te hard groeien

Hallo allemaal

Ik geef mijn dochtertje Sarah van 10 weken volledige borstvoeding. Volgens het CB was ze te hard gegroeit, (ruim een kilo in een maand tijd). Nu moet ik haar een minuut minder lang aanleggen, hoe stellen ze dat voor?Met een stopwatch erbij gaan zitten?
Ik dacht dat je met borstvoeding nooit teveel kon geven, maar dat je kindje zoveel neemt als nodig is. ze krijgt trouwens meestal 5-6 voedingen per dag.

Liefs van Liset, moeder van Sarah 20-04-07

hoi hoi

ik zou je er niet zo druk om maken hoor. mijn dochtertje was in 3 weken tijd bijna 1.5 kilo aangekomen van borstvoeding. en het cb vond dat goed ze mogen zeveel drinken als ze willen

groetjes danielle

Hoi !

Hmmmmm, mijn mening?? Het CB lekker laten l*llen !
Ik geef dan wel geen BV, maar ik vind dat zooooo een onzin, en de volgende maand zeker te licht.. pfff.

Nee hoor, lekker doen waar jij je als moeder goed bij voelt, en je beebje natuurlijk.
Er is hier in mijn huis maar 1 richtlijn, en ik noem dat; MOEDER-INSTINCT
Goed naar jezelf en je kind luisteren, dat vind ik nog altijd de beste methode.

Mijn meisje was de 1e 3 maanden ook 1 a 1,5 kg per maand aangekomen.
Ondertussen is ze ruim 8 maanden en een "gemiddeld" kindje zoals ze dat mooi noemen.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Hoi Liset,

Wat geweldig dat je kindje het zo goed doet! Hoe gaat het verder met je dochtertje, is ze tevreden en alert? Zit ze lekker in haar vel? Als dat het geval is, hoef je je echt geen zorgen te maken. De ene baby heeft nu eenmaal een ander groeipatroon dan de andere. Je geeft aan dat je baby ruim een kilo is gegroeid in een maand tijd. Voor de groei in de eerste maanden wordt een richtlijn aangehouden van 100-200 gram per week. Als ik van jouw informatie even een simpel rekensommetje maak, is jouw baby dus eigenlijk gemiddeld 250 gram per week aangekomen. Dat klinkt prima hoor, echt niks mis mee .  

De meeste consultatiebureau's hanteren een groeicurve die is gebaseerd op de groei van baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. De groei van een baby die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgt, verloopt echter anders dan die van een borstgevoede baby. Als die groeicurve wordt gebruikt om de groei van een borstgevoede baby in kaart te brengen, kan er dus een  verkeerd beeld ontstaan. De Wereld Gezondheidsorganisatie heeft een groeicurve ontwikkeld op basis van de groei van borstgevoede baby's. Hier wordt op www.borstvoeding.com uitgebreid aandacht aan besteed. Tevens wordt daar de mogelijkheid geboden om deze groeicurve online in te vullen. Wellicht kan die informatie je wat geruststellen? Kijk maar eens op  Bv.com-Groeicurve.

Het advies om de voedingsduur systematisch in te korten is geen borstvoedingsvriendelijk advies. Wanneer de baby maar een bepaalde tijd aan de borst mag drinken, bestaat namelijk de kans dat ze de borst niet helemaal goed leeg krijgt en dus niet voldoende aan de vette achtermelk toekomt. Deze heeft ze nu juist nodig om zo lekker van te blijven groeien en om de vertering van de voeding optimaal te houden. Dit laatste heeft te maken met de balans tussen voor- en achtermelk. Meer informatie hierover kun je vinden op de site van lactatiekundige Nanny Gortzak: Ecoparents-Voor/achter. Ook voor de moeder kan het uiteindelijk problemen opleveren wanneer de borst frequent niet goed wordt leeggedronken; op die manier kunnen verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking ontstaan.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Liset,

hier nog een lotgenote. Mijn zoontje groeide de eerste 2 maanden ook zo hard. De eerste maand 1200 gram en in de tweede maand zelfs 1600 gram. Hij schoot dus de cb-curve uit. Kreeg het advies om als hij om een voeding kwam eerst een beetje water uit een flesje te geven en daarna pas borstvoeding. Dit heb ik één keer geprobeerd en daarna ben ik er snel weer mee op gehouden. (Trouwens, de cb-verpleegkundige deed er erg moeilijk over, maar de cb-arts vond het allemaal prima.) Het leuke is dat ik nu ook de WHO-groeicurve invul via www.borstvoeding.com en daar krijg je een heel ander beeld van. Mijn zoontje is ondertussen bijna 10 maanden en is nog steeds een stevige jongen, maar absoluut niet te dik en ik zie het babyvet langzaam verdwijnen. Ik zou me er echt niet druk over maken als ik jou was!

Groetjes,
Margrethe

Hoi hoi, wat kunnen ze op het cb toch domme dingen zeggen soms zeg!
Heerlijk dat je dochter het ZO GOED doet op jou bv! Geweldig toch! maak je geen zorgen hoor.
Mijn zoontje van (8,5 pond bij de geboorte) nu 9maanden kwam volgens het cb ook wat te veel aan toen ik de 2 en 3de x voor co bij het cb kwam. hij kwam namelijk ook ruim een kilo aan!
En toen die voor de 4x op co kwam was hij maar net een pond aangeekomen, en toen moest ik weer meer en vaker bv gaan geven zeiden ze....
Trek het je niet te veel aan, en blijf lekker zo doorgaan als het nu juist fijn en goed gaat met voeden!
Straks wordt het vanzelf weer wat minder
heel veel succes.
Ik heb mn zoontje 8,5 mndn bv gegeven en hij is nu echt niet overdreven dik ofzo, er zijn zat kinderen van zijn leeftijd die veel dikkere spekbeentjes en armpjes hebben dan hij..... dus, van BV worden ze echt niet TE dik! Geniet ervan!!
Groetjes....

He meid.

Dit is nou weer typisch zo'n verhaal waar je als mama onzeker van kan worden,jammer dat het cb zo heeft gereageerd. gemiddeld groeit een kindje 200gram in de week maar welke baby is nou gemiddeld.

Straks ga je korter voeden en is je kindje er niet tevreden op, meid lekker zo doorgaan je doet t super!

groetjes ramona

Terug
Bovenaan