Tandenpoetsen

Omdat de meeste kindjes hier nu tandjes hebben en er dus gepoetst moet worden; een speciaal topic voor alle tips en om je drama- of succesverhalen kwijt te kunnen!

Mika heeft nog geen tandjes, maar Lara natuurlijk wel. Ik moet bekennen dat wij niet zo superstreng zijn met tanden poetsen. D'r mondje ziet absoluut minimaal 1x per dag een tandenborstel-met-pasta, maar wij poetsen niet elke keer helemaal na. Lara kauwt meestal zelf een minuut of wat op d'r borstel en voor zover het gaat poetsen we na. We maken er zeker geen worstelpartij van...
Doordat we regelmatig samen in de badkamer tandenpoetsen, ziet ze de bewegingen die wij maken en die probeert ze altijd na te doen. Door haar dan voor te doen hoe het moet (met "ieieie" en "aaaaaah" geluiden) laten we haar zien hoe ze tanden kan poetsen.

Met Mika zal het ook zo groeien; hij heeft nu al zo'n beginnersborsteltje van Difrax (met rubberen puntjes ipv borstelharen), daar kauwt hij lekker op bij het luierverschonen. Als de tandjes doorkomen gaan we over op een borsteltje met een drupje peuterpasta, waar hij op kan kauwen en waar we eventueel mee napoetsen. Als hij nog een paar maandjes ouder is kunnen we steeds meer zelf voordoen hoe het werkt...

Lara vindt het rommelen met die borstel en pasta zo leuk dat ze er soms wel 5x op een dag om vraagt; als we in de buurt van de badkamer zijn dan laat ik haar poetsen.

sinds mees zijn eerste tandje doorkwam hebben we hem vaak tijdens het verschonen een tandenborstel gegeven en daar ging hij lekker op kauwen en nu er twee tanden door zijn poetsen we elke avond ik poets zelf eerst de twee tandjes en later mag hij er zelf nog even op kauwen en geen probleem gelukkig wie weet komt het nog.

liefs anja  

hoi,

Lois heeft inmiddels 4 tanden, 2 onder 2 boven..een maand geleden vond ze dat poetsen niks..stees die tong ervoor,ze wilde echt niet..zelf deed ze hem ook niet in de mond..ik dacht nog fijn ......dat word dus worstelen...ook waren we nog een beetje lax en omdat ze nog en fles voor het slapen krijgt had het ook nog geen nut, maar nu er 2 bij zijn..toch wat anders geprobeerd...hier ook mama of papa als voorbeeld..pakken onze eigen tandeborstel en gaan poetsen, dan doet ze ons meteen na..en we mogen de borstel ook in haar mond bewegen, dan zij zelf weer even en dan wij weer...zo ong.een minuutje das lang zat..en dat 1x per dag is voldoende voor die kleintjes..

succes iedereen.
gr. Bambi
mama van Lois 10-07-08

Onze kleine meid (11 maanden) heeft twee ondertandjes. Wij   poesten ook een keer per dag voor het slapen gaan. We hebben er een liedje bij bedacht zodat het voorspelbaar voor haar wordt. We zingen dan op de wijs van smakelijk eten hap hap hap.

Tandjes poetsen (2x)
poets poets poets
ze worden lekker schoooon (2x)
Nog een keer (2x)

Tandjes poetsen (2x)
Poets poets poets
Nu zijn ze lekker schoooon(2x)
Dat was het weer (2x)

En dan het eerste versje meestal twee of drie keer. Ze wil zelf ook graag de borstel vasthouden dus het is niet zo dat ze de hele tijd gepoetst wordt. We proberen het vooral leuk te houden.
Dus misschien hebben jullie er wat aan. Hier werkt het (voorlopig) goed.

Hallo! Hier poetsen we ook vanaf het moment dat de eerste tand doorkwam. Het zijn er nu pas twee... Sophie wordt al vrolijk als ze de tandenborstel ziet! Meestal mag ik wel even poetsen, soms begint ze meteen op de borstel de zuigen en te kauwen, vooral de tandpasta vindt ze volgens mij erg lekker. Ik zit dan zelf met mijn mond open en aaah zeggend voor haar en dan doet ze vaak haar mondje wel weer open. Je moest me eens bezig zien, haha!

Bij ons tandenpotsen een feest., Thomas is 12 maanden en hefet 8 tanden en inmiddels worden de eerste 4 kiezen ook steeds meer zichtbaar.

De tandpastatube heeft leuke kleuren, tandpasta ruikt heerlijk.
Eerst poetsen wij zijn tanden, dan mag hij zelf poetsen (lees: heel hard zuigen op de borstel).
Tot slot moet hij onze tanden nog even poetsen en klaar is hij weer.

Terug
Bovenaan