te dik???

Hallo allemaal,

Ik wilde graag eens van jullie weten hoe het zit met het gewicht van jullie peuters. Volgens cbarts is mijn zoontje te dik en heeft kans op diabetes en hart en vaatziekten. (hij is 2 maar volgens de cb arts zijn we er gelukkig op tijd bij.... jaja)

Allemaal erg logisch behalve op de manier waarop het mij gebracht werd... er werd nog net niet gezegd dat ik een HELE SLECHTE MOEDER ben.....

Mijn zoontje is 91 cm lang en weegt 16 kilo... je ziet het er echt niet aan af hoor, en hij is al helemaal geen snoeperd.
Maar nu mag ik hem ook geen "zoet" drinken meer geven.... terwijl hij maar 1 beker per dag krijgt.
Ook moet hij van zijn pap af 's ochtends... maar dat vind hij nu juist zo lekker en hij wil geen boterham........maar ik moet zijn melk ook minderen..... hij mag maar 300 ml melkprodukten per dag en dat is inclusief zijn toetje na het eten...

DUS mijn vraag aan jullie............ welke moeder met een te "zware" peuter van 2 heeft dit ook meegemaakt....
En vooral de blikken die jezelf dan krijgt toegeworpen.... tja mevrouwtje bij u mogen er ook wel wat kilootjes af......

Heel hartelijke groetjes van een bezorgde, maar ook  moeder!!

PS mijn zoontje speelt heel graag buiten en krijgt ook voldoende beweging
 
Hoihoi,

ik snap precies hoe je je voelt. Mijn dochter was ook altijd een stevige dame. Ik heb net even gekeken in het groeiboekje en toen ze 1 jaar en 10 mnd was woog ze 15,5 kilo en was ze 89 cm dus dat scheelt niet zo veel met jouw zoontje.

Voor haar eerste verjaardag had mijn dochter nog nooit een koekje gehad, ze kreeg rijstewafeltjes of een soepstengel, omdat ze volgens het cb veel te zwaar was. En ze kijken je idd met een scheef oog aan als je kind gewoon 1 bekertje diksap krijgt. Nou en toen ik (ze was 1,5) bekende dat ze op zondag een klein schaaltje nibits kreeg werd mij gevraagd of ik wel wist hoe veel vet daar wel niet in zat.
Je voelt je op het cb echt een ontaarde moeder als je kind niet volgens de curve groeit.

Nou sta ik wegens een voedsel-intollerantie ook onder de kinderarts en toen ik hem eens vroeg of mijn dochter niet veel te zwaar was zei hij dat dat niet het geval was. Volgens hem gaan ze vanzelf meer bewegen (mijn dochter is niet zo actief) en word hun voedselbehoefte ook minder.
Ik kan je geruststellen  de kinderarts had gelijk. Mijn dochter is vorige week 3 geworden en vorige week moest ik ook weer naar het cb en ze is nu 98 cm en ze weegt nu 17 kilo. Ze zit nu weer keurig in de curve (zijn ze op het cb eindelijk tevreden).
Maar ondertussen is er wel een hele periode verpest door het cb. Je voelt je zo onzeker, daardoor voel ik me soms nog schuldig als ik haar een snoepje ofzo geef.

Mijn dochter vond pap ook lekker en ik heb wel het idee dat ze daar erg van gegroeid is dus misschien is het toch een idee om dat te minderen (alleen als je er zelf iets aan doen wilt).   Toen ik daarmee gestopt was had ik het idee dat ze minder hard groeide.

Nou het is wel een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt en trek je niet te veel aan van die zeikerds bij het cb. Ben nu 25 weken zwanger van de tweede maar heb me nu al voorgenomen om me niet weer zo op stang te laten jagen.

Geniet van je lekkere dikkerdje , misschien is hij volgend jaar wel helemaal 'normaal' .

Groetjes Saskia.
 
Oh ja, schiet me nu nog opeens te binnen.
Heb vanwege die voedel-intollerantie ook een poosje onder een dietist gestaan met mijn dochter en die heeft nooit iets van haar gewicht gezegd.
Nou wie zou er meer verstand van hebben .

Groetjes
 
Hier is het de omgekeerde wereld. Mijn zoon van 2 jaar en 4 mnd is dus veels te dun. Hij wwegt 11,4 kilo bij 96 cm. Dus laatst erg veel commentaar gehad hierop hij bengelt nl onder aan de groeicurve met zijn gewicht. Ja en echt goede adviezen hierover kirjg je dus ook niet. Ik mag hem niet meer tussendoortjes geven, want dan eet hij zijn avond eten slechter (is het enige wat hij niet moet). Vervelend dat ze je het idee geven een ontaarde moeder te zijn, dat zou niet nodig zijn. Veel succes ermee!
 
Hoi
Mijn zoontje hangt vanaf zijn geboorte onderaan de curve. Hij is nu net 2 jaar, ongeveer 87 cm en weegt 11,8 kg. Zijn vader was vroeger ook een smal mannetje en heeft nu een normaal postuur. Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal. Ik was vanaf mijn geboorte al dikker en heb wel mijn hele leven lang last van het jojo effect. Niet dat ik nu te dik ben ik ben 1.68 en weeg 68 kg, maar ik moet wel altijd opletten.
Ons zoontje krijgt nauwlijks snoep, simpelweg omdat ik dat niet nodig vind. Hij eet gewoon drie keer peer dag en daarnaast zijn fruit en af en toe een doosje krentjes of een koekje. Een keer per dag krijgt hij diksap/roosvicee en voor de rest drinkt hij water of thee. Voor het slapen gaan en tijdens  ontbijt nog wel een beker melk.
Ook beweegt hij  goed, hij is actief en ondernemend genoeg.  
Op het cb hebben ze nooit een probleem gemaakt van zijn lengte en gewicht. Omdat hij van begin af aan al wat kleiner en lichter  was dan gemiddeld en hij die lijn blijft volgen is er niets aan de hand.
Ik zou zeggen doe waar jij je goed bij voelt. als hij niet teveel snoept  en gezond eet en genoeg beweegt dan is het toch goed.  Elk kind is nou eenmaal anders.
En wb het cb, ik zou  mijn gevoel daar kenbaar maken. Je mag toch  zeggen wat je ervan vind. Het lijkt me nu niet de bedoeling dat jij de hele dag als gestreste moeder ond rent. Succes!    
 
Hoi,

Ik zou me niet zo druk erom malken wat ze bij het cb zeggen. zolang je kind zich goed voelt is het toch prima.

Mijn zoon is 2 jaar en 4 maanden en woog onlangs 8,3 kilo nij een lengte van 87 centimeter. Ik kreeg de opmerking op hte cb dat hij beneden van de groeicurve afvalt!!!!

Ik ben dus flink uitgevallen want hij ontwikkelt verder super en is ene vrolijk mannetje. Eten doet hij niet veel maar wel van alles wat en veel ziek is hij ook niet.

Nadat ik een sorry je hebt gelijk te horen kreeg hebben ze er niks meer van gezegd.

groetjes
 
Hallo,

Mijn dochter is ook zo dun/licht.Haar vader is ook dun en moeder is klein.  Ze is nu 2,5 jaar en weegt 10,5 kilo bij 87 cm.
Volgens het cb zit ze onderaan de groeicurves. Vanaf het eerste moment wil ze niet goed drinken en eten. Heb hierdoor zelf een postnatae depressie gehad. Op dit moment eet ze 's ochtends 1 boterham zonder korst en 's middags 1,5 tot 2 zonder korst. Het warm eten gaat met heel veel moeite en dan nog een beetje. Wij hebben ook vanalles geprobeerd: van het eten voor de tv tot belonen toe. Niets hielp. Nu hebben we ons erbij neergelegd dat ze geen grote eter is. Ze is verder heel actief, vanaf het moment dat ze wakker wordt totdat ze naar bed gaat rent ze de hele dag. Hierover hoeven we ons dus geen zorgen te maken. Ik ben nu 18 weken zwanger van nummer 2 en hoop dat deze wat makkelijker is met het eten.

Marit
 
Hoihoi Allemaal,

Bedankt voor jullie berichtjes en ik heb inderdaad het advies van 1 van jullie ter harte genomen en heb gezegd dat ik het allemaal niet zo prettig vond. En ze hebben hun excuus aangeboden

Een andere arts heeft hem nu nagekeken en die vind hem supergezond en een heerlijk kereltje. En ik moet me niet teveel zorgen maken, want hij zag er blakend van gezondheid uit en oogde volgens haar echt niet te dik....... je zou dat mens toch zoenen...

Ik las ook dat jullie vooral problemen hebben met te "dunne" kids om het zo maar te noemen.... tja het is ook nooit goed....

Allemaal heel hartelijk dank voor jullie reacties en heel veel succes allemaal

Groetjes Diana ( een nu blijde mama)
 
Terug
Bovenaan