te grote nierbekken

A

Anoniem

Guest
bij de 20 wk echo is zijn er bij de baby te grote nierbekken geconstateerd. Weet iemand wat de gevolgen voor de baby kunnen zijn als dit zo blijft? groetjes melissa

Hoi,

Heb je dat niet gevraagd? of zeggen ze je dat niet? Weten ze het niet? Daar moet iemand je toch antwoord op geven.?Anders zou ik de verloskundige bellen.

Bij mijn overbuurvrouw was tijdens de 20 weken echo 1 grotere nier vastgesteld, Ze heeft zich vreselijke zorgen gemaakt. Uiteindelijk toen haar dochtertje geboren was is dat helemaal rechtgetrokken! Zorgen om niets dus.

Vraag het na voor je eigen gemoedstoestand.

talke

hoi melissa
bij onze baby zijn te grote nieren geconstateerd bij de 20 wk echo.
dit houd in dat er een gedeelte urine in de nieren achterblijft.
ze hebben mij verteld dat dit hetzelfde is als blaasontsteking.
dit is niet ernstig maar als de nieren vergroot blijven dan moet de baby na de geboorte aan de antibiotica om problemen met het plassen te voorkomen.
ik moet wel de rest van de zwangerschap elke 4 weken voor een echo,ze willen het goed in de gaten houden maar er is nu nog niks aan te doen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt
groetjes ammarins,30wk

Hoi Melissa,

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Ammarin. Ook bij onze dochter was het nierbekken met 20 weken te groot. Wij hebben met 30 weken nog een echo gehad (en niet elke vier weken) en toen was het helemaal weggetrokken. Het is niet extreem  gevaarlijk of zo, de kans op blaasontsteking is groter en je kind krijgt na de geboorte preventief antibiotica. Ik mocht zelfs thuis bevallen als het met 30 weken nog vergroot zou zijn. Zou me er niet al teveel zorgen over maken.

Ingeborg

Hoi Melissa,

Wij hebben 2 1/2 jaar geleden een zoontje gekregen met een vergroot nierbekken, op zich een onschuldige afwijking, maar hij kreeg een paar dagen na de geboorte een blaasontsteking hierdoor.
Preventief heeft hij toen een half jaar antibiotica moeten slikken ter voorkoming hiervan.
Bij hem was toen de vergroting helemaal verdwenen en dus ook de vergrote kans op een blaasontsteking.

Groetjes Saskia

Hoi,

Bij mijn zoontje was met de 20 weken echo ook een vergroot nierbekken geconstateerd en er waren nog een paar andere dingen die ze niet goed konden zien of meten.
Natuurlijk maakte ik me toen ook zorgen, maar ik kreeg wel twee weken daarna nog een echo. Toen was gelukkig alles goed.
Het schijnt zo te zijn dat rond de 20 weken de nieren goed moeten werken, maar niet elk kindje loopt op schema. Ik zou me geloof ik niet direct grote zorgen maken en als je dat wel doet, gewoon nog een echo aanvragen. Want je nog 20 weken zorgen maken is misschien helemaal niet nodig!

Groetjes Hanneke

dank jullie wel voor de uitleg. we krijgen idd volgende week nog een echo. in het ziekenhuis werd er alleen gezegd dat het niet levensbedreigend was en omdat de baby voor de rest pima op groeischema  zat en goed bewoog heb ik niet verder gevraagd. Maar dan kom je thuis...   Maar nu voel ik me een stuk geruster. Groetjes Melissa

Mijn kleine had dit ook. Het betekende voor ons dat de kleine een grotere kans had op een nierbekken onsteking. Helaas konden ze dit vroeger niet zien en  en werden deze kinderen  bestempeld als huilbaby's  (ze huilden heel veel door de erge pijn). Want er was uiterlijk tenslotte niets mis met deze baby's. Gelukkig zijn ze dat nu voor en kan je voor / tijdens de bevalling zelf antibiotica toegediend krijgen (dat waren ze bij mij van plan) of de baby antibiotica geven  als hij/zij is geboren of geen antibiotica maar de baby blijven monitoren.

Uiteindelijk hebben ze bij mij gekozen voor het laatste. Na 6 maanden waren de nierbekken nog iets vergroot. Maar gelukkig nooit een ontsteking aan zijn nierbekken gehad!

Terug
Bovenaan