te moe om te drinken (2wk oud)

Onze dochter is bijna 2 weken oud. Ze slaapt eigenlijk de hele dag en we moeten haar nog steeds wakker maken voor de voedingen. Omdat ik in eerste instantie borstvoeding wilde proberen, leg ik haar eerst 5 minuten aan en daarna krijgt ze afgekolfde borstvoeding uit de fles. Het probleem is dat ze eigenlijk te moe is om te drinken, het is dus een hele prestatie als de fles leeg komt. Ze drinkt zo'n 40-80 cc uit de fles, hoeveel ze uit de borst haalt weet ik dus niet.
Hierdoor is ze de eerste weken qua gewicht behoorlijk aan het schommelen geweest. Haar geboortegewicht was okay, ruim 7 pond. Helaas kan ze dus niet volledig aan de borst omdat ze daarvoor de kracht niet heeft. Ze wordt bijna dagelijks gewogen.
Ook laat ze behoorlijk wat melk uit haar mondje lopen tijdens de fles.

Ik wil geen overbezorgde moeder zijn, maar ben wel wat aan het kijken geweest op internet. Ze heeft namelijk ook een dimpel (diepe deuk onder in de rug), dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan ook wel eens wat motorische problemen opleveren.
Ik vraag me dus af of ik me zorgen moet maken. Wie herkent dit verhaal ook dat je kind zo moe is en de hele dag slaapt?

Dag Hannah,

als je onzeker bent zou ik gewoon naar het inloopspreekuur van het CB gaan of de Icare hulplijn bellen.
Onze dochter sliep vanaf de 2e nacht ookal de hele nacht door maar dronk wel gewoon de gekolfde melk op.
Wat wij in het begin deden was vingervoeden. Dus met een vingerspuit de gekolkfde melk naar binnen werken. Bij ons ging dat goed, vooral omdat je kind dan nog niet direct wend aan de fles..

Sterkte!

Hoi hoi,

Onze dochter was maar 6 pond en dronk ook heel slecht (is nu nog geen goede drinker met 7,5 mnd). We moesten haar soms ook wakker maken voor de fles en dan tijdens het flesje geven nog paar keer wakker maken.

Nu kreeg zij wel flesvoeding en we waren super blij dat we daardoor precies konden zien hoeveel ze binnen kreeg. Werd ook keurig genoteerd zodat we op einde van de dag wisten wat ze had gehad. Zolang dat boven minimale voeding bleef maakten we ons geen zorgen.

Ze zit nog steeds een groeistreep onder gemiddelde qua gewicht maar groeit wel goed op die curve.

Volgens CB geven ze zelf wel aan wat ze nodig hebben, niet elke baby heeft evenveel nodig niet elke volwassenen eet tenslotte evenveel.

Gewicht goed in de gaten houden en anders idd naar CB bellen of gaan.

suc6

hey hey

mijn zoontje woog 2840 gr en at ook heel slecht hebben eerst met een cupje geprobeerd en daarna ook fingerfeeding hij zakte nog trug naar 2600 gr maar toen hij het  FF goed door had ging het steeds beter alleen liep mijn voeding trug dus ben ik overgegaan op de fles ik ben ook heel wat naar het cb gegaan en ook veel gebeld dus als je het niet vertrouwt of het niet meer weet gewoon bellen of  er naartoe gaan daar zijn ze voor en desnoots bel je de eigen huisarts.
mijn zoontje is nu nog niet groot zit onderaan in de curve weegt nu tegen de 8 kilo en is bijna 9 mnd maar hij is ook heel ziek geweest dus is ook een beetje de oorzaak maar ook kleine kinderen komen dr wel hoor

succes

ik ben van oorsprong kraamverzorgende dus heb wel wat kennis in huis, heb zelf ook 2 kinderen meisje van 3,5 en jongen van bijna 2 jaar.
Ik zou zelf je dochtertje eens een keertje gewoon laten slapen tot ze zelf wakker wordt.
Ik weet niet hoe zwaar ze nu is??? maar je gaat volgens mij nu in een cirkeltje ronddraaien -kind is moe drinkt weinig-groeit weinig-slaapt te kort omdat je haar wakker maakt-is te moe om te drinken dus drink weer weinig enz enz.
Als je haar gewoon eens een paar uur lekker laat slapen tot ze zelf wakker wordt en haar vervolgens voedt, dan is ze uitgerust en drinkt waarschijnlijk goed of beter, vervolgens heeft ze weer meer energie omdat ze genoeg voeding heeft binnen gekregen.
Ga haar niet te lang op haar voeding laten wachten dus niet eerst borstvoeding vervolgens kolven en haar weer verder voeden, zorg dat je de voeding al klaar hebt staan door de voeding ervoor af te kolven of tussendoor zodat je meteen na het aanleggen aan de borst haar de afgekolfde melk kan geven.
Sla gerust eens een keertje het bad over dat kost een baby veel energie en daardoor wordt ze moe en drinkt weer minder.
Neem de rust voor het voeden en doe dat in een rustige omgeving, laat haar niet van hand tot hand gaan bij bezoek, beter is het als je mensen even boven laat kijken en vervolgens iedereen weer weg uit de slaapkamer.
Zo breng je zo veel mogelijk rust aan in haar leventje en daar groeit ze van en door te groeien en slapen gaat ze weer meer drinken en dus weer meer groeien en vervolgens heb je een gezellige en vrolijke baby en een moeder zonder al te veel zorgen.
Ik hoop dat je wat hebt aan al deze tips en oh ja vergeet vooral niet tussen alle voedingen door enorm te genieten van je kindje.
Martine

Terug
Bovenaan