te veel eten????

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Joris is alweer bijna 5 maanden. hij is een behoorlijk grote baby, (2 w geleden 68,5 cm en 8200 gram) en hij zat heel snel op 4 voedingen. sinds een tijd volgens mij sinds hij naar het kdv gaat zijn we de regel echt kwijt. vaak gaf ik hem dan toch een 5de voeding, maar ook de nachten kwam hij weer. hij is nu dus ook al een aantal weken flink verkouden.

nu zag ik in duitsland pap voor baby's van 4 maanden. Ik woon net over de grens. ik heb dit gekocht en gegeven, want mij lijkt dat baby's van 10 km verder niet zo heel anders zijn. vandaag heeft hij echt een hele bord pap opgegeten en dat telt ook als voeding. hij krijgt nu dus vaak 4 keer bv en 1 keer pap. is dat niet te veel? ik wil hem namelijk geen dikkertje maken,  mijn man  en ik hebben allebei al aanleg om dik te worden, dus we moeten goed opletten.

ook vraag ik me af of ik nu echt die pap moet blijven aanbieden of alleen als we zo uit het ritme zijn dat hij het met 4 bv niet haalt?
op het moment ben ik zelf ook flink verkouden waardoor ik de energie niet echt heb om 5 keer te voeden.

gr floor

Hoi,

Onze zoon is ook een hele grote baby, hij was met (bijna) 4 maanden 70 cm en 9200 gram. Hij is nu ruim 5 maanden. Hij is net 3 weken ook heel onrustig geweest. Hij kreeg al een hele tijd 4 voedingen (bv) op een dag en sliep hele nachten door (ongeveer 12 uur achter elkaar). Toen hij ruim 4 maanden was, kwam hij opeens weer een paar keer per nacht om te drinken en ook overdag was hij onrustig (sliep slecht en wilde meer eten). Ik heb hem dit toch maar aangeboden, omdat ik bang was dat hij met zijn enorme lijf gewoon niet meer genoeg had aan mijn hoeveelheid borstvoeding. Door meer aan te leggen, hoopte ik dat hij mijn productie op kon schroeven en weer meer tevreden zou zijn (alhoewel ik ook wel bang was dat hij nog groter in lengte én gewicht zou worden).
Hij sliep ook nog steeds op onze kamer. Ik heb hem nu op z'n eigen kamer laten slapen en na 3 weken onrustig te zijn geweest (overdag én 's nachts) komt hij nu weer in zijn ritem. Hij slaapt weer goed overdag (nog 2 keer) en slaapt 's nachts weer door (12 uur achter elkaar). En ik denk dat hij echt een sprongetje heeft gemaakt (zowel in lengte als in ontwikkeling). Broeken die een maand geleden nog om geslagen moesten worden, zitten nu als gegoten (maat 74!) en hij gaat opeens ook heel erg zijn best doen om te rollen (hij kan het volgens mij bijna).
Ik kan me dus voorstellen dat jouw kindje ook in een sprongetje zit.
Zelf heb ik geen ervaring met het extra aanbieden van pap, omdat wij (net als wij bij onze dochter hebben gedaan) pas met 6 maanden willen gaan bijvoeden. Maar ik merk wel dat mijn productie weer omhoog is gegaan. Dus misschien heeft jouw kindje inderdaad ook wel meer nodig op dit moment.
Ik zou me nu nog niet te veel zorgen maken over het gewicht van je kind. De lengte is ook   bovengemiddeld volgens mij, dus hij zal ook wel iets zwaarder zijn dan een gemiddeld kind.
Onze dochter was ook altijd een stevige meid (niet zó stevig als haar broer weliswaar), maar is nu met 2 jaar een hele normale peuter. We geven haar gewoon normaal te eten en verder is ze lekker actief met rennen etc. Dus dat gaat er vanzelf wel weer vanaf.
Probeer niet te bang te zijn dat je kind te dik is, het is nog maar een baby. Probeer lekker te genieten en als ze met de pot mee mogen eten, probeer dan gezonde dingen aan te bieden. Ik heb me destijds wel heel veel zorgen gemaakt door alle reacties uit de omgeving, maar nu is het gewoon een heerlijke meid. Ook mijn zoon krijgt natuurlijk de nodige reacties op zijn postuur. Maar ik probeer maar zoveel mogelijk te negeren en lekker te genieten van zijn vrolijke karakter. En één voordeel: mijn dochter is zo goed als nooit ziek.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15--09-06) & Freek (13-05-08)

Terug
Bovenaan