Te grote baarmoeder voor zwangerschapsduur

<p>Hallo lieve mensen, </p><p>ik merk dat ik me toch wel een beetje zorgen maak, probeer veel antwoorden te vinden op internet maar kom er niet echt achter;</p><p>Mijn vader heeft sinds één jaar diabetes type 2. Dit komt voornamelijk door zijn ongezonde levensstijl. Ik zelf heb daar in tegen naast overgewicht gehad en leef redelijk gezond. Start zwangerschap was ik 63,7 kg en ben 1.73m op dit moment ben ik 27 weken zwanger. </p><p>Vorige maand gaf de verloskundige aan dat ik omdat mijn pa diabetes type 2 heeft een o<span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">rale glucose tolerantietest moest doen, deze test heb ik vandaag gedaan. Ik maakte me eerst totaal geen zorgen omdat ik me ontzettend goed voel en niet veel aangekomen ben een mooi bescheiden buikje, echter had ik donderdag (gisteren) een. Controle bij de verloskundige en meet ze voor het eerst mijn baarmoeder op met een meetlint, verloskundige gaf aan dat mijn baarmoeder groter is dan zwangerschapsduur, geloof 2 of 3 weken zelfs... ze zei dat ik me niet druk moest maken omdat het ook door een groeispeurt kon komen en de baby nu wat langer “stil” blijft staan. Maak me nu dus stiekem opeens wel zorgen om de test. </span></p><p>Heeft ieman ervaring met een grotere baarmoeder dan zwangerschapsduur terwijl je niet veel aangekomen bent, geen overgewicht hebt en je goed voelt? Verbaasd me gewoon heel erg als het wel zo zou zijn...</p><p>alvast bedankt! </p>

Als je zwangerschapssuiker blijkt te hebben hoef je daar zelf helemaal niets van te merken. Bij mij is het met ongeveer 32 weken ontdekt. De grootte van je buik is volgens mij van heel veel factoren afhankelijk. Maar ik zit nu met 38 weken nog steeds op ongeveer 10 kilo erbij terwijl ik dus wel suiker kreeg. Maar je niet teveel zorgen en wacht rustig de uitslag af, deze is er meestal met een dag of soms 2 al. En dan kan je verder kijken... het is lastig, maar niet onoverkomelijk en er zijn meerdere mogelijkheden als je de diagnose wel zou krijgen. Maak je vooral niet te veel zorgen, want je verandert er toch niets aan. In je zwangerschap komt het doordat je meer insuline nodig hebt om alle suiker goed te kunnen verwerken in je lichaam, en dat lukt een deel van de zwangere vrouwen gewoon onvoldoende. En is dus ook weer over als je bevallen bent. 

Mijn baarmoeder was in de lengte 2wkn verder, maar in de breedte minder ver. Ik had dus een soort van ovale baarmoeder. 
Kreeg ook extra groeiecho's om te zien of alles goed was met de kleine, maar die hield zich keurig aan het gemiddelde.
Misschien kan je nog vragen om extra echo's om te kijken of qua groei alles goed is met je kindje? 

Ik zou me niet te druk maken hoor! Ik ben inmiddels 37 weken zwanger en krijg ook al vanaf vrij vroeg in de zwangerschap te horen dat m'n baarmoeder voorloopt.. Kindje zelf is wel mooi gemiddeld en we zijn verder allebei kerngezond! M'n lichaam geeft die kleine gewoon lekker de ruimte en die gebruikt die goed door lekker veel te bewegen :p Ben nu trouwens zo'n 16 kilo aangekomen.
Niet te druk maken dus en gewoon lekker genieten! ? 

Hier ook vader met DM type 2.. heb glucosetest zonder problemen gehaald ;)

En de hele zwangerschap loopt mijn baarmoeder 3 weken voor, kindje is iets groter dan gemiddeld. Maar inmiddels 40+, dus het heeft geen effecten gehad. 
Verloskundige maakte zich er ook nooit druk om, heb wel de groeiecho's extra gekregen

Bedankt voor jullie reacties zo ver! Hoop dat ik maandag de eventuele uitslag krijg.. baarmoeder is dan groter maar buik zelf niet ook beetje gek, kreeg vorige week nog de vraag of ik wel echt zwanger ben ahah...

Bij mij was mijn baarmoeder 3 weken stil blijven staan qua groei.. met 30 weken was die 29cm en op 33 weken nog steeds.. moest met spoed een groeiecho blabla.. niks aan de hand.. in 2 dagen tijd had mijn lichaam een spuurt gemaakt.. baby was helemaal gemiddeld.. het zegt dus niet alles

Terug
Bovenaan