TE KOOP

A

Anoniem

Guest
Hey zwangere!!

Allereerst van harte met jullie zwangerschappen!

Ik ben afgelopen 4 juli bevallen en ben toen gelijk borstvoeding gaan geven. Nu is dit na 7 weken zo teruggelopen dat ik op volledige flesvoeding ben overgestapt.

Nu had ik wel een (electrische) kolf e.d. aangeschaft. Ze zijn in totaal 3x gebruikt. Kan ik hier iemand blij mee maken? Verzendkosten neem ik zelf voor mijn rekening.

Ik heb hem ook op Marktplaats gezet maar op de een of andere manier mag ik de link hier niet wegzetten. Mocht je vragen hebben, kun je me mailen op sasje_23@hotmail.com. Via mijn eigen mail kan ik je we de link doorsturen!

Groetjes Saskia
mv Rik 04-07-07

Het overnemen van een kolf die al door iemand anders is gebruikt brengt wel risico's met zich mee. Ongemerkt kun je de Candida-bacterie bij je dragen die bij de baby spruw kan veroorzaken en bij jezelf dus ook (auw, auw)

De bacterie is niet uit te koken of te sterilliseren, eenmaal in het plastic van de kolf kan deze dus over gedragen worden.

Wil iemand deze kolf kopen, gebruik dan alleen het motortje en schaf zelf nieuwe onderdelen aan die in contact kunnen komen met de moedermelk.

Tenminste...dat is mijn tip om spruw te voorkomen!!

Groetjes, Mirjam

hoe werkt dat dan bij kolven die je huurt bij de thuiszorg ofzo?
Leveren ze daar altijd nieuwe onderdelen bij?

Hoi Mirjam,

volgens mij is wat je schrijft niet juist. Dat zou namelijk betekenen dat je zelf nooit van de spruw afkomt omdat het dan in de siliconen zit en je jezelf dus iedere keer opnieuw besmet. Als je de siliconen gedeeltes goed uitkookt, dan is de sprum volgens mij wel gewoon weg.

Wat ik wel weet, wat ze bij VBN vertellen, is dat je voorzichtig moet zijn met het overnemen van een kolf met open motor. Daarbij kan er namelijk in principe de mogelijkheid zijn van het overdragen van oa hepatitis.

Als je het helemaal zeker wilt weten moet je even VBN bellen, maar volgens mij is het geen probleem. Bij het verhuren van een kolf, koop je de siliconen gedeeltes en huur je de rest (of volgens mij bij medela huur je alleen het motorgedeelte)

Ik zal het zelf ook nog eens even uitzoeken, omdat ik mijn electrische kolf ook ga uitlenen aan een zus van mij.

Groetjes, Miriam mama van Hugo (bijna 15 maanden en nog steeds borstvoeding)

Hoi Miriam,

Het klopt inderdaad dat als je eenmaal de candida-schimmel hebt, dat je er niet vanaf komt. Spruw is de uiting van de  schimmel en dáárvoor kun je wel een middeltje krijgen, zodat de bacterie (tijdelijk) niet meer actief is.

Het is de voorlichting die ik geven moet als kraamverzorgende en bij mijn weten is dat nog niet veranderd. Maar ik kan het mis hebben.

Als je inderdaad een kolf huurt dan huur je de "motor" en koop je de kolfset er apart bij.

Groetjes, Mirjam

Zover ik weet kun je er wel degelijk afkomen. Ik ben van beroep microbiologisch analist en zover ik weet krijg je de candida wel helemaal weg. Dat lukt overigens niet altijd als je een hardnekkige hebt, maar ik was er met mijn zoontje in een paar dagen af en heb het nooit meer teruggehad.

Toch leuk om eens verder uit te zoeken denk ik. Zover ik weet kan het ook niet in de siliconen gaan zitten, maar erop en dat zou betekenen dat je het gewoon wegkrijgt. Het zou ook niet helemaal logisch zijn volgens mij; als je spruw hebt mag je geen voeding in de vriezer bewaren, maar als het over is wel. Dat zou betekenen dat het nooit meer kan.......

Ik zal het eens eventjes uitzoeken en er dan op terug komen. Net zo'n voorbeeld is trouwens het in de koelkast bewaren van uitgekookte spullen. Dat werd mij gezegd door de kraam en deed ik in eerste instantie zonder er over na te denken. Dit is heeeeel onverstandig: bij die temperaturen zijn er steeds meer bacterien die niet doodgaan en het wordt steeds vochtiger waardoor de bacterien er weer bij kunnen. Bij goed droog na uitkoken wegleggen komen er geen bacterien bij.

Ik laat het je even weten als ik het zeker weet.

Groetjes, Miriam

Hoi,

Is dit ook zo bij de handkolf?
Want ik ken iemand die dat heeft gekocht via internet.
Kan ik haar daarvoor waarschuwen.

Liefs An

Nou meiden de kolf is VERKOCHT.

Ik had hem neit verkocht als ik wist dat er iets mee zou zijn. Dat ding is praktisch niet gebruikt en ik heb hem netjes alle keren uitgekookt! En het is niet dat ik de flesjes erbij verkoop waarvan de spenen tweedehands zijn. De kolf raakt je tepel niet eens??

Maar goed misschien dat iemand er nog achter kan komen!! Succes met zoeken in ieder geval

~Groetjes Saskia
mv Rik

Terug
Bovenaan