Tandje(s) poetsen?

A

Anoniem

Guest
Hoe zit het precies met tanden poetsen?
Als het tandje door is moet je dan gelijk gaan poetsen?
Bij elise is er een tandje doorgekomen..en het is eigenlijk nog maar een klein puntje!
Of moet je wachten tot het een klein stukje meer is doorgekomen?

Het lijkt me zo'n geklooi en volgens mij ook pijnlijk, want je poetst het tandvlees meer dan het tandje zelf!

En poetsen  jullie met een gewone tandenborstel of een elektrische?  

Groetjes Linda

Ps Ik heb zo'n gevoel dat Debby het antwoord wel weet ( 6 tandjes toch?)

Wij hebben bij het eerste beste puntje gelijk "gepoetst". We hebben een peutertandenborstel (of in elk geval eentje voor de allerkleintse). Er zit een gat in het handvat voor als de kleine dat ding zelf wil vasthouden, dan past daar precies het duimpje in. En we hebben tandpasta van Tinky Winky (smaakt lekker en mag doorgeslikt worden). Daarvan doen we er dus een klein beetje op en dan aaien we wat over de tandjes. Thomas vindt het prima en als ik klaar ben, dan mag hij ook altijd nog even "poetsen" en dat vindt hij helemaal geweldig.
't Is ook goed om vroeg te beginnen vanwege de bescherming van fluor en je bouwt gelijk een goede gewoonte op.

Groetjes en succes

Ida

Ook al zijn er hier nog maar twee tandjes, ik wil ook wel antwoord geven. Bovendien heeft de oudste al een mond vol tanden.
Idd gelijk bij het doorkomen beginnen met 'poetsen'. Het gaat er hierbij om dat er een beetje tandpasta op het tandje komt en om de gewenning van de tandenborstel.
Dus niet volop op het puntje gaan poetsen. Dan doet het pijn.
Ik probeer ook altijd even te poetsen bij haar en dan mag ze zelf met de tandenborstel spelen.
Sil

Tuurlijk mag iedereen reageren....graag zelfs!
Het was een ps-je met een

Groetjes Linda

Wij hebben ook zo'n tandenborstel wat IDA ook al zei, met zo'n gat erin! Echt heel handig vind ikzelf! Die is ook een stuk breder dus vind ik zelf niet zo gevaarlijk (die rechte ben ik altijd bang dat als ze het zelf doet dan ze te ver door duwd). En dan de tandpasta voor de allerkleinsten.
Ik doe er een kelin beetje op en geef het haar zelf (blijf er wel bij natuurlijk!)   zodat ze kan wennen aan het gevoel van een tanden borstel.
Ze vind het nog leuk/lekker ook!

Hier al 8 tanden en we poetsen elke avond al vanaf dat het eerste puntje van de eerste tand doorkwam. Met een beetje peutertandpasta...

Hallo,

Wij hebben het even nagevraagd bij de tandarts toen de eerste twee tandjes net door waren (we moesten toch op controle). Zolang ze nog geen zoetigheid kreeg, was het nog niet nodig om direct al te poetsen met tandpasta. Het was beter om haar eerst te laten wennen aan de borstel en daarna pas echt te gaan poetsen. Inmiddels zijn de tanden al groter ( nog steeds maar 2 ondanks dat ze al 10 maanden en 1 week is) en poetsen we met tandpasta en een 1e-fase tandenborstel (0-2 jaar). Ze vind het helemaal geweldig en is verzot op de tandpasta.

Groetjes, Petra

Hoi,

Hier ook vanaf het eerste puntje,en hier kregen we dus het advies om gelijk te gaan poetsen.
Ik vind het een beetje vreemd van de tandarts dat hij dat bij de vorige briefschrijfster (sorry... weet niet meer wie ) heeft gezegd ivm suikers nog niet hoeft.

Naar mijn weten zijn de tandjes van doorkomen nog erg bros, en ook al eet/drink je geen zoetigheid.. je tçh aanslag op je tandjes krijgt.
Ook in BV en FV zitten natuurlijke suiker(s)

Maar goed.... Hier deed het geen zeer, en madame vond het eerder een opluchting (het poetsen) ik denk dat het jeukte, en door het wrijven van het borsteltje zij het kwijt was. Anders ook nog even lekker zelf laten aanklooien nadat jezelf bezig bent geweest.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Terug
Bovenaan