Te korte beentjes (p1) 30 weken echo

<p>Hoi dames,</p><p>AAfgelopen maandag zijn er door de VK tijdens de groeiecho (30 weken) te korte bovenbeentjes geconstateerd bij onze zoon. Maar echt P1, nog onder de onderste lijn in de curve. Omdat mijn eerste zwangerschap dramatisch was (doodgeboren kindje bij 23+6) en ik erg ongerust was ben ik doorverwezen naar de Gynaecoloog in het ziekenhuis. Deze gynaecoloog heeft mijn 2e zwangerschap ook begeleid, hier is een gezonde dochter uit geboren. </p><p>Ik heb gisteren controle echo gehad bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Ik had goede hoop dat de meting wellicht niet zo kloppen maar helaas bleken de beentjes wederom te kort. Verder waren alle bevindingen goed. Ook tijdens de 20 weken echo was de lengte van de beentjes gewoon goed. Wij hebben geen nipt test gedaan. </p><p>Na wat Google werk (heel fout ik weet het) ben ik natuurlijk heel erg veranderd of kindje Down heeft. Ik ben zelf 34 jaar. De gynaecoloog gaf aan dat die kans niet per se veel groter is dan bij normale metingen, de kans is groter dat dit bij het kindje hoort. Mijn schoonmoeder en zwager hebben beiden ook erg korte benen. Mijn man en ik zijn vrij gemiddeld 1,u2. Beide kinderen hadden niet zulke metingen, w aren altijd heel gemiddeld. Ik moet nu 2 weken wachten om te kijken of de beentjes verder netjes meegroeien. Als dit niet het geval is zou het heel goed down kunnen zijn. Ik heb erg veel moeite met deze onzekerheid. Iemand hier ervaring mee?</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Laat jezelf aub niet gek maken. Ik heb zoveel spijt dat ik niet naar mijn 1e verloskundige heb geluisterd. Zij zei dat als bij de 20 weken echo de lengte wel gemiddeld was, je je verder geen zorgen hoeft te maken. Daarna groeit iedere baby anders. Niet alle baby's zijn bij de geboorte even lang.
Ik heb me tot 30 weken gek laten maken met allemaal afwijkingen die mogelijk waren en ja ook het downsyndroom totdat een gynaecoloog tegen mij zei dat als hij nu de benen van mijn man zou opmeten, hij ook buiten de curve zou vallen. Ik heb na de geboorte van mijn zoon wel heel lang naar zijn ogen gekeken van zal het toch niet..? Niets aan de hand. Hij is nu 18 maanden en zijn benen zijn niet kort en komen overeen met de maat van zijn truien. 
En niet vergeten. Niet alle lichaamsdelen groeien even snel. Volgende week kunnen de benen ineens hard gaan groeien!
Nu ben ik zwanger van de tweede en ik heb recht op een uitgebreide echo vanwege complicaties uit mijn vorige zwangerschap. Ik heb nu al gezegd dat ik dat allemaal niet wil. Heb mijn lesje wel geleerd.
In de week dat ik hoorde van de beentje heb ik hoge bloeddruk gekregen. Wat stress met je lichaam kan doen.. 

Bedankt voor je reactie! Stelt me iets gerust. Die 2 weken wachten in onzekerheid, dat is het ergste. Ik weet ook dat ik pas 100% zekerheid heb als hij er straks is. En als ik dat eerder had willen hebben, ik de NIPT had moeten doen. Maar wij hadden zoiets van, we zijn al 1 kindje ongewenst kwijtgeraakt, zou ik dan,als er iets mis was, toch niet voor kunnen kiezen om het "dan maar weg te laten halen". Endoor mijn eerste Zwangerschap denk ik soms ook "ja hoor, zal ons dat natuurlijk ook nog overkomen". 
Even spannend of het inderdaad gewoon  zijn bouw is. Ik hoop het!

Hoi,

Mijn dochter had altijd groeiproblemen in de buik. Dan benen dan romp dan hoofd, ze is uiteindelijk 3 jaar oud en fysiek net als ieder ander. Groei op -1 - 0
Mijn zoon had na de 20 wk echo, waar hij een grote knaap zou wezen, in iedere volgende echo veel te korte benen.
Niks van te zien, hij scheelt 14 maanden met zijn zus en is al bijna net zo groot en lang. En zit nu altijd boven de +1 en zijn benen zijn van normale lengte

Niet te gek laten maken door alle metingen, adviezen en internetdiagnoses.
Goed voor jezelf zorgen en ontspannen. Ons lichaam is geniaal en prachtig en zoals je hier boven wel leest, zelf heel capabel

Terug
Bovenaan