Tandenpoetsen bij baby

Hallo,

Onze dochter Donna (8 mnd.) heeft sinds kort haar 1e tandje :) Ik heb gehoord dat je dan al gelijk moet beginnen met poetsen. Ik heb nu een peutertandenborstel gekocht maar hij oogt zo groot in vergelijking met dat ienie mienie tandje! Natuurlijk ga ik er niet overheen raggen maar toch... kan het tandvlees snel beschadigen? Ik heb ook gehoord van een vingertop-tandenborstel. Is dat handig en waar koop je die?

En hoe zit het met die peutertandpasta? Kan ik dat al gebruiken of eerst met gewoon water? Ze kan haar mondje nog niet spoelen dus ik neem aan dat het geen kwaad kan als het doorgeslikt wordt?

Wat een vragen! En dat alleen al over tandenpoetsen!! Heerlijk, zo'n 1e kindje...

Bedankt en groetjes!
Daphne
 
Hoi, wat moet dat schattig zijn zo'n 1e tandje. Hier (net 8 maanden)is nog geen tandje te bekennen...alhoewel...Maar goed...wij hebben al een tijdje zo'n baby tandenborstel.Bij het badderen "poetst" ze driftig haar tandvlees haha..maar ze is er niet bang voor.Ook hebben we een vingertandenborstel.Die kun je over je vinger heenschuiven en gebruiken we nu wel eens om te "oefenen". Deze borstels kun je kopen bij de etos(hangen bij de difrax spulletjes).
Verder tandpasta etc.sorry,nog geen ervaring mee.
 
Je kunt gewoon een normale tandenborstel gebruiken voor baby's. Een vingertop-tandenborstel lijkt mij geen noodzaak. Op de verpakking van de borstel staat een leeftijdsaanduiding. Het gaat erom dat je alvast oefent met een tandenborstel in de mond brengen met tandpasta erop. Of je dan wel of niet "poetst" is nog niet eens zo belangrijk. Mijn zoon kauwde er in het begin alleen maar op en dat is helemaal niet erg. Echt poetsen komt later wel. Als je kind eenmaal snapt dat tandenpoetsen het standaard avondritueel is, ben je al een stuk verder. Het moet verder ook leuk blijven, dus ook zelf laten poetsen.
Verder staat op de tandapasta ook een leeftijdsaanduiding. Bij die tandpasta is het de bedoeling dat het kind het doorslikt, want spoelen kunnen ze nog niet. Je moet een klein beetje gebruiken.
Mijn zoon is nu een jaar en sinds ongeveer een maand kan ik een beetje poetsen. Daarvoor kauwde hij er alleen op en wilde hij vooral spelen met de borstel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes
 
Mijn zoon is nu net een jaar, maar ik poets wel degelijk zijn 5 tanden echt. Ik heb ergens gelezen dat het tandglazuur de eerste tijd na het doorkomen het zwaksts is dus ik besteed toch wel aandacht aan het poetsen.
 
alle drogisten hebben het.het gaat erom dat ie dan die fluoride binnen krijgen en die tandenborstel is een start om alvast te wennen.mijn dochter zit er overdag ook mee.daar gaat ze op zitten bijten.ze vindt het geweldig.ik doe zelf even om haar tanden en dan geef ik die tandenborstel,ze zuigt zelf die tandpasta eraf.
 
Terug
Bovenaan