Tandenpoetsen

Hoi allemaal
Ik ben nu 13 weken zwanger
Heeft iemand zelfde probleem als ik ?
Zodra ik me tanden wil poetsen word ik misselijk en moet ik overgeven als ik de tandpasta al proef maar ja me tandvlees raakt ondstoken iemand ideetjes ?
 
Ik heb het ook gehad tijdens mijn zwangerschap, maar gelukkig niet elke dag. Ik heb er dan ook eigenlijk niks mee gedaan, maar misschien kun je een andere tandpasta proberen of desnoods kindertandpasta?
En bij ontstoken tandvlees kun je tandenstokers of flosdraad gebruiken.
 
Heel herkenbaar! Tandenpoetsen was in het eerste trimester voor mij echt een hel. Heb er ook van moeten overgeven ?. Ik zorgde ervoor dat ik mijn tanden poetste voor het eten of ruim na het eten zodat mijn maag niet te vol zat. Verder focuste ik me echt goed op iedere beweging die ik maakte met mijn tandenborstel en hing ik met mijn hoofd zo goed mogelijk voorover over de wasbak zodat er zo weinig mogelijk tandpasta verder in mijn mond zou lopen maar dit eerder uit mijn mond in de wasbak liep. Wanneer mijn man of de kat of... me bijvoorbeeld afleidde, was de kans het grootst dat ik moest kokhalzen en overgeven. En daarbij probeerde ik rustig door mijn neus te ademen. Op die manier lukte het over het algemeen net om mijn tanden te poetsen. Eventueel kan je overwegen om een tandpasta te zoeken die minder hard smaakt of met een andere smaak die je wel kan verdragen. Wel een heel lastige kwaal inderdaad omdat je tandvlees en gebit er na een tijdje onder lijdt... Ik moet wel zeggen dat dit bij mij rond week 14 al veel beter was en dat ik er daarna geen last meer van heb gehad (nu 36 weken).
 
Jaaa! Nu 14 weken en tandenpoetsen is al weken hel. Ik doe het wel. Maar ik kokhals en sta mn mondwater in te slikken. Lukt me vaak net aan om niet over te geven. Ik denk dat het meer te maken heeft met een sterke kokhalsreflex en de borstel waarvoor je je mond hol moet maken, tandpasta die naar je keel loopt enzo. Het is al de kotshouding zegmaar. Maar geen tips hier. Bij de eerste werd het minder toen de misselijkheid af nam. De misselijkheid is nu nog in volle gang bij mij.
 
Belangrijker is dat je poetst dan wanneer je poetst. Tijdens mijn eerste zwangerschap was het ook een drama met poetsen. Sla het poetsen ‘s ochtends vroeg tijdelijk over om op een ander moment van de dag te poetsen.

Eventueel kan je met een fluoride spoeling spoelen. Alleen doe dat dan niet op een moment dat je ook al probeert te poetsen.

Om het tandvlees gezond te houden is het belangrijk dat je naast het 2 keer per dag poetsen ook een tandenstoker of een rager gebruikt voor tussen je tanden. Dat kan je ongeveer met je mond dicht doen en bijv ‘s avonds als je achter de tv zit. Daar hoeft ook geen tandpasta oid op. Dat was bij mij ondanks de misselijkheid wel te doen.

Sterkte ermee, want gezond tandvlees is belangrijk voor een gezonde zwangerschap!
 
Mylasan: daar kan je als je zwanger bent sowieso wel meer of sneller last van hebben gezien je lijf zoveel beter doorbloed is momenteel. Eventueel kan je ook langs de tandarts gaan en daar tips vragen.
 
Terug
Bovenaan