Te snel werkende schildklier

Hallo dames,
Verdorrie, vrijdag lekker het hartje zien kloppen (na 2 mk'en) bij 7,3 weken krijg ik vandaag een telefoontje vanuit het ziekenhuis. M'n schildklier is ineens hard gestegen.
Ik loop onder controle al jaren, omdat m'n schildklier iets afwijkt. De vorige controle (bij 6 wkn) was de waarde juist gedaald. Dat was vreemd (maar goed) want al jaren loopt deze gelijk (licht te snel) maar nu ineens was 'ie erg gestegen. Ik moet maandag weer bloed prikken en krijg daar woensdag weer de uitslag van. Is 'ie dan weer gestegen wordt er gestart met de therapie. Volgens mij is dat ik dan medicijnen krijg ofzo, maar het is een beetje langs me heen gegaan.
Heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad c.q. kent 'ie iemand (met zwangerschap) want ik wil graag weten wat me te wachten staat.
Tegenvaller weer he?!

Knuffels
 
Hoi Miranda,

Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap!
Zag je berichtje al op het januari-forum waar ik 'thuis hoor'.

Zelf heb ik dit niet meegemaakt, maar een collegaatje van mij is al jaren onder behandeling voor haar schildklier en heeft vorig jaar een gezonde dochter gekregen.

Zij gebruikte altijd al medicijnen en tijdens haar zw.schap werd de dosis steeds een klein beetje hoger (is geloof ik 3x bijgesteld). Het kwam er voor haar op neer dat ze bij een gyn moest en niet bij de vk en eigenlijk elke maand kon ze een bezoek aan de gyn combineren met een bezoek aan de internist.
Er werd regelmatig bloed geprikt om de waardes te bepalen en eventueel werd dus de dosering van haar medicijnen aangepast..

Ze heeft er verder geen last van gehad tijdens haar zw.schap. Ze kon alleen afentoe niet goed bepalen of vermoeidheid kwam door de zw.schap of door haar schildklier.... wel moest ze in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie. Was geloof ik omdat ze het kindje na de bevalling ook willen controleren op schildklierafwijkingen, maar die kans was vrij klein.

Zij heeft dus een gezonde dochter van inmiddels ruim een jaar en haar medicijnen zijn weer naar beneden bijgesteld.

Groetjes,
Marije
 
Lieve Marije,
Hardstikke bedankt voor je bericht. Sta er gelijk wat positiever tegenover. Heb ook e.e.a. opgezocht op internet. Blijft balen natuurlijk, maar het is niet levensbedreigend voor die kleine en dat is waar het mij om gaat.
Ik wilde toch al in het ziekenhuis bevallen dus dat gedeelte maakt voor mij niet uit.
Wel balen dat ik dus elke 2 weken voorlopig op controle moet. Nou ja balen, ben er blij om dat ze het zo serieus in de gaten houden.
Zie je op het januari forum :)

Groetjes en bedankt he,
Miran
 
Hoi Miranda,

Ikzelf ben al bijna 10 jaar 'schildklierpatient'. Ik bleek eerst een veel te hard werkende schildklier te hebben, waarvoor ik een jaar  lang medicijnen heb gehad die niet bleken te werken en uiteindelijk een zgn jodiumslok.  Deze is  te groot geweest, dus nu werkt mijn schildklier onvoldoende. Ik slik hiervoor  aanvullend schildklierhormoon; Thyrax.  Het is lastig de juiste dosos te bepalen maar ook ik had al jaren  een stabiele en kon dus van de internist naar controle bij de huisarts.  
Toen ik vorig jaar in blijde verwachting bleek te zijn, werd ik weer naar de internist verwezen. Omdat ik niet zelf genoeg hormonen aanmaak, werd de dosis gedurende mijn zwangerschap steeds een beetje verhoogd. Ik prikte om de 6 weken bloed en had dan een telefonisch of persoonlijk consult. Ik heb de internist gevraagd naar gevolgen voor de baby, eventuele risico's of erfelijkheid. Kreeg daar niet zo'n duidelijk antwoord op helaas, moest me maar geen zorgen maken. Ik heb dus ook zelf op internet eea opgezocht.
Bij de eerste termijnecho was het de gynaecoloog die aangaf te willen weten hoe hoog de waarde van de antistoffen tegen die schildklier in mijn bloed was; kennelijk maak je die aan als je schildklier te snel werkt, of onder invloed van die medicatie oid. De hoogte van die antistoffen was voor mij bepalend of ik bij de gyn of bij de VK onder controle zou blijven. Gelukkig waren ze laag en kon ik dus bij de VK terecht, ik wilde namelijk erg graag thuis bevallen.
Helaas is het toch het ziekenhuis geworden omdat mijn vliezen > 24 uur gebroken waren. Gelukkig kwamen de weeen toch op eigen kracht op gang en na 12 uur en ruim een uur persen is mijn dochter geboren (wel met vacuum en knip). Ze woog ruim 7 pond en is nu 13 weken oud. Toevallig lag er op de kraamafdeling die dag een andere vrouw die net haar 2de kindje had gekregen, met dezelfde medische voorgeschiedenis. Zij was wel bij de gyn onder behandeling geweest ivm schildklier. De zwangerschap en haar bevalling waren echter ook goed verlopen.

Een schildklieraandoening kan erfelijk zijn, vooral bij vrouwen komt het meer voor. Zelf heb ik een oma met een schildklierafwijking. Het is echter helemaal niet zeker dat mijn dochter bv problemen kan krijgen met haar schildklier. Vooralsnog heeft ze die niet.

Ikzelf ben inmiddels bezig mijn dosering Thyrax aan te passen, ga nog steeds om de 6 wk bloed prikken. Is inderdaad vervelend maar ikzelf ervaar mijn 'ziekte'  nauwelijks als een belasting; er valt goed mee te leven, in tegenstelling tot andere aandoeningen. Je kunt er in ieder geval oud mee worden en ik heb gelukkig weinig klachten en anders probeer ik de situatie maar van een positieve kant te benaderen.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt. Laat je gewoon goed informeren, ikzelf had graag van mijn internist wat meer 'know how' gehad over de gevolgen tijdens zwangerschap en vor het kindje.  De communicatie tussen internist en gyneacoloog was ook niet altijd even goed heb ik gemerkt; de een zei dit, de ander dat. Probeer naar je gevoel te luisteren; voel je nog onzekerheid of twijfel, maak het bespreekbaar. Op zo'n moment in de spreekkamer ben je doorgaans niet zo assertief,  en ik heb ook wel eens buiten gestaan en nog eens teruggebeld met een vraag die ik nog wilde stellen of die  de keer erop nog maar eens gesteld.
En dat je je vragen hier al stelt vind ik gewoon hartstikke goed. Ik hoop dat een hele goede zwangerschap hebt en straks een heerlijk, mooi en gezond kindje in je armen mag houden! Sterkte!  
 
Terug
Bovenaan