Tandenpoetsen

Wij hebben de tandjes van onze dochter gister voor het eerst 'gepoetst'. Ik schrijf dit tussen haakjes, want we deze het met zo'n ding wat om je vinger kan van mushie. Naast dat we er bijna niet bij konden, moest onze dochter ook wel wennen. Wat ik begrijp, dit heeft tijd nodig. Onze dochter heeft nu de twee onderste middelste tandjes en boven de twee hoektanden. We gaan haar in elk geval op deze manier laten wennen. En ik ga snel starten met een borsteltje met haren. Nu vraag ik mij af, wanneer poetsen jullie de tanden? Wij deden het na de laatste fles, maar dan wordt onze dochter soort van weer actiever, terwijl ze door de fles juist loom werd. We moeten even gaan ontdekken of ze hierdoor nu lastiger in slaap gaat komen. En hebben jullie nog verder tips hoe je dit op kan bouwen?
 
Tot 2 jaar minimaal 1 keer per dag. Zelf doe ik dat dan altijd in de ochtend. En vanaf 2 jaar echt 2 keer per dag. Dan pas moest ik ‘s avonds na de laatste fles. Maar dan hebben ze ook wel de leeftijd dat ze daardoor niet meer actief worden (of in ieder geval niet actiever dan dat ze al zijn?)


Vanaf het eerste tandje t/m ruim een jaar poets ik met de hand. Daarna ga ik over op een elektrische borstel. Daar poets je echt beter mee. Zeker als je kind niet zo braaf blijft liggen. Poetsen geeft nogal een strijd bij kinderen. Maar over het algemeen is het de aanhouder wint. Eventueel afleiden door haar iets in haar handen te geven. Of een poetsliedje aan te zetten. Mijn zoontje van 5 vraagt er nu ook echt om, omdat het bij zijn opstaan/ bed ritueel hoort.
 
Wij hebben tot een maand of 10 met zo'n vingerhoedje gepoetst. Dan is kauwen ook goed. En wanneer het mondje even open gaat zijn die paar tandjes ook zo geborsteld. We maakten er vooral geen strijd van, gewoon spelender wijs. 
Wij deden het wel voor het slapen gaan. Maar de laatste fles kreeg ze niet om in slaap gevoed te worden. Daarna kleedden we nog om, verschonen en wassen enzo. En dan naar bed. Dus hier verstoorde het geen slaap. 
Vanaf 10 maanden met een baby tandenborsteltje. En na een jaar werd het weldegelijk strijd. Ze kreeg kiezen. Poetsen duurt langer. Ze is mondiger en wil zelf doen of alleen de tandpasta eten en niet poetsen. Ze heeft een duidelijke mening en die is dat ze het niet fijn vindt. Tja het moet toch gebeuren en zelf doen, liedjes zingen of een spiegel oid helpt niet. Sommige dingen moeten nou eenmaal. Dus door zelf rustig te blijven en zoveel mogelijk met haar mee te werken zonder het af te raffelen poetsen we toch. Soms helpt het spelletje eten wegpoetsen. "Zitten daar nog worteltjes? Ja even de worteltjes wegpoetsen hoor!" En ik spreek ook wel eens af dat ik het eerst doe, en daarna mag ze zelf nog even. Ik ga niet door als ze hysterisch is, dan pauzeren we even. Maar het poetsen zal gebeuren. Nog steeds voor bedtijd. Binnenkort beginnen we ook sochtends.
 
 
Mijn zoontje nu 10 maanden vindt het geweldig om met de tandenborstel te spelen. Ik heb zo een ronde kleintje met een gaatje zodat hij het makkelijk kan vasthouden. Ik geef hem die in de hand tijdens het verschonen, meestal in de ochtend. Vaak ook in de avond, vóór de fles (hier is het verschonen, pyjama, fles en in bed). Hij speelt er wat mee en daarna doe ik klein beetje tandpasta en ik poets het even goed en dan klaar gaan we zitten voor de fles, of in de ochtend gaan we spelen. Of andersom eerst goed poetsen en dan laat ik hem nog even spelen

Hij vindt de tandpasta lekker dus tot nu toe gaat het goed
 
Terug
Bovenaan