tandenknarsen

Hallo allemaal,

Wij proberen ons zoontje van 21 maanden zijn speentje af te leren. Helaas gebruikte hij zijn speentje niet zozeer om op te sabbelen, maar om op te bijten.
Nu zonder speentje is hij heel erg aan het tandenknarsen.

Weet iemand of dit kwaad kan (ik ben zo zuinig op zijn gebitje) en hoe we dit af kunnen leren?
Hij snapt het nog niet, als we zeggen dat hij niet zo moet knarsen met zijn tandjes.

Groeten Saskia
 
Hai Saskia,

Onze dochter (ook 21 maanden, op 11 okt. wordt ze twee) knarst ook wel eens met haar tanden. Buiten het vreselijke geluid vinden wij het ook niet goed voor haar tanden. Ik denk persoonlijk at het wel kwaad kan. Mijn oom doet het ook en hij heeft nog maar hele korte stukjes tand in zijn mond. Het wordt een gewoonte denk ik. Wij zeggen ook steeds "Niet doen met je tandjes zo.." (en dan nadoen). Ik denk wel dat ze het begrijpt trouwens. Verder hebben wij er ook geen oplossing voor, buiten goed in de gaten houden en steeds blijven corrigeren. Zij heeft ook (alleen 's nachts) een speentje die ze sinds deze week kapot bijt: al twee spenen weggegooid gisteren met gaatjes erin. Rara kinders!

Succes!

Groet,

Anouk
 
Je kunt je ook af vragen of dit dan al het moment is om het speentje af te leren.
Ik denk dat de speen minder kwaad kan als het tandenknarsen.
Over een half jaartje kun je veel beter uitleggen waarom hij niet moet knarsen, misschien is dat een beter moment.
Groetjes Soela
 
hallo!
Bedankt voor jullie reacties! Dat voordoen is een goed idee! Daar was ik nog niet opgekomen! Zal ik ook eens proberen.
En het afleren van het speentje... ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord, maar hij lijkt zelf ook minder behoefte aan het speentje te hebben. Hij gooit hem op de grond en pas een paar uur later vraagt hij er eens een keertje naar.
Maar dat voordoen ga ik zeker proberen!

Groeten,
Saskia
 
Terug
Bovenaan