Als je er een aanschaft, koop dan de kinderborstel van oral b. De sonicare is vele malen duurder en is lastiger poetsen. De kinderborstel van oral b heb je basis en een met een muziekje. Met een elektrische tandenborstel poetsen in vergelijking met een handtandenborstel is de verhouding 2 minuten elektrisch is 7 minuten met de hand.... koop echter niet een borstel op batterijen, want die verliezen heel snel de kracht in het aantal rotaties. Gebruik ook niet je eigen elektrische borstel, want die draait veel te hard en beschadig je het tandvlees.
Sommige tandartsen zeggen dat elektrisch poetsen pas vanaf 3 of 4 jaar is, maar echt, ik ben zo blij dat wij het al eerder hebben gedaan. En mijn collega's waren het zeer met mij eens ;-). Met de hand is daarnaast zoveel meer werk, en eigenlijk zoveel ingewikkelder bij je kind.
Houdt de borstel 3 seconden (is 5 tellen) per tand per vlak stil. De borstel doet het werk. Het is echt wel even wat werk, maar je zal echt zelf al snel resultaat zien. En de tandarts dus ook ;-)
Ook belangrijk is dat je zoontje na het tandenpoetsen niets meer in zn mondje stopt. Ook geen water om na te spoelen. Zo kan de fluoride de hele nacht inwerken op het gebit. 
Ik hoop dat je wat aan deze tips en tricks hebt. Succes en ik hoop dat het goed komt bij de tandarts!
Liefs, Maaike

Hoi Maaike
Ik heb zeker wat aan deze tips en idd een elektrische tandenborstel dacht dat het ook idd voor 3 plus is.. Maar proberen kan zeker geen kwaad. Hij vind de onze elektrische tandenborstel leuk al dat getril voelt zo gek 
We gaan aankomende week afspraak maken zodat papa er ook bij is voor zn eerste tandarts..  dankje wel!!! 
Liefs marijke

Terug
Bovenaan