Te kleine hoofdomtrek en klein buik

<p>Net terug van de verloskundige, die gaf aan dat hoofdomtrek te klein was en ook een klein buikje. Moet nu over 7 weken opnieuw voor een groeiecho om te kijken of het hoofdje wel meegroeit. Ik ben nu enorm ongerust. Wel geprobeerd om wat informatie te krijgen maar de verloskundige zei dat het nu niet nodig was om onrustig te worden. Wij hadden een echo met 20 weken. Heb op internet geprobeerd de 'normale' waardes te vinden maar kwam niet verder. Iemand hier ervaring mee? </p>
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn eerste reactie is dat het wel mee zal voelen hoe ernstig het is, anders zouden ze je óf doorverwezen hebben óf je eerder dan 7 weken willen terug zien. Maar als het voor jou onduidelijk is en je je (begrijpelijk) ongerust maakt, dan zou ik gewoon de verloskundige bellen om nogmaals uit te leggen wat ze nou precies gezien hebben. Daar zijn ze voor en zij kunnen ook veel sneller en beter antwoord geven. Sterkte!
 
Ik denk idd als ze het ernstig vinden dat ze je dan geen 7 weken laten wachten maar metn door sturen voor exta echo's 
 
Waren de benen ook kleiner?

Bij mijn vorige zwangerschap was alles prima bij 20 weken.
Bij 28 weken een echo gehad door mijn medicatie en was de baby opeens heel klein en weinig gegroeid.

Uiteindelijk een gezonde dochter gekregen die inderdaad klein was. Nu is ze 1 jaar en is ze precies gemiddeld qua groei!
 
Ik heb verder helemaal geen informatie gekregen. Ik ben gaan opzoeken in mijn dossier en zie bij lengte been; P47 staan. 
Verder zei ze er ook niets over. Hoofdomtrek is een HC: p8 bij 20 weken. Dat zou het moeten zijn bij 18w4 staat er dan achter. Maak me erge zorgen zo maar heb helaas geen informatie gekregen. 
 
Hoihoi,
Bij mij was het juist andersom. Groot hoofdje en groot buikje. Moest ook extra echos. Uiteindelijk een gezonde 8.5 ponder en je ziet er niks van.
Vriendin van me ook een ventje met korte benen en klein, zou kunnen duiden op down enz. Uiteindelijk n gezond ventje van 6 pond. Met korte benen.. maar dat heeft zij zelf ook en haar oudste ook...
Andere vriendin van me zou een 8 ponder krijgen en dat bleek een 5 ponder. Ze zitten er dus geregeld naast!
 
Hoi, vervelend om dat zo te horen hè?! Ik heb het zelf ook twee keer meegemaakt. Bij mijn oudste dochter werd er ook steeds gezegd dat ze een klein hoofd zou hebben en aan de kleine kant was, uiteindelijk met een gemiddeld gewicht van 3320 en 50 cm geboren, niets aan de hand dus. Ik ben zelf ook niet groot en heb ook zeker geen groot hoofd. Bij mijn jongste dochter vond de echoscopiste het blijkbaar zo zorgwekkend dat ze me heeft doorgestuurd naar de gynaecoloog. Vanaf week 34 onder controle gestaan bij de gyn, (ctg scan en echo 2x per week) die zelfs sprak over een inleiding met 37 weken. Hier niet mee akkoord gegaan en uiteindelijk met 39.6 bevallen van een gezonde meid van 2985 en 48 cm. Ook niet heel groot maar zeker niet zorgwekkend klein waar men het steeds over had. Dus ze kunnen er behoorlijk naast zitten maar die stress die je nu ervaart is zeker niet fijn.
 
Onze zoon had ook een te kleine hoofd en buik omtrek, dit werd pas geconstateerd met 36 weken, daarvoor was de groei goed.

Dit was 2 jaar geleden en wij kregen toen na de echo een formulier mee met schema waar de p.. in verwerkt waren zodat we de groeicurve konden zien. Ik ben nu weer zwanger en nu krijgen wij niks mee in een formulier wat ik jammer vind maar ze geven mij duidelijk aan dat de groei vooralsnog goed gaat.

Bij mij was het zo dat mijn placenta niet goed werkte, dit meten ze onder andere door de druk in de navelstreng te meten, die was bij mij te hoog. Gevaar was dat mijn placenta helemaal niet meer goed werkte en daardoor zuurstof te kort aan het kindje zou geven. Ik moest toen om de dag naar het ziekenhuis voor een ctg, op het moment dat de druk te hoog werd ben ik ingeleid. Deze zwangerschap gaat de groei vooralsnog goed.

Ik ga er vanuit dat die navelstreng meting ook bij jou is gedaan en dat ze je goed in de gaten zullen houden! Ik snap dat je je zorgen maakt. Kun je op internet niet vinden wat de gemiddelde p’s zijn en aan de hand daarvan jezelf geruststellen? Anders zou ik gewoon de verloskundige bellen en je zorgen neerleggen, wellicht dat een betere uitleg van hen en al jou vragen beantwoorden ook rust geeft.
 
Terug
Bovenaan