tanden poetsen

Hallo,

Mijn dochter (8 mnd) heeft nu twee tandendus ik ben aan het poetsen geslagen maar zonder succes,  zodra die tandenborstel in haar mond komt (als die al zover komt) is het huilen geblazen terwijl ze bijna nooit huilt. Heeft er iemand tips?

Mama floor

Hoi mama floor,

Toen mijn zoontje 2 tanden kreeg ben ik ook begonnen met poetsen. Ik gebruikte
zo'n tandenborstel die je om je vinger kon doen. Heel handig ding. Ik heb hem
gewoon bij Etos gekocht en het kost bijna niets. Als je met je vinger richting het
mondje gaat is dat minder eng dan een tandenborstel. Bovendien kun je zo beter
voelen hoe je poetst. En kan je kleintje er aan wennen.
Wij poetsen altijd zijn tanden als hij in bad zit. Hij zit dan in zo'n badring. Ideaal.
Dat weet hij nu precies en doet zijn mond open als ik zeg dat we gaan tandenpoetsen.
Nu gebruik ik wel een kindertandenborstel aangezien mijn zoontje nu 8 tanden en
bijna 2 kiezen heeft. Hij vond het toch wel erg leuk om in mijn vinger te bijten tijdens
het poetsen. Auw,,,,,
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Gewoon blijven proberen dan komt het wel.
Groetjes Melanie mmv Quinten (31-08-04)

Hai mama Floor,

Heel herkenbaar, het tandenpoetsritueel. Mijn dochter (bijna 10 maanden) heeft inmiddels 4 tandjes en wij poetsen met een babytandenborsteltje.  Dat gaat goed zolang we zingen, praten of andere afleidingsrituelen gebruiken anders klemt ze de tandenborstel in haar mond vast of trekt ze de tandenborstel steeds uit onze handen.

Bij ons heeft het in ieder geval wel geholpen om een keer eerst zelf je tanden te gaan poetsen waar ze bij is, op die manier wilde ze ons gedrag kopieëren en ging het tandenpoetsen in het vervolg zonder problemen. Ook kan het helpen om aaaaaa te zeggen, ze gaat dan automatisch mee 'praten' waardoor je in ieder geval eenvoudiger toegang tot haar tanden hebt.

Succes!

Het kan ook anders, sinds een week heeft ons meisje een tandje. Zodra ik met de (gewone baby-) tandenborstel in de buurt van haar mond kom, doet ze die al wagenwijd open. Ik gebruik wel babytandpasta van Kruidvat eigenmerk. Misschien dat het door de zoete smaak komt? Maar tot op heden vind ze het geweldig het poetsen.
Verder heb ik eigenlijk geen tips

Hallo,

Daan heeft ook een poosje problemen gehad met tanden poetsen.
Aan het begin ging het heel goed en zo ineens al brullen als hij de tandenborstel zag.
Ik ben eigenlijk nooit de strijd met hem aan gegaan. Ik heb de tanden borstel een paar dagen niet laten zien, en na een paar dagen spelenderwijs geprobeerd om toch weer zijn tandjes te poetsen. Hij vind het nu nog niet altijd leuk, maar afleiding doet al veel.
Ik zing liedjes of doe gek laat hem met een autootje spelen noem maar op.
Als hij aangeeft dat hij het niet leuk meer vind stop ik ook dit kan 10 sec zijn maar ook na 1,5 min. Er zal wel een dag komen dat ze het leuk of normaal gaan vinden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes saskia

Hoi hoi

Ik sluit me aan bij de andere tips (afleiding) maar heb ook nog iets anders.
Robin (nu 11 mnd) vond het altijd heeeel interessant om te zien hoe wij onze tanden poetsen met de elektrische tandenborstel. Liet haar dan ook soms (zonder tandpasta) voelen hoe dit is en ze vind het geweldig. Nu hebben we dus een eigen baby opzetstukje gekocht voor op de elektrische. Gewoon bij etos ed te koop.

Idee?

Hallo Floor,

Allemaal heel leuk die tips dit je heb gekregen van de dames. En ik
hoop ook dat er één van werkt, bij jou. Bij mij niet dus. Ik heb ze
allemaal geprobeerd zelfs dat mijn zoontje (16 maand) mijn tanden en
die van papa ook mocht poetsen. Het werkte niet.

Maar zins een week gaat het in één keer veel beter (nog niet echt van harte).

Gewoon wel elke avond tanden poetsen dan weet je kindje dat het er bij
hoort (was wat ze op het consultatie bureau tegen mij zeiden).

Succes er mee

Groetjes Marije

Terug
Bovenaan