tandjes poetsen een ramp

elke avond weer een ramp. Hij is 3,5 jaar en weigert bijna zijn tanden te poetsen.
Dat ze er dan uit gaan vallen en hij naar de tandarts moet en au, .........doet hem niks.
Nu gebeurd het vaak met een groot "gevecht". :(

Waarom wil hij het niet en hoe "leer" je dit?
 
Stoppen met het gevecht! Dreigen werkt niet; snappen ze niks van, omdat het niet concreet is en niet direct nu gebeurt. Kinderen leven in het nu.

Laat hem zelf poetsen en spreek dan af dat jij nog even na mag poetsen. En als hij dat dan goed doet, dat hij dan een extra verhaaltje krijgt voor het slapen gaan (of zoiets). neem er de tijd voor, laat het hem zelf uitzoeken. Jij bepaalt dát het gebeurt, hij bepaalt (nu even) hoé het gebeurt. En als het goed gaat, kun je de regels aanscherpen.

Succes!
 
Wij gebruiken twee soorten tandpasta. Elke avond mag mevrouw kiezen welke ze wil.
Eerst poetst mama, en als ze goed meewerkt mag ze zelf ook nog even met wat nieuwe tandpasta napoetsen.
Hier werken alle methodes voor een paar weken en dan moeten we weer wat nieuws verzinnen. Gelukkig kunnen we rouleren want na een tijdje is het weer spannend als we het op de oude manier doen. Hier werken het beste:

Een tekenfilmfiguurtje zoeken. Dan zit er bijvoorbeeld een smurf achter haar tandjes verstopt en mama gaat de smurf vangen met de tandenborstel. De smurf probeert natuurlijk te ontsnappen zodat mama steeds op andere tandjes moet proberen de smurf te vangen.

Vertellen dat we op haar tandjes nog eten zien zitten. En dan natuurlijk het eten dat we net gegeten hebben. Vanavond hebben we doperwtjes, wedges en visticks gepoetst.

Zij mag tegelijk mama's tanden poetsen. Doordat ze dan zo bezig zijn met de tandenborstel in jouw mond bewegen doen ze vaak vanzelf de eigen mond open. Reken maar wel dat je een paar keer de tandenborstel achter in je keel krijgt, maar het is voor een goed doel hihihihihi.........

Heel soms helpt het om voor de spiegel te gaan staan met haar.

In de keuken tanden poetsen is natuulijk ook super spannend. Laat ze op het aanrecht zitten en ga zelf op een stoel naast het aanrecht. Op die manier kan je ook heel goed in het mondje kijken.
 
hoi

wat vervelend he als je deze strijd aan moet gaan, maar helaas kids winnen altijd!! ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt? ik ben bij mijn dochter al begonnen toen ze een halve tand had. dus zij is niet anders gewend, ze had wel een klein poosje dat ze ook even niet wilde poetsen, ik maakte er een spelletje van en zei dan dat ik haar kiesje even wilde "kietelen" en haar andere tandjes anders werden die verdrietig, en het hielp!!! nu poets ik altijd eerst en dan zij. Het wil ook wel eens helpen om eerst een knuffel te pakken en die de "tanden"te poetsen, of laat hem jouwn tanden poetsen, samen poetsen.... hopenlijk heb je er wat aan
 
Ik zing altijd een kort liedje en als het liedje uit is dan is het poetsen voorbij! Vaak is de tekst: "A, a... a.... "op een bekend wijsje.. Dan zingt ze vanzelf mee!
Ze mag 's morgens altijd zelf poetsen en 's avonds doe ik het zonder pardon. niks geen beloften, niks geen bijzondere kunsten.. we poetsen!
Ze heeft wel een dagen dat ze protesteert, maar ik zet wel door!
 
Probeer inderdaad af te leiden door een liedje te zingen of er een spelletje van te maken.
Het is wel heel belangrijk dat jijzelf de tanden 1x per dag zelf poetst, een kind heeft daar de goede motoriek nog niet voor.
En als ze echt niet willen dan geld hier in huis dat het toch gewoon moet gebeuren en dan dus maar met strijd. Het is tenslotte maar een paar minutjes.

 
Tja, soms helpen die tips van hierboven. Ik heb ze ook allemaal geprobeerd, het helpt een paar keer. Maar daarna is het weer over, het zijn gewoon peuters, die hebben nu eenmaal zulke buien van strijd. Ik heb op een gegeven moment, ik werd een beetje moe om steeds maar weer wat te verzinnen, gewoon doorgepakt. Niet steeds weer die spelletjes of trucjes van eerst zelf poetsen enz. Dus dan was het wel schreeuwen, tegenstribbelen e.d. Jammer dan. Ik heb het gewoon genegeerd. Het gaat namelijk allemaal vanzelf over! Ze is nu bijna vier (over drie maanden) en het is een heel enkele keer nog even een poging tot strijd. Maar eigenlijk prima nu.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan