Tandemvoeden

<p>hoihoi,</p><p>Over 2 weken ben ik uuitgerekend van de tweede. De oudste is 14 maanden. En zij krijgt nog steeds 1 a2 keer op een dag borstvoeding. Ik wil graag gaan tandemvoeden. En vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.</p><p>Groetjes!</p>

Wat mooi dat je dit wil gaan doen ? ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, zou wel mijn wens zijn om dit in de toekomst te doen. Je kan voor advies altijd contact opnemen met een lactatiekundige of via de borstvoedingslijn via La leche league? Succes met de laatste loodjes ?

Geen ervaring mee. Wel mijn tweeling het eerste jaar bv gegeven, nu bij mijn dochter niet gelukt ivm ernstige bloedarmoede kwam het niet op gang.
Maar vraagje: een kind van 14 maanden heeft een andere behoefte dan een pasgeboren baby. Is er dan geen kans dat de baby tekort op loopt of hoe moet ik dat zien?

Wat bijzonder dit! Heb er geen ervaring mee maar lees wel mee uit nieuwsgierigheid. 
En wat knap dat je hoogzwanger nog bv kunt geven! Succes met de bevalling! 

Hier hetzelfde, mijn zoontje deinkt nog een paar keer per dag en ben volgende week uitgerekend. Wil het ook samen gaan doen, ik probeer eerst de baby genoeg te geven en heb een weegschaal aangeschaft om zijn gewicht in de gaten te kunnen blijven houden ook na de kraamtijd zodat ik goed in kan schatten of hij genoeg krijgt. Misschien is dat een idee?

Ik heb eens ergens gelezen dat pasgeborenen die borstvoeding gaan krijgen die al op gang is gebracht, minder of zelfs helemaal niet afvallen de eerste paar dagen. Normaal gesproken verliezen baby's toch wel een paar 100 gram omdat borstvoeding nog helemaal op gang moet komen. Ik denk dat het alleen maar positief is dus! Je melk zal wel veranderen na je bevalling, om aan de behoeften van je baby te voldoen, maar in principe blijft de laatste melk, het meest vet en voedend, dus misschien eerst je oudste laten drinken en daarna je baby? Maargoed ik ben geen lactatiekundige, die zou ik wel om advies vragen! :)

Ondertussen is mijn zoon alweer bijna 4 weken oud. En het tandemvoeden Gaat heel goed. @SvenWesselJinthe De borstvoeding word afgestemd op de baby zodat hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Mijn dochter drinkt 2 a3 keer op een dag. Soms tegelijk en soms appart van elkaar. 
Mijn zoontje is 1 dag afgevallen, en daarna alweer gaan groeien. Toen de kraamhulp wegging na 8 dagen was hij 300 gram boven zijn geboortegewicht. En nu is hij al ruim een kilo daarboven. Ik heb zelf ook een weegschaal.
Mijn dochter is meestal niet jaloers als haar broertje alleen drinkt. Ze komt hem regelmatig kusjes geven als hij aan jethet drinken is. Soms klimt ze naast me en trekt aan mijn shirt (die, die) om aan te geven dat ze ook bv wil. Ik kan haar dan vaak makkelijk afleiden door een boekje voor te lezen oid.
Het enige nadeel tot nu toe is dat ik veel melk heb omdat ik natuurlijk voor 2 kindjes heb. De baby verslikt zich daardoor snel. En hij heeft regelmatig krampjes. Wat geloof ik ook kan komen door hrt verslikken. Maar verder vind ik het heel gezellig om 2 kindjes te voeden. Hoop dat ik de WHO dpelstelling haal en ze tot 2 jaar bv kan geven.
@ingeselles hoe gaat het tandemvoeden bij jou?

Ik ben wel benieuwd hoe het bij jullie gaat met tandemvoeden. Ik doe het nog steeds. Ze krijgen 's ochtends voor of na het ontbijt samen drinken. Soms nog 1 keer overdag. En 's avonds met naar bed brengen krijgt de jongste een fles, dit omdat zijn groei wat achterbleef en ik met een fles zeker weet dat er voldoende voeding in zit. En de oudste krijgt dan borstvoeding.
Ik vind het nu wel lastiger worden. De oudste is bijna 2 als ze bv wil komt ze op schoot zitten en trekt mijn shirt naar beneden. Dit is thuis niet zo'n probleem maar in het openbaar is het niet fijn. En als ik haar in het openbaar voed dan stopt ze gerust even met drinken om iets anders te gaan doen. Maar als ze dan ziet dat ik mijn kleding weer goed doe komt ze snel weer bij me drinken. Hebben jullie hier ook last van, en hoe gaan jullie daarmee om?

Terug
Bovenaan