te lage b-HCG waarde bij combinatie test

Hoi,

Ik ben 34 jaar en nu 12 weken zwanger van mijn tweede kindje. Ik heb al een kern gezonde zoon van 1,5 jaar.

Alleen nu het volgende; ik  heb de uitslag gekregen van de combinatie test en een risico van
 1: 10775 op syndroom van Down. Die uitslag is dus goed (alhoewel het een kansberekening blijft!)

Echter was de waarde van het b-HCG in mijn bloed 0,2   Volgens de echoscopiste behoort die waarde minimaal 0,5 te zijn. Ik ben nu voor verder onderzoek door verwezen naar het AMC in Amsterdam. De echoscopiste zei dat het niet heel ernstig is maar kon mij ook niet precies uitleggen waar het nu om gaat of wat er dan niet goed zou zijn.

Inmiddels druk op internet gezocht. Er is niet veel over een te lage b-HCG waarde te vinden, alleen over een te hoge. Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat de kans bestaat dat het gaat om trisomie 13 of 18. Zeer ernstige en zeldzame chromosoom afwijking. De meeste kindjes overlijden binnen het eerste levensjaar.

Je snapt natuurlijk wel dat ik nu heel onzeker ben of het allemaal wel goed zit.

Wie o wie  kent dit of heeft het ook gehad en kan mij hier meer over  vertellen.

Groetjes
Mama van Tom

Hallo mama van Tom,

Helaas kan ik je er niet meer over vertellen. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Ik wil je alleen even sterkte wensen. Het is niet niks als je zoiets te horen krijgt!
Ik zou als ik jou was niet teveel op internet gaan zoeken. Daar kom je de raarste verhalen tegen, die je alleen maar meer (en misschien ook wel onnodig) ongerust maken.

Ik hoop dat je gewoon een gezond kindje krijgt. Vast wel!!

Liefs Trudi

Hoi,

Bedankt voor jullie lieve reacties! Wellicht beter dat jullie hier geen ervaring mee hebben.

Maar goed, dinsdag 09 juni weet ik meer. Ik zal jullie even op de hoogte houden.

Groetjes Mama van Tom

Sorry dat ik je niet meer kan vertellen of je gerust kan stellen..
Ik wens je veel sterkte de  komende dagen dat je nog zo in onzekerheid.  Ik hoop dat het meevalt. Laat je niet te veel gek maken door de verhalen op internet.

hallo mamvtom,

Ik wilde even reageren op je berichtje. Wij hebben zelf ook een nekplooimeting laten doen en hebben daarna uitleg gevraagd aan de VK over alle gegevens die op het formulier staan dat je na de nekplooimeting meekrijgt.

Helemaal onderaan staan bij ons ook gegevens over trisomie 13 en 18 (een kansberekening, net als bij de nekplooimeting). Heb jij dat dan niet op je formulier staan?

Hoi Moontje,

Ik heb alleen een uitdraai van het ziekenhuis gekregen en daar staan alle overige uitslagen niet op....

Ik moet maandag 22 juni pas weer bij de vk zijn. Maar goed, morgen moet ik naar het AMC en dan hoop ik wat meer te weten te komen. Ik heb van het AMC wel een folder ontvangen maar daarin wordt hoofdzakelijk ook gesproken over een te hoge waarde met als gevolg het risico op een kindje met het syndroom van Down.

Ik zal morgen laten weten wat de uitslag was...

Groetjes Mama van Tom

Terug
Bovenaan