Te oud?

A

Anoniem

Guest
In maart heb ik een buienbaarmoederlijke zwangerschap gehad en vorige week een miskraam. Ik begin ernstig te twijfelen of ik (mijn lichaam) nog wel een zwangerschap kan uitdragen.
Op mijn 35e heb ik mijn eerste kind gekregen. Helemaal gezond en het ging voorspoedig. Maar nu ben ik 38 en gaat het niet meer zo vanzelf. Ik rook en ik vraag me af of dat én in combinatie met mijn leeftijd de grote oorzaak is van het steeds niet doorgaan van een zwnagerschap.
Als ik zwanger ben, stop ik met roken, maar eigenlijk is het dan al te laat. Daarbij zing ik in een band en drink bij een optreden wel meer dan één biertje (maar ook weer niet buitensporig). Nu ben ik meteen bang dat ik het dan voor de komende maand meteen verbruid heb. Je lichaam moet in een goede conditie zijn, wil je zwanger raken, maar ik begin me nu zorgen te maken of ik door het roken en regelmatig alcohol te drinken mijn lichaam in een verslechterde toestand heb gebracht.
Herkent iemand zich in mijn verhaal? Mag ik nog hopen op een goede zwangerschap?

Hoi Binnes,

Ik zelf ook geen jonge blom meer (37). Wij gaan nu sinds kort voor ons eerste kindje. Een leeftijdgenoot van het forum, (Jeanette 37) is onlangs zwanger geworden.

Dus ... ik denk dat je leeftijd geen bezwaar hoeft te zijn.

Maar ... ik denk dat je beter zo snel mogelijk moet stoppen met roken en drinken om je kansen te vergroten.

Groetjes,
Empé

Ik hoor vaak dat meiden zelfs tijdens de zwangerschap door zijn blijven roken en toch een goede zwangerschap hebben gehad.Dat door blijven stomen zou ik zelf nooit doen.Volgens mij heb je gewoon erg veel pech gehad en als jij aangeeft dat je niet gerookt hebt tijdens je zwangerschap dan hoeft dat geen rede te zijn van je miskraam. xxx

Als je ouder bent dan 37 word je minder vruchtbaar.
Als je rookt, ben je ook minder vruchtbaar. Roken geeft ook meer risico op een miskraam, aangeboren afwijkingen en na de geboorte meer kans op kindjes met allergieen, astma en zelfs wiegendood!
Dit is nog maar een kleine greep uit de gevolgen van roken en zwangerschap.
Het is ook bewezen dat je kindje later vruchtbaarheidsproblemen kan krijgen als de moeder gerookt heeft tijdens de zwangerschap.
Je kind zal over 30 jaar maar voor je neus staan met die mededeling...
Alcohol is ook niet echt bevorderlijk voor de vruchtbaarheid. Het heeft niet heel veel invloed, maar als het zwanger al niet zo makkelijk gaat raden ze toch aan om niets te drinken.
Lijken mij toch voldoende argumenten om gezond te gaan leven.
Je kan wel zeggen: zoveel mensen krijgen gezonde kinderen terwijl ze blijven roken of drinken.
Ik zou het risico in ieder geval niet nemen.
Ik neem aan dat iedereen er alles voor over heeft om een gezond kind te krijgen.

het klopt wat ze hier boven zeggen maar het is wel erg stom van die anoniem hier boven mij dat ze die argumenten opsomt ik denk dat je zelf ook wel oud en wijs genoeg bent om te weten dat roken inderdaad slecht is voor je kind en dat het ook van invloed heeft op de vruchtbaarheid van een vrouw ik rook zelf ook en hou er ook rekening mee dat het daarom langer kan duren (oke is makelijk gezegt van mij ben pas 23)en ja je leeftijd kan er een rol in spelen maar ik zeg KAN het hoeft niet er zijn maar zat vrouwen die op die leeftijd nog een gezond kind op de wereld zetten en zie bewijzen dat het op die leeftijd ook kinderen kunnen krijgen dus er is wel goede hoop voor je ps anoniem zet volgende keer met zón reaktie je naam er bij wil je )groetjes manuela wolters

hoi hoi,na je 35e wordt je inderdaad minder vruchtbaar,maar het is bewezen dat drank nog slechter is dan roken.ik rook zelf ook en zodra ik zwanger ben zal ik ook gaan stoppen,maar er zijn genoeg vrouwen die gezonde kinderen krijgen.vroeger bijv wisten ze niet beter en moet je kijken hoeveel gezonde kinderen ze kregen,mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap van mij en ik ben ook gezond oke het is niet goed om te roken,maar zo heeft iedereen ze mening daarover,maar ik denk dat je inderdaad erg pech hebt gehad,ik wens je heeeel veel sucses met je volgende zwangerschap en verwerking van je miskraam,en probeer als je weer zwanger bent,niet te veel zorgen te maken want dat is ook niet goed voor de baby sucses gr manuela

Dank voor jullie reacties.
Om mijn kansen te vergroten, stop ik met roken. Misschien heb ik inderdaad wel gewoon pech gehad. Maar ik kan er in ieder geval voor zorgen dat de omstandigheden beter zijn. Dan kan ik mezelf niets verwijten en wat het belangrijkste is: dan heeft het vruchtje in het begin meteen een veel betere start.
Dank ook voor het me sterkte wensen met het verwerken van deze miskraam. Dat kan ik wel gebruiken.
Groetjes,
Binnes

ik denk dat we kunnen zeggen wat we willen zeggen, maar een ding is zeker: roken verminderd je vruchtbaarheid. mijn moeder heeft ook voor en tijdens alle( 5) zwangerschappen doorgerookt.we zijn allemaal groot en gezond.maar ik ben ben van mening dat het beter is om te stoppen, kan je je zelf niets verwijten.maar wel raar, mogige rooksters worden binne een maand zwanger, en ik maar wachten!!
doe wat je denkt wat bij jou past, als je door het stoppen zwaar gestrest wordt, kun je beter effe een peukie pakken, stress is zeker niet goed.

Terug
Bovenaan