te veel eten???

A

Anoniem

Guest
Hoi,

onderstaande topic heb ik ook al geopend bij zomer 2008 moeders, maar helaas weinig reacties. ik hoop hier wat meer te horen.

Joris is alweer bijna 5 maanden. hij is een behoorlijk grote baby, (2 w geleden 68,5 cm en 8200 gram) en hij zat heel snel op 4 voedingen. sinds een tijd volgens mij sinds hij naar het kdv gaat zijn we de regel echt kwijt. vaak gaf ik hem dan toch een 5de voeding, maar ook de nachten kwam hij weer. hij is nu dus ook al een aantal weken flink verkouden.

nu zag ik in duitsland pap voor baby's van 4 maanden. Ik woon net over de grens. ik heb dit gekocht en gegeven, want mij lijkt dat baby's van 10 km verder niet zo heel anders zijn. vandaag heeft hij echt een hele bord pap opgegeten en dat telt ook als voeding. hij krijgt nu dus vaak 4 keer bv en 1 keer pap. is dat niet te veel? ik wil hem namelijk geen dikkertje maken,  mijn man  en ik hebben allebei al aanleg om dik te worden, dus we moeten goed opletten.

ook vraag ik me af of ik nu echt die pap moet blijven aanbieden of alleen als we zo uit het ritme zijn dat hij het met 4 bv niet haalt?
op het moment ben ik zelf ook flink verkouden waardoor ik de energie niet echt heb om 5 keer te voeden.

gr floor

Hoi,

Ik begrijp dat je borstvoeding geeft? Dat mag je onbeperkt geven, dat is nooit teveel.
Ik heb mijn dochter 6 maanden naar behoefte gevoed (daarna nog 2x per dag), dan weer 10 voedingen dan weer 6, ze groeide als kool, maar nu ze veel meer beweegt zie je daar niets meer van.
Je kan de pap wel blijven geven denk ik zo. Anders moet je even met het cb bellen.

Gr. Gea

Hoi,

Vanaf 4 maanden mag je pap maken van rijstebloem in combinatie met afgekolven melk of met een beetje flesvoeding. Dit is geheel aan jezelf. Maar ze mogen dus al pap.
Borstvoeding kan je inderdaad niet teveel gegven en ze zeggen dat borstgevoede babies nu vaker zwaarder zijn, maar dat ze dat snel weer kwijt zijn.
Zeker als je mannetje straks gaat kruipen en lopen dat groeien ze minder hard.
Als jij je hier goed bij voelt, moet je het zeker zo blijven doen.

Liefs Reneke

Oh ja  die pap...in Nederland kun je ook pap kopen waar op staat 'vanaf 4 maanden' hoor. Eigenlijk moet je die 4 maanden als een minimumleeftijd zien, dus niet het MOET, maar het MAG eventueel. Zeker bij borstvoeding heeft een kindje voor 6 maanden echt niets anders naast de moedermelk nodig, en als er een verhoogde kans op allergie in de familie is is het ook gezonder om die 6 maanden borst en niets anders gewoon vol te maken.
In elk land hebben ze weer andere producten voor babies, dat maakt het ook zo leuk om op vakantie eens lekker door een supermarkt te struinen! In Duitsland zijn ze heel goed in pap met smaakjes, zo kocht ik toen ze wat ouder waren vaak koemelkvrije 'Apfelbrei', die trouwens zo lekker was dat ik het zelf ook at. En in Engeland heb ik ooit pappoeder gekocht waar naast rijstebloem, wortel, broccoli en tomaat zat.
Een hypermarché in Frankrijk is helemaal het einde als je je kind delicatessen wil voorzetten, potjes artisjok, bordjes met rodekool met eend...

Maar eerlijk gezegd, als ik jou was, ik zou nog geen pap gaan geven, want voor 6 maanden is het risico dat je het evenwicht tussen vraag en aanbod bij borstvoeding verstoort toch wat groter, en door die nachtvoedingen was hij nu net bezig om dat weer in orde te brengen.

Dat  hij nu weer tijdelijk in de nacht komt is niet zo raar hoor, want rond deze leeftijd kun je weer regeldagen verwachten, zeker als je ook net met werk en kdv begonnen bent.

Het komt vrij vaak voor hoor dat kinderen die het een tijdje met 4 voedingen doen na een poosje juist weer wat vaker willen drinken. Op deze leeftijd is alles tussen de 4 en de 12 voedingen aan de borst op een dag nog 'normaal' te noemen. Je hoeft je dus echt geen zorgen daarover te maken.

Hoi,

Ik geeft ook borstvoeding en mijn dochter is nu 5,5 maand. Ze heeft ook een tijd geleden een hele tijd op 4 voedingen gezeten. Ze sliep ook door, maar sinds ik weer ging werken, kwam ze weer 's nachts, soms wel 2 keer. Ik zat dan op zo'n 6 a 7 voedingen. Nu slaapt ze weer iets langer door. Ik denk dat ze aan het regelen was.

groet, Irene

Terug
Bovenaan