te veel aangekomen volgens het cb

Hallo meiden. Ik ben vandaag op het cb geweest en Teun (nu 9 weken) is 480 gram aangekomen in 9 dagen. Dat is dus te veel werd mij verteld. Maar ja,wat doe je er aan????
Hij krijgt borstvoeding (ik kolf het en hij krijgt dan 140 cc in een flesje met johannesbroodpitmeel tegen spugen) hij krijgt 6 voedingen op een dag en als hij s`nachts doorslaapt maar 5. Ik probeer echt om de 4 uur te voeden maar soms knort zijn maagje al na 2 uur, hij wil maar èèn ding en dat is de fles. Speentje spuugt hij uit zodra hij geen melk proef,zingen en dansen heeft ook geen zin. Ik durf op deze manier bijna niet meer naar de winkel,hij schreeuwt de hele winkel bij elkaar en iedereen regageerd met: volgens mij heeft hij honger. Ja,dat weet ik zelf ook wel!!!
Op het cb vertellen ze dus wel dat 480 gram te veel is,maar niet wat ik er aan kan doen.
Hij kan toch niet nu al samen met mama op dieet??
Groetjes Mikkie.

Hoi,

Ik moet hier altijd wel een beetje om lachen die CB's tegenwoordig. Of ze zijn te klein of te groot of ze krijgen te weinig of teveel.
Ik zou als ik jou was lekker gewoon doorgaan zoals je bezig bent, BV is nooit van de zelfde kwaliteit en kindjes die  BV krijgen groeien veel ongelijkmatiger dan fles kinderen. Het is jammer dat de CB's vaak de groeilijnen van de fleskinderen gebruiken die kan je nl. niet vergelijken met borstkinderen.
Het kan best zijn dat ie straks weer wat minder groeit dan is het vaak weer te weinig. Belangrijk is dat ze gewoon hun eigen lijn netjes volgen, goed plassen en poepen, alert en vrolijk zijn als dat zo is zou ik me nergens druk over maken. Fijn toch dat hij zo lekker groeit op mamamelk.

Groetjes Marian

Borstvoeding is precies goed voor je kindje. Lekker geven hoor. Ik ga m'n kindje mooi niet uithongeren!
Wat dacht je ervan dat je kindje misschien wel net gedronken had en vorige keer net flink geplast.
Dus 480 gram -/- 150 net gedronken -/- 100 vorige keer plasluier vlak voor wegen = nog maar 230 aangekomen.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Succes ermee!
Liefs Phira

Hoi Mikkie,

Wat fijn dat je zoontje zo goed groeit op jouw melk! Andere moeders die reageerden gaven het terecht aan; borstgevoede baby's hebben een ander groeiverloop dan baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen en helaas gebruiken de meeste consultatiebureau's inderdaad ook voor borstgevoede baby's nog steeds de groeicurve die op kunstmatige zuigelingenvoeding is gebaseerd. Inmiddels heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) een nieuwe groeicurve ontwikkeld, die is gebaseerd op de groei van borstgevoede baby's. Meer informatie hierover kun je vinden op Borstvoeding.com + groeicurve.

Net als voeden aan de borst kun je moedermelk uit een flesje ook gerust op verzoek geven. Moedermelk is lichtverteerbaar en de samenstelling ervan is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje. Bovendien is moedermelk een lichaamseigen stof. Dat is een groot verschil met kunstmatige zuigelingenvoeding: moeilijker verteerbaar, een lichaamsvreemde stof en voedingsstoffen worden er moeilijker door je baby uit opgenomen. Om ervoor te zorgen dat een baby van alle benodigde voedingsstoffen toch voldoende binnenkrijgt, is er een teveel van aan de voeding toegevoegd. En daarom is er een limiet gebonden aan de dagelijkse hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding, want anders kan de belasting van de niertjes te groot worden.

Daar komt nog bij dat uit onderzoeken  naar voren is gekomen, dat moedermelk juist beschermt tegen overgewicht. Een uitgebreide uitleg hierover kun je vinden op Borstvoeding.com-Borstvoeding en obesitas hoe zit het nu.

Hopelijk geeft deze informatie je een steuntje in de rug?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Bedankt voor jullie reactie`s!!! Doet me erg goed. Ik word meteen zo onzeker,ik wil natuurlijk niet dat Teun ongezond veel aankomt. Ik ga meteen ook even naar de site van jou Yvonne,,jij natuurlijk ook bedankt voor je reactie!!
Groetjes Mikkie

Dat onzekere is niets vreemds hoor! Voor een vak moet je een studie doen en stage lopen enzo, maar voor de levenstaak 'moeder-zijn' moeten we alles maar uitzoeken!
Lekker rondvragen en eruithalen wat bij jou past!
Liefs Phira

Hé, mijn zonntje is ook in twee weken tijd 600 gram aangekomen.
En ook ik heb het gevraagd aan het cb of dit geen kwaad kan en mij
hebben ze verteld dat dit niet erg is omdat baby's borstvoedingsvetten sneller
afbreken dan flesvoeding dus ik mocht gewoon doorgaan met voeden.
Maak je geen zorgen en volg lekker je eigen gevoel!

Groetjes Bernadet

Hallo,

Onze dochter had in het begin ook dat ze na een week 350 was aangekomen
en de week erop 200 en toen maar 80 na een week. Ach als ze goed
groeienen ze plassen goed en ze zijn vrolijk....negeren.

In het begin gaat het gewoon heel hard, daarna niet meer zo.

Groetjes Claudia en Maud-je

Terug
Bovenaan