Te traag werkende schildklier en zwangerschap

<p>Hallo,</p><p>ik ben benieuwd of er meer vrouwen zijn die tegen hetzelfde of een soortgelijk probleem als mij zijn gelopen. Al jaren ben ik bekend met een schildklierwaarde die op het randje zit volgens de artsen. Hij zou dan te traag werken. Echter hebben de artsen mij hier nooit medicijnen voor willen geven, totdat ik zwanger bleek te zijn. Mijn man en ik waren al enige tijd bezig met zwanger worden, maar dit lukte niet. We zijn toen naar de fertiliteitspoli in het ziekenhuis doorverwezen. Alle testen waren goed, behalve mijn schildklier. Ook had ik nog ander klachten, zoals bijvoorbeeld een onregelmatige menstruatie, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een acute ontsteking in mijn kleine bekken en een ziekenhuisopname. Vervolgens hebben ze een kijkoperatie gedaan en hebben ze mij doorgespoeld. Uit de operatie is gebleken dat ik een hele kleinevorm van endomertiose heb, maar dit zit niet op ongunstige plekken volgens de arts. Afijn een hoop gedoe, maar nog steeds geen medicijn voor mijn schildklier. Gelukkig bleek ik een aantal weken terug zwanger. We warden door het dolle en doordat we al bij de fertiliteitspoli liepen kwamen we in aanmerking voor een vervroegde echo. Alles leek goed, maar het vruchtje leek wel wat klein. Ook liep ik intussen bij de internist die mij vanwege de zwangerschap aan een lage dosis Levothyroxine-natrium (25microgram) heeft gezet. Ze vertelde mij er wel bij dat dit alleen voor tijdens de zwangerschap was en dat ik er daarna weer mee moest stoppen. Ik had direct al twijfels, want ik lees overal dat de schildklier al goed moet werken voor ik zwanger zou zijn. Nu zijn we zoveel weken verder en ik zou vandaag 8 weken en 5 dagen zwanger zijn geweest, maar helaas is het hartje gestopt met kloppen toen ik 7 weken en 6 was. Ik zit nu te wachten tot het vruchtje mijn lichaam verlaat en voel me zo verdrietig en machteloos. Ik moet vanmiddag naar de internist, want ik wil dat ze dit probleem nu goed gaan aanpakken. Tegelijkertijd voel ik me onzeker, omdat ik het gevoel heb dat ik hierin niet serieus genomen wordt door de arts.</p><p>Zijn er meer vrouwen die hier bekend mee zijn, of een soortgelijke situatie hebben meegemaakt? Tips over hoe ik het gesprek vanmiddag aan zou kunnen gaan ook welkom.</p><p>Alvast bedankt.</p><p> </p><p>R.</p><p> </p>
 
Beste R.,
Ik heb nooit last gehad, altijd een regematige cuclys, geen typische schildklierklachten maar heb vorig jaar 2 miskramen gehad.
Bij mij in het ziekenhuis hebben ze het heel serieus genomen en uit het eerste bloedonderzoek kwam een TSH waarde van 4.1, op het randje maar met een prille zwangerschap kan de waarde (die dan tekortschiet) een miskraam veroorzaken. Ik ben toen meteen aan 0.25 medicijnen gemoeten ook al was ik niet meer zwanger.
Wel heb ik gemerkt dat verschillende gynacologen er verschillend over denken en dat een huisarts een waarde van 4.0 heel normaal vindt. Ik heb nu een half jaar medicijnen en was begin december 'goed ingesteld", TSH onder de 2,5 en ben toen meteen zwanger geworden. Op het moment dat ik zwnager was moest ik naar 0.375 gaan maar bij het bloedonderzoek van 6 weken bleek dit nog te laag te zijn( zat op een waarde van 3.1 wat eigenlijk te hoog is). Slik nu 0.5 en mijn waarde ligt op 1,5 wat perfect is (ik ben nu 16 weken zwanger)

Laat je ajb niet afschepen en vraag anders een andere gynacoloog(jongere) of internist. Mijn gynacoloog vertelde over een amerikaans onderzoek uit 2017 waar ze achter staan, wellicht is het te vinden op internet?
 
Je hoort dat vaker, dat een schildklierwaarde eigenlijk niet serieus genomen wordt. Mijn huisarts kijkt vooral naar hoe ik me voel. Ik zat ook op het randje een jaar geleden maar wel veel klachten zoals haaruitval, vermoeid, aantal andere vage klachten. Medicatie is toen wel opgestart. 
Je mag in dat gesprek echt wel aangeven dat je toch wilt dat er medicatie opgestart wordt. Laag beginnen, helpt dit is het goed anders moet het opgehoogd worden. Lastig om tegen dokters in te gaan maar aangezien je op het randje zit en je wel medicatie kreeg tijdens de zwangerschap vind ik een beetje vreemd. Krijg je geen gehoor zou ik een andere internist raadplegen. 
Over het effect op zwanger worden en blijven kan ik niet helpen. Na de eerste zwangerschap zat ik op het randje. Net toen ik medicatie wilde opstarten bleek ik zwanger (gepland wel maar sneller dan verwacht) en stabiliseerde de waarde zich. Na de tweede zwangerschap geen last maar nu na de derde wel. Zit nu aan 0,50 van medicatie.
 
Hallo,
 
bedankt voor jullie reacties en dat jullie je ervaringen met mij willen delen. Gister heb ik wel een redelijk goed gesprek gehad met de internist. Ze heeft ook wel toegegeven dat ik al veel eerder aan de medicatie had gemoeten, al ruim voordat ik zwanger zou worden. Ook gezien het feit dat ik al jaren klachten heb, zoals haaruitval, vermoeidheid en heftige menstruaties. Echt een excuus was het niet, maar het is in ieder geval al meer als wat ik had. Ik moet nu met een dikke week bloedprikken om te kijken hoe de waarden dan zijn. Ik hoop dat het er dan al een stuk beter uitziet, maar ik blijf er wel bovenop zitten en ga zeker achter dat onderzoek aan. Weet je toevallig een naam? Mocht ik weer het gevoel krijgen dat ik wederom niet serieus genomen wordt ga ik vragen om een andere internist. Hopelijk komen er snel betere tijden aan.
 
 
Hoi dames,
Jullie berichtjes zijn al wat ouder maar hoop dat jullie dit nog lezen en mij wat meer informatie kunnen geven.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dat ik niet serieus genomen word met een licht verhoogde TSH waarde en kinderwens. Gelukkig wel behandeling gestart maar het is erg vermoeiend om mijzelf steeds te moeten verdedigen. Ben benieuwd of jullie nog serieus zijn genomen, mij extra informatie kunnen geven en de titel van het Amerikaanse artikel uit 2017 voor mij hebben?
Alvast bedankt.
 
Hoi,
Ik leest toevallig je reactie.
Zelf heb ik al 10jaar traag werkende schildklier en ben ik december bij de huisarts geweest om onze kinderwens te bespreken. Toen ging de arts akkoord met een tsh van 4.1 normaal iets verhoogd. Nu ik me meer verdiep in het onderwerp merk ik dat niet alle huisartsen goed op de hoogte zijn van wat normaal waardes zijn om zwanger te worden een mooie tsh tijdens je zwangerschap en daarvoor is tussen de 1-2.
Zelf ben ik zwanger geworden met een tsh van 4,1 en ben nu bijna 7 weken zwanger, nog heel pril. Maar tot nu toe gaat het goed. Een andere huisarts in de praktijk wist gelukkig wel de normaal waardes tijdens de zwangerschap en ik heb nu netjes een tsh van 1,1 en ben bij een positieve test meteen begonnen met het ophogen van de medicatie met 25-30%. Zodat de baby voldoende binnen krijgt.

Hoop dat ik je vraag een beetje heb beantwoord
 
Hi,

Ik heb al ruim 14 jaar een vertraagde schildklier en slik ook al zeker 13 jaar medicatie. Uiteraard ben ik geen arts en weet ik er niet alles van af. Maar wat wel zo Is, is dat hoe je je voelt. Wel echt vaak een graadmeter is, of je medicatie goed is afgestemd. Ze geven je niet zomaar medicijnen. Want op de lange termijn heb je een grotere kans op hartklachten. En je moet het elke dag, de rest van je leven innemen.

Toen wij wat moeizamer zwanger werden, werd als eerste mijn schildklier getest (niets aam de hand). En zodra ik zwanger bleek te zijn, gelijk de huisarts gebeld. Medicatie omhoog en nu elke 4 weken controle.

Wel moet ik erbij zeggen dat in het begin mijn schildklier afwijking ook niet helemaal werd getraceerd door de huisarts. Dus ben eerst een poos in het alternatieve circuit behandeld. Toen die arts stopte, heb ik een overstap gemaakt naar mijn huisarts. Inmiddels zat er een nieuwe en jongere arts, die alle onderzoeken opnieuw deed. En het wel heel serieus neemt.

Miskramen en schildklier, heb ik (gelukkig) geen verstand van. Laat het zeker goed onderzoeken en kijk of je je beter voelt met de medicijnen. Het goed afstemmen kan lang duren, bij mij duurde dat zeker wel 6-9 maanden.

Succes en luister goed naar je lijf. Wat een goede gemiddelde waarde is, kan voor jou eigenlijk te laag zijn. De uitdaging is: jouw eigen ideale waarde vinden.
 
Ik heb al 2j slechte svhildklierwaarde. Voor mijn zwangerschap had ik een TSH-waarde van 9. Tijdens men zwangerschap 6. Dan 3. En nu 1,72. Allemaal omdat mijn L-thyroxine medicatie is aangepast.
Laat dit gewoon goed opvolgen door een endocrinoloog, en zorg dat je TSH waarde al goed staat voor je zwangerschap. Bespaard je veel meer stress achteraf.
Succe nog ?
 
Terug
Bovenaan