Tandenpoetsen DRAMA

Hallo, mijn dochter van 3 jaar wil sinds een paar weken haar tanden niet meer poetsen. Ze houd haar mond stijf dicht en schudt alleen maar NEE. Ik heb al alles geprobeerd: knuffel die tandenpoetsen, doen alsof tandenborstel kan praten, beloningen (met stickers), bestraffen (geen verhaaltje), zelf tanden poetsen, mama's tanden laten poetsen (1 x gelukt), liedjes noem maar op... En helaas ook de strijd aangaan door haar stevig vast te houden en geforceerd de tanden te poetsen. Dit laatste is natuurlijk een nog groter drama, krijsen, krijsen en krijsen. Ik praat dan wel gewoon tegen haar en zeg dat het echt nodig is..maar ze lijkt het gewoon allemaal te negeren. Ben beetje ten einde raad. Wie heeft de ultieme tip! Ik ben hier echt soms een half uur bezig om haar tanden gepoetst te krijgen, eerste 25 minuten met alle mogelijke lieve, zachte bedoelingen en daarna dus alsnog eindigen met strijd en houdgreep....
 
een voordeel van dat krijsen is wel: haar mond is tenminste wel open :)
Maar zonder gekheid, erg vervelend natuurlijk dat het steeds zo'n drama is.
Ik zou zelf denk ik ophouden met paaien en tegen haar zeggen "kom op meid, even tandenpoetsen", en als ze niet wil meewerken dan maar met 'geweld'. Mijn dochter wil soms ook niet en zet het op een brullen, maar als het klaar is is dat ook zo weer over. Het moet toch even gebeuren, tandenpoetsen hoort erbij!
 
Hier ook problemen mee gehad en ook van alles geprobeerd. Enige tip: volhouden! Uiteindelijk zal ze snappen dat het toch moet gebeuren. Sinds ik een opstapje heb gekocht, waardoor ze zichzelf in de spiegel kan zien, vraagt ze zelf om de tanden te poetsen. Misschien ook iets voor jouw dochter?
 
Volhouden...

De aanhouder wint, dus zorg dat je het langer volhoudt dan zij.

Dan maar met "geweld". Ze zal op die manier begrijpen dat het hoe dan ook moet gebeuren; en dat tegenstribbelen er niet voor zorgt dat het niet gebeurt. Als ze zich dat realiseert, zal ze heus stoppen met tegenstribbelen.
En inderdaad, haar zelf in de spiegel laten kijken oid kan zorgen dat ze het zelf wil doen.
Dat ze het dan nog niet zo goed doet, zou ik even over het hoofd zien als ik jou was. Die strijd kun je altijd over een maand nog aangaan, als ze vergeten is hoe vervelend ze tandenpoetsen eigenlijk wel niet vond ;)
 
Terug
Bovenaan