Tandjes poetsen

<p>Hoi allemaal,</p><p> </p><p>Hoe poetsen jullie de tandjes van jullie kindjes? Mijn zoontje is nu 1,5 en vind het lastig omdat het me alleen lukt om een paar keer over zijn voortandjes te wrijven met de tandenborstel.</p><p>Hij mag van mij zelf ook altijd een tijdje poetsen en dan bijt hij veel met zijn kiesjes op de borstel</p>

Ze adviseren om te beginnen met het doorkomen van het eerste tandje. Ik herken het wel hoor bij mijn dochter kreeg ik het ook met geen mogelijkheid voor elkaar omdat ze inderdaad ook met haar kiezen op de borstel beet. Bij haar hielp het om de voortandjes als laatste te doen omdat die het gevoeligst zijn 

Leuk tandenpoets liedje zingen? Dat hielp hier heel goed. En eerst zelf laten doen en aangeven dat papa/mama daarna na poetst. We zijn met 2 jaar elektrisch gaan poetsen en merkten daardoor wel verschil (ging beter). Over t algemeen gaat t poesten goed. Maar we hebben hem vaak ook in de houdgreep moeten nemen hoor. Wij vinden poetsen nl wel heel belangrijk dus dat kan op een leuke manier of niet leuke manier. Maar het moet gebeuren. Niet leuk. Maar ik zei dan altijd  voor de grap. Goed zo, hoe harder je huilt hoe beter ik erbij kan.. En dat is ook zo. Dus kon dan sneller poetsen. 2-3 minuutjes doorzetten en dan is t ook klaar. 

Oral-b heeft een leuke mickey mouse electrische tandenborstel met muziekje. Deze heb ik bij al mijn kids al vrij snel gebruikt. En wanneer ze er geen zin in hadden, jammer dan, dan even in de houdgreep. Liever even huilen bij het poetsen dan gaatjes of rotte tanden krijgen. 

Hier een dochtertje van 21 maanden en we poetsen al een tijdje elektrisch. Niet omdat ze het zo leuk vind, maar het wordt in kortere tijd beter schoon. Gisteravond weer in de houdgreep gehad en in mijn vinger gebeten. Jammer dan, maar haar tanden waren schoon. 
Mijn mijn zoontje ook lange tijd strijd gehadben periodes waarbij het poetsen gewoon echt niet lukte. Maar hij is bijna 5 en accepteert het volledig. En ondanks zijn zwakke gebit (hij heeft op sommige kiezen en zijn hoektanden geen glazuur) heeft hij geen gaatjes. Dus ook als het niet optimaal gaat, dan kan het goedkomen.

Zelf vertelden mijn ouders hele verhalen met mij en mijn broer over alle dieren die we op het plafond zagen.. ik doe het zelf ook bij mijn neefjes en kindje van een vriendin.. daardoor hebben ze hun hoofdje wat naar achteren (kijken naar het plafond en erop los fantaseren welke dieren er allemaal zijn) en kun je veel makkelijker de tandjes poetsen met wat afleiding 

Hier ook het zelfde probleem met onze dochter van 14 maanden. Ik wil haar niet in de ''houdgreep'' nemen omdat ik niet wil dat zij een slechte ervaring krijgt met het tanden poetsen..
Ik doe met haar samen de tanden poetsen. Zodat zij ziet dat ik ook mijn tanden poets. In het begin laat ik haar gewoon zelf de borstel vast houden en gaat ze er idd ook alleen wat op kauwen, maar op een gegeven moment pak ik haar borstel vast, en daardoor pakt zij mijn borstel vast en poetsen we bij elkaar de tanden. (Ik dan wel me halve gezicht vol met tandenpasta maar goed :') ) Dat is het enigste wat bij ons nu eventjes werkt. De ene dag gaat het beter dan de andere. Het gaat wel steeds beter, hoe vaker we het doen.

Terug
Bovenaan