Te oud?

In maart heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad en vorige week een miskraam. Ik begin een beetje erg te twijfelen of ik (mijn lichaam) nog in staat is een zwangerschap uit te dragen.
Ik ben 38 en rook. Als ik zwanger ben, stop ik telkens met roken, maar ik vrees dat dat eigenlijk te laat is. Vooral in combinatie met mijn leeftijd. Nu ga ik dus ook echt stoppen, zwanger of niet. Daarbij zing ik in een band en als we een optreden hebben, drink ik wel meer dan één biertje. Ik ben bang dat ik het dan weer voor die maand verbruid heb om zwanger te raken. Ik wil dan ook graag weten of iemand zich herkent in mijn verhaal en of ik een zwangerschap nu wel kan vergeten.

Hoi,

Ik heb al vier miskramen gehad en ben 31 jaar. We hebben gelukkig ook een gezonde zoon. Ik heb altijd alles geprobeerd om goede zwangerschappen te hebben, ook al was ik nog niet zwanger. Ik rook sowieso niet, maar ik dronk ook bijna nooit geen alcohol meer, vaak zelfs geen koffie, at geen lever etc. etc. Ik leefde alsof ik al zwanger was. Helaas heeft dit niet mogen baten en heb ik toch al vaak een miskraam gehad. Je moet je dus niet schuldig voelen over dat je rookt of een biertje drinkt. Je moet gewoon van het leven genieten zoveel je kan en dan komt de rest hopelijk ook! Ik heb teveel tijd weggegooid door dit alles en heb nu pas weer zoiets van: ik moet genieten van wat ik heb en hopen op het beste voor de toekomst.

Wel is algemeen bekend dat hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is op een miskraam. Ik geloof op rond jouw leeftijd dat dat ligt rond de 1 op 6 (in tegenstelling tot 1 op 10 als je bijvoorbeeld tien jaar jonger bent).

Geef de moed niet op! Ga voor die droom, maar niet ten koste van alles! Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Mijn gyneacoloog vertelde mij dat ik zelfs een wijntje mag drinken ook al zou ik zwanger zijn. Als het kindje gezond is, zit dat wel goed en kan het ook echt wel tegen een stootje. Maar als het niet goed is, kun je bij wijze van spreken op je kop gaan staan en dan gaat het toch fout.

Als je het echt graag wilt zul je er in dit geval ook iets voor moeten laten denk ik. Dat biertje af en toe kan geen kwaad maar dat roken is echt slecht voor de kwaliteit van je eitjes! En dat in combinatie met je leeftijd...

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet me inderdaad niet te veel zorgen maken, zoals me geadviseerd werd in de eerste reactie. Maar ik moet zeker stoppen met roken. Sowieso voor mijn eigen gezondheid en dat mijn dochtertje nog lang van me mag genieten.
Maar goed, bedankt dus.

hallo allemaal,
ik heb vandaag een histeroscopie gehad wat achteraf gelukkig wel is meegevallen wij hoopten zo vandaag iets te horen of alles goed was ivbm volgende zwangerschap nu blijkt dat er nog stukjes zitten mijn baarmoeder van de miskraam die ik in april heb gehad nu moet ik nogeen keer gecureteerd worden volgende maand maar nu met een ruggeprik, ook blijkt dat ik een schotje in mijn baarmoeder heb wat waarschijnlijk toch ook verwijderd moet worden dus nog een operatie ook met een ruggeprik zodra mijn baarmoeder genezen is van de curretage
ik zit hier nu thuis in mijn uppie en voel me zo verslagen.
ik ben 35 jaar ik maak me echt zorgen over de toekomst .de vorige curretage liep niet vlekkenloos daar heb ik heel veel angst aan overgehouden omdat ze toen op het schotje zijn gestoten waardoor ik bloedingen kreeg en helemaal verzwakte,ik wil helemaal niet jullie allemaal bang maken met dit verhaal ik wil het alleen zo graag delen met anderen die me begrijpen want ikzit zo in de put van dit ales en voel me zo verdrietig.
liefs van mij

Binnes, je zegt het zelf al, dus je weet het antwoord oo:Roken en drinken kan inderdaad kwaad voor je kindje. Het roken zowiezo voor jezelf en alle anderen om je heen, dus goed dat je daarmee stopt.
Maar waar ik je niet over hoor, is het gebruik van foliumzuur en een gezonde leefwijze.Je leeftijd speelt waarschijnlijk ook wel mee, maar ik weet niet in welke mate

Sterkte voor de toekomst en veel succes met het stoppen met roken

Ik wilde ff reageren.
Mijn eerste zwangerschap was voor ons een verrassing want, we kwamen er pas met 3 manden achter. Dus heb geen foliumzuur geslikt, maar heb wel veel alcohol gedroken en veel gerookt.Ook heb ik zware medicijnen genomen. Toen ik zwanger bleek te zijn ben ik met roken en drinken gestopt. Na 9 maanden zwangerschap heb ik een kern gezonde dochter gekregen. Daarna ben ik erg gaan tobben met m'n gezondheid en moest medicijnen gaan slikken en mocht dus ook niet zwanger worden dat vonden we heel erg want we wilde graag een tweede kindje. Eindelijk mocht ik stoppen met de medic. en mocht dus weer zwanger worden. Yes gelijk raak. Ik was zwanger, wij erg blij maar dat was gauw over ik kreeg na 6 weken een miskraam.De huisarts zei dat dat waarschijnlijk komt door dat er nog teveel medic. in mijn lichaam zat.Wat vond ik dat oneerlijk. Bij de eerste heb ik de eerste 3 maanden nergens rekening meegehouden. heb alles gedaan wat slecht is voor een zwangerschap en alles is goed gegaan en dan de 2de keer hou je er rekening mee en dan gat het fout. Hoe boos kun je dan worden, erg boos en verdrietig. het is nu 2 maanden geleden en hoop dan ik nu wel zwanger ben maar moet nogg ff wachten. We hopen het over een week te weten. We wachet geduldig af. We hebben een kind (nu 2 jaar) en dat is wel een stukje troost.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je toch snel zwanger word en mag bevallen van een gezond levend kindje.

Terug
Bovenaan