Te snel werkende schildklier

<p>Hi! </p><p>Helaas ben ik er achter gekomen dat mijn schildklier te snel werkt. Ik heb de ziekte van Graves. Nu heb je verschillende behandelingen. Ik moet nu kiezen tussen medicatie (waarbij ik na dik 1 jaar weet of het werkt en de kans is 50%). Of een behandeling met Radio Actief Jodium. </p><p>Ik probeerde zwanger te worden, dit kan nu natuurlijk even niet. Maar ik hoop dat dit niet te lang hoeft te duren! Maar hiervoor moet ik natuurlijk wel eerst beter zijn.</p><p>Een lastige keuze, ik vroeg me af of er iemand voor dezelfde keuze heeft gestaan en hoe dit is gegaan? </p><p> </p><p>Alvast heel erg bedankt! </p>
 
Mijn zusje heeft Graves. Zij heeft 8 jaar geleden voor medicatie gekozen. Dit sloeg aan en ze kon zelfs van de medicijnen af. Helaas is het teruggekeerd 3 weken geleden en zal zij moeten kiezen tussen de radio-actieve behandeling of het verwijderen van de schildklier. 
 
Hi! 

Wat vervelend voor je zusje! Oke, dus ook een lastige keuze!
 
Ik vind de keuze nu erg lastig, omdat ik een hele grote kinderwens heb. Daarom twijfel ik of ik moet kijken of de medicatie werkt (wat best een tijd duurt) of gelijk ga voor de radio-actieve behandeling! 
 
Sorry alvast voor het lange verhaal. Ik heb het een aantal jaar geleden gehad...ook Graves. Toen was ik er een jaar vanaf en kreeg het afgelopen maart weer... Ook bij mij de gedachten daar gaat mijn wens die moeten we uitstellen. Ik had weer voor medicijnen gekozen en kreeg medicijnen die minder gevaarlijk was voor de zwangerschap omdat ik wel de kinderwens had en we er ook voor bezig waren. 4 weken later kwam ik er achter dat ik zwanger was. De medicijnen werden weer aangepast maar door de verandering van de hormonen was alles snel stabiel en was ik met 7 weken zwanger ook van de medicijnen af. Wel moest ik een Gio doen (speciale 20 weken echo)in het Radboud in Nijmegen. Word nog steeds in de gaten gehouden maar tot nu toe nergens last van en een zoon van 11 weken. Dus het komt vast goed. Overleg goed met je internist en laat ook weten dat jullie (als dat zo is) bezig zijn/waren voor kinderen.
 
Hi Cheza,
 
Wat fijn dat het met de medicatie toch kon! Ik heb deze optie niet gekregen. Ik heb van mijn arts gehoord dat ik pas mag beginnen met proberen zwanger te worden na 1 jaar medicatie en 3/4 maanden er van af (om te kijken of het stabiel blijft). Ik begreep dat ik door hoe mijn waarden nu zijn ik absoluut niet zwanger mag worden. 
Met radio actief jodium begreep ik dat ik na 6 maanden mag gaan proberen, als mijn medicatie goed is ingesteld. De internist weet ook dat mijn wens erg groot is. We waren al bezig maar het was nog niet gelukt. Ik ben dan ook erg verdrietig dat dit nu even moet pauzeren en ben opzoek naar de juiste behandeling zodat dit niet te lang gaat duren. Maar een erg lastige keuze is het wel! 
Helaas heb ik niks gehoord van haar van een eventuele medicatie waarbij ik wel zwanger mag worden... Dus ik weet niet of dat voor mij kan, aangezien ze wel weet hoe graag ik het wil. 
 
Heel erg bedankt voor je bericht!! 
 
 
Pfff ja blijft lastig idd. Bij mij was het voor de 2e keer en nog niet heel erg dus misschien dat het daarom al kon. Bij mijn eerste keer (wij waren toen nog niet bezig voor kinderen) was het idd ook een jaar lang medicijnen en zou dat niet werken zou ik ook radio actief jodium krijgen, maar toen is het een jaar of 2 goed gegaan. Ik denk dat daar het verschil zit. Bij mij was het nog niet veel te hoog en voor de 2e keer. Ik weet wel dat het word afgeraden idd een kind krijgen met een te snel werkende schildklier maar bij mij werd er wel naar gevraagd. Vreemd hoor. Maar je eigen gezondheid voor nu gaat wel voorop. Bespreek het ook goed met je partner en vraag of er eventueel nog andere opties zijn bij je internist. Die weet het het beste. Succes iig.
 
Ahh ja, dat zou inderdaad het verschil zijn! We hebben duidelijk onze kinderwens besproken en dit waren dan alsnog de enige twee keuzes. Ik zit erg te denken om te kiezen voor radio actief jodium. Maar vind dat ook wel een lastige keuze! Want medicijnen is natuurlijk de mooiste manier, maar duurt langer en is wat onzekerder. 
Heb jij uiteindelijk moeten kiezen voor radio actief jodium of is dat niet nodig geweest?
 
Terug
Bovenaan