Tandjespoetsen een drama, wie heeft tips?

Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig want ik weet het niet meer, onze dochter is 13 maanden en het tandenpoetsen 's avonds wordt steeds meer een drama. We hebben alles al geprobeerd, liedjes zingen, afleiden met haar lievelingsknuffel, toneelstukjes ermee opvoeren, zelf een tandenborstel geven, één van ons ook tanden poetsen zodat ze kan zien dat het geen drama is, maar niets helpt. Ze krijst de hele boel bij elkaar, zet haar tanden stijf op elkaar, schopt met haar beentjes, slaat met haar handjes, speelt Houdini om zich los te worstelen uit onze (onderhand) houtgreep met als gevolg dat ik bekaf ben, zij overstuur en nat bezweet van het vechten en de tandjes niet goed worden gepoetst en ze heeft er al 12 dus ik wil gewoon dat ze elke avond gepoetst worden maar het plezier gaat er  zo wel af, wat een gevecht elke avond voor het slapengaan. als we de tandenborstel weghalen en in het bakje zetten, is alles voorbij, dus voor mijn gevoel zit er ook een deel toneelspel bij ofzo. Ik weet het niet, ben een beetje ten einde raad want tandenpoetsen is toch zo belangrijk vind ik.
Wie herkent dit en heeft nog andere tips.

Alvast bedankt.

Groetjes Linda
 
Ik heb bij mijn dochters het tandenpoetsen op een gegeven moment even een week niet meer met de borstel gedaan, alleen even wat tandpasta met mijn vinger op de tanden en kiezen gesmeerd. Tandplak hebben ze nog niet echt en één weekje kan best. De tandpasta doet zijn werk ook zonder  direct te poetsen.  De tandenborstel is er voor om eventuele plakrestjes te verwijderen en tandvlees te masseren, de tandenpasta zorgt voor beschermend laagje. Heb ooit artikel gelezen dat je speeksel ook een heleboel bacteriën doodt maar dat je dan wel het aantal eetmomenten moet beperken. Dus liever veel in een keer dan een aantal keer kleine beetjes.  
Zo hadden we even een paar dagen geen drama en was het naar bed brengen weer gezellig. Na die week weer borstel erbij gepakt en ging het al gelijk een stuk beter. Mijn meiden vonden de gezelligheid leuker dan dat het tandenpoetsen erg was.
Het advies van de "deskundigen" is altijd dat tandenpoetsen moet, desnoods met drama en houdgreep.... Maar ik vind dat ze tandenpoetsen ook leuk moeten gaan vinden, en iedere keer in houdgreep maakt het natuurlijk niet leuker!
 
Hoi,

Bij mijn dochter was het ook een drama, totdat ik een paar dagen geleden op aanraden van het consultatiebureau  een electrische kindertandenborstel had gekocht. Ze vindt het helemaal geweldig. Ik laat haar eerst even zelf poetsen en dan neemt ik het over (terwijl ze dat voorheen nooit toeliet) en daarna mag ze weer even zelf.

Ze is anderhalf en weet na 2 dagen al precies hoe alles werkt.

Alleen toen de receptioniste van de tandarts  lucht kreeg van het feit dat ik poets met een electrische tandenborstel bij een kind kind van 18.5 maand, kreeg ik de wind van voren! Ik was niet goed snik en ze vond het zielig!

Wat is nou zielig? Je kind in de  houdgreep, kind krijsen en jij maar poetsen, terwijl je na afloop nog niet veel bent opgeschoten? Of met een electrische die ze helemaal geweldig vindt, haar mondje wijd open doet en na afloop een schoon gebit?

Dus ik zou het lekker proberen en als het goed gaat gewoon doen. Ik weet precies hoe erg je tegen het poetsen opziet, terwijl het ook anders kan.

Liefs Olivia  
 
Hoi,

Misschien het vingertandenborsteltje van Difrax (geloof ik) proberen? Bij mijn zoon van 8 maanden werkt dat veel beter dan een gewone tandenborstel.

Groet
Lies

 
hallo!

Ook ik herken dit probleem! Mijn zoontje van anderhalf wil ook niet zijn tandjes gepoetst hebben 's avonds. Ik heb van alles geprobeerd: vingerborsteltje van Difrax, een spuugdoekje met pasta, een elektrische borstel.....
Niets hielp!
Nu doe ik het 's morgens en dan vindt hij het prima! Hij staat dan driftig naast me te poetsen in de badkamer!
En mama Bal (dacht ik....) dat tandplak nog niet veel is bij kleintjes is niet helemaal waar hoor! Mijn zoon had er bijhoorlijk veel last van!

Groetjes 1976
 
Hai! Herkenbaar, alleen hier begon het probleem al op jongere leeftijd. Mijn zoontje is nu 11 maanden en met 10 maanden mocht ik ineens geen tandje meer aanraken. Achteraf bleken er een paar tandjes bij te komen en daar had bij last van denk ik. Nu poetst hij zelf en ik poets na. Dat gaat beter dan wanneer ik direct met poetsen begin.
 
Terug
Bovenaan