Te hoge cholesterol ontdekt(3e trimester)

<p>Hoi allemaal.</p><p>heb een vraagje over te hoge cholesterol in de zwangerschap. </p><p>Ik heb mezelf bloed laten testen en blijkt dat mijn totale cholesterol veel te hoog is 7,1 (reden waarom ik zelf heb betaald om het te laten testen is een lange verhaal, dus dat ga ik niet hier opschrijven. Dokter is niet op de hoogte dat ik dit heb gedaan. Voor mijn zwangerschap had ik geen te hoge cholesterol) </p><p>mijn totale waarde is 7,1 </p><p>HDL(zogenaamde goede cholesterol 2,5)</p><p>LDL(de slechte cholesterol 3,6)</p><p>ik heb online gezocht en zie veel verschillende verhalen. Zijn er mensen die ervaring hebben? </p><p>Toevoeging: ik heb veel last van harde buiken, al heel vroeg in mijn zwangerschap dus ik heb heel weinig bewogen. </p><p> </p><p>Alvast bedankt voor jullie advies. (Ohja ben vergeten te melden dat ik nu 31 weken zwanger ben) </p>

Hee hoi, 
Ik weet er het 1 en ander van, al weet ik niet hoe het bij zwangeren zit.. 
Je totale cholesterol is verhoogd omdat je een hoog HDL hebt. HDL is het goede cholesterol. Dit moet boven de 1 zijn, de meeste mensen zitten tussen de 0,9 tot 2,4 ongeveer. Dus dit maakt met name dat je totale verhoogd is (streefwaarde 5 of lager). 
Je LDL is het slechte cholesterol. Dit is het belangrijkste om te weten. Het LDL wordt onderdrukt door het HDL. Het LDL moet eigenlijk onder de 3 blijven. Voor mensem met diabetes is dit 2.5 en mensen met hart en vaat ziekten 1.8 (belachelijk laag naar mijn mening). 
Jou LDL is dus 0,6 te hoog. Dit kun je met voeding wel verlagen. Vraag je verloskumdige om een verwijzing naar de dietiste, zij kan je helpen. 
Hebben ze de trygliceriden ook geprikt? 

Nogmaals, ik weet niet precies hoe het bij zwangeren zit, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt! 
Groetjes F

Typfout bij HDL: de meeste mensen zitten tussen de 0,9 en 1,4.. 
Ik weet niet waarom je dit hebt laten prikken hoor, misschien omdat het in de familie zit? Familiaire hypercholesterolemie kan genetisch worden onderzocht als je LDL boven de 5 zit, dat is gelukkig niet zo :)

[quote quote=10232132]Hee hoi, Ik weet er het 1 en ander van, al weet ik niet hoe het bij zwangeren zit.. Je totale cholesterol is verhoogd omdat je een hoog HDL hebt. HDL is het goede cholesterol. Dit moet boven de 1 zijn, de meeste mensen zitten tussen de 0,9 tot 2,4 ongeveer. Dus dit maakt met name dat je totale verhoogd is (streefwaarde 5 of lager). Je LDL is het slechte cholesterol. Dit is het belangrijkste om te weten. Het LDL wordt onderdrukt door het HDL. Het LDL moet eigenlijk onder de 3 blijven. Voor mensem met diabetes is dit 2.5 en mensen met hart en vaat ziekten 1.8 (belachelijk laag naar mijn mening). Jou LDL is dus 0,6 te hoog. Dit kun je met voeding wel verlagen. Vraag je verloskumdige om een verwijzing naar de dietiste, zij kan je helpen. Hebben ze de trygliceriden ook geprikt? Nogmaals, ik weet niet precies hoe het bij zwangeren zit, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt! Groetjes F[/quote]
Hoi,
Alvast bedankt voor je reactie. Mijn trygliceriden is 2,2 volgens mij ook net te hoog. 

Ja piept een beetje over het randje, zou eigenlijk onder de 2 moeten. Zeker niet zorgelijk! Je zou het goed kunnen verlagen door te bewegen/sporten! 
Succes en een fijne zwangerschap verder! 

Terug
Bovenaan