tartaar??

Help ik heb gister tartaar gegeten bij 'n vriendin. goed doorgebakken dacht ik. Ik zag op 'n gegeven moment wel een beetje roze, maar had op dat moment geen zin om daar iets van te zeggen en hem weer in de pan te leggen en heb onder het mom van 'ach zo snel gaat dan niet' lekker doorgepeuzeld.
Nu ben ik toch wel erg zenuwachtig geworden! Zal ik me laten testen op toxoplasmose? of gaat het niet zo snel.
Anoniempje 19 weken.
 
hoi

nee joh je hoeft je niet te laten testen. zo snel gaat het niet hoor!
ik zat laatst ook bij de griek, en toen wilde ik een hapje vlees van mijn vriend proeven, en toen ik het op had zag ik ook dat het vlees helemaal roze was...ach jah niks aan te doen dan.
het is gebeurt en echt niet meteen een ramp hoor. je zeggen eigenlijk alleen uit voorzorg dat je het beter kunt laten staan. maar als je eens een foutje maakt is er niet meteen een ramp gaande.
maar volgende keer zou ik het toch gewoon ff zeggen tegen je vriendin.

gr. sandy
 
Niks aan de hand hoor. Roze is nog niet rood (en dus ook niet echt rauw). Bij rauw vlees gaat het bovendien niet om toxoplasmose (dat krijg je van katten uitwerpselen) maar om de listeria bacterie. Die komt maar heel erg weinig voor, dus als het per ongeluk een keertje fout gaat is er geen reden om bang te zijn.
 
Je hoeft inderdaad niet bang te zijn. Het vlees hoeft niet zo doorbakken te zijn dat het er "grijs" uitziet. Het belangrijkste is dat het bloed gestold is. Volgens mij gaat die bacterie al dood bij 60 graden. Dus maak je geen zorgen.

Groetjes,

MAriska
 
Terug
Bovenaan