tandjes en poetsen

Hoi hoi,

Mijn dochtertje is 5 maanden en heeft sind anderhalve week een tandje! Hij is zonder problemen doorgekomen en heeft er geen last van gehad. Gelukkig maar!
Nu heb ik alleen een vraagje. Ik heb begrepen dat je zodra het eerste tandje door is al moet gaan poetsen?? Is dit zo? En hoe doe je dat dan?
Ze is nog maar net aan een fruithapje en een lepeltje  aan het wennen...en dan nu een tandenborsteltje erbij....??? Nog even en ik ben tampons aan het kopen. Het gaat allemaal zo snel!!!

Hoi,

Het is inderdaad al verstandig om te beginnen met poetsen. Mijn dochter vind het geen probleem. De tandpasta's voor die hele kleine zijn ook vaak zoeter van smaak waardoor ze het wel lekker vinden over het algemeen.
Ik moet zeggen dat we dit ritueel er nog niet helemaal ingebakken hebben zitten. Gister waren we het vergeten
Wat gaat het hard he?
Veel plezier met poetsen.

Liefs Reneke

Hoi,

Bij yordi zijn we ook al aan het poetsen vanaf 5 maanden.(is nu 8 maand geweest)
Ik had ff niet zo snel gelezen waar de tandjes zijn door gekomen.
Yordi had ze toen allebei onderin. Het is indd het beste om dan meteen te beginnen met poetsen. Ze kunnen ze er aan wennen en yordi vind het geen probleem en vind de tandpasta ook wel lekker. Je hoeft niet na te spoelen met water, nadat je de tandjes hebt gepoetst. De ene keer poets ik yordi zijn tandjes liggend en de andere keer zit hij rechtop( met wat steun, want hij zit nog niet zelfstandig)
Gewoon een héél kleine beetje tandpasta op het borsteltje en dan wat heen en weer bewegen over het tandje(s). De fluoride doet dan verder wel z'n werking.

Succes met tandjes poetsen.

Hoihoi,

Norah was ook 5 maanden toen haar 1e tandje kwam. Wij zijn gaan poetsen toen het 2e tandje ook helemaal door was, 2 weken later, want Norah had daar wel last van. Ze is nu 7,5 maand en  ze vindt het van being af aan harstikke leuk!

We poetsen altijd op een vast tijdstip, ('s avonds voor het slapen gaan), op een vaste plek (in de badkamer bij  mijn man op schoot terwijl hij op de wc-bril zit, tja...) en met een liedje. Dan wordt het echt een ritueel. Als ik nu haar tandenborsteltje pak, gaat ze al met haar mondje open zitten, haha.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het de laatste dagen meer op borstel-tong-worstelen lijkt dan op tandenpoetsen, omdat Norah de tandpasta er zo graag wil aflikken en haar tong voor haar tandjes gooit. Erg grappig om te zien, maar niet zo praktisch.  

En we vergeten het ook nog wel eens... maar da's geen ramp!

Veel plezier!

Liefs,
Jamie

Als tandenpoetsen met een tandenborsteltje nog niet gaat dan kan je ook met een nat washandje met tandpasta  de tandjes schoonwrijven. En bij onze apotheek zag ik van Difrax ook vingerborsteltjes.

hoihoi,
onze dochter heeft 2 tandjes aan de onderkant, wij hebben een vingertandenborstel gekocht. dit is een soort cileconen hoedje dat je over je vinger schuift. we gebruiken nog geen tandpasta, op het cb zeiden ze dat het nog niet nodig was pas met een jaar.

Hoi happydays

Wat raar dat ze bij jullie op het cb zeiden dat je pas vanaf één jaar tandpasta hoeft te gebruiken. Mijn tandarts zei dat zodra yordi een tandje had je ook meteen met tandtasta moest poetsen. Er zit fluoride in en dat is het beste als de tandjes er meteen mee in aanraking komen.

Zo zie je maar weer dat ze het overal anders zeggen.
Dit is niet aanvallend naar jou bedoeld of zo hoor, maar vind het gewoon raar dat ze dat zeggen op het cb bij jullie, want ook hier op het cb zeggen ze poetsen met tandpasta.

liefs marielle

Nou bedankt voor alle tips. Ik heb zo'n vingertandenborsteltje bij prenatal gekocht en we zijn lekker aan het poetsen. Alhoewel ik het af en toe wel vergeet...het zit nog niet in m'n systeem.

Inderdaad heel vervelend om van verschillende cb uiteenlopende adviezen te krijgen. Bij mijn cb is het zelfs afhankelijk bij wie ik de afspraak heb. Maar ja, gewoon overal een beetje naar luisteren en daarna lekker je eigen gevoel volgen toch?

Terug
Bovenaan