Te veel of niet?

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een zoon van 5 1/2 maand en het is een echte veelvraat. Omdat hij op een gegeven moment elke 2 uur eten wilde, zijn we op advies van het CB overgegaan op het geven van fruit en groente (potjes van 125 gram).  Toen ook dat te weinig leek te zijn, hebben we het advies gekregen om over te stappen naar potjes van 200 gram (6+), zonder stukjes. Dit geven we hem nu sinds donderdag jl. Hij eet echt werkelijk alles op. Zijn schema is momenteel:

07.00   pap met een lepel  (180 cc + 6 schepjes frisomelk 1 + 5 scheppen nutrix)
10.00   fruithapje (vers of uit een potje 200 gram)
11.30   fles (180 cc + 6 schepjes friso 1)
15.30   fles (180 cc + 6 schepjes friso 1)
18.00   groentehapje (200 gram)
19.30   fles (180 cc + 6 schepjes friso 1)

Bij het CB gaven ze aan dat er verder nog geen fles tussenuit mag, maar ik moet zeggen dat het mij toch wel veel eten lijkt. Hij eet en drinkt overigens alles op hoor, daar zit het niet in. Hij weegt momenteel 7380 gram en is 68 cm.

Heeft iemand ervaring met zo'n lieve veelvraat als ik? Zo ja, hoe ziet jouw schema eruit en hoeveel geef je hem? Wanneer ga je een fles (ik denk dat dat de 15.30 uur fles wordt) afbouwen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Bella
 
Hoi Bella,

Ik kan je vraag niet echt beantwoorden, maar ik wil toch wel graag even reageren. Je geeft nu 4 flessen melk van 210 cc. Ik kan me nog wel herinneren dat Zarah op die leeftijd nog wel 6 of 7 flessen kreeg. Waarvan sommigen 210 cc en een paar 175 cc. Dit gaf ik ook aan op het cb en dat was nooit een probleem. Nou was (en is) Zarah wel een lichtgewichtje, dus misschien was dat wel de reden dat ze er nooit wat over gezegd hebben.
Waarom zou je niet gewoon 5 of 6 flessen melk geven per dag? Of zeg ik dan iets doms? Ik neem aan dat je al voeding geeft speciaal voor hongerige baby's?

Groetjes!
 
Hoi,

Iets doms zeggen is er niet bij hoor. Elk advies is welkom. We hebben inderdaad friso extra gebruikt. Dat hielp goed toen hij 2 maanden was. Inmiddels maakt dat niet meer uit. Hij eet echt alles op wat je hem voorschotelt. Of er dus extra of normaal in de fles zit, maakt niet meer uit. We zijn toen teruggegaan naar friso normaal met daarin een schep nutrix. Dat heeft ook een tijdje geholpen en toen wilde meneer weer meer en meer en meer. We hebben zelfs tijdelijk de flessen verhoogd naar 5x 240 (210 cc water en 7 schepjes), maar ook dat at hij keer na keer allemaal op. Vandaar dat het consultatiebureau adviseerde om eerder te starten met het geven van bijvoeding. Momenteel gaat dat heel goed hoor. Hij is tevreden en gelukkig. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje heel veel eten is dat hij nu binnenkrijgt. Vandaar mijn vraag. Dit is mijn eerste kind, maar in mijn omgeving eten ze echt allemaal een stuk minder, dus daar kan ik mij niet mee meten (die hebben vaak weer problemen met dat hun kinderen niet willen eten en zo en dus dan te weinig binnenkrijgen).

Groetjes,

Bella
 
Hoi Bella,
Jouw probleem is precies het tegenovergestelde probleem als ik waar ik tegenaan liep. Wij hadden juist de grootste moeite om Zarah voldoende te laten eten! Het belangrijkste wat ik toen geleerd heb, is: loslaten. Ze geven zelf aan wat ze nodig hebben! Dus Zarah had gewoon niet zoveel nodig en deed het er prima op. En jouw zoontje zal meer nodig hebben en doet het daar juist weer goed op. Toch wel mooi he, dat een kind dat zelf zo goed weet te regelen en aan te geven?

Groetjes!
 
Ik vind het schema niet zo schokkend hoor. Navara had hetzelfde schema vanaf 5 maanden, behalve de pap. Ze kreeg een 'gewone' melkfles 's-ochtends.

Ze is ondertussen ruim 7 maanden, en sinds een paar dagen over op 3 flessen, 200 gr fruit en 200 gr groente en een flinke bak yoghurt. En als ze wakker is tijdens het avondeten, krijgt ze ook nog aardig wat van mijn bord.....

Als ze het nodig hebben, zou ik het gewoon geven. Volgens mij krijgen de meeste kindjes met 5 1/2 maand ook gewoon nog 4 flessen hoor!

Pauline
 
O ja, hoe we af gingen bouwen:

Wij probeerde eerst idd de middagfles weg te laten, en dan een liga, broodkorst of iets dergelijks te geven. Dit was een klein drama, vooral op dagen dat ze bij de oppas was. Nu geven wij gewoon de middagfles, met het idee het over een maandje weer te proberen. En ineens wordt mevrouwtje na haar groente niet meer wakker 's-avonds.
Hier is dus de laatste fles vervallen. Haar schema is nu:

07.00: fles 180cc + 6 schepjes
10.30: fruit 200 gr.
12.30: fles 180cc + 6 schepjes
16.45: fles 180cc + 6 schepjes
18.30: groente 200 gr. en flinke bak yoghurt
 
Dank jullie wel voor de reacties :)   Het is inderdaad heel bijzonder dat je kind zelf aangeeft wanneer het genoeg (of juist niet) is. Zoonlief kan dat heel goed kenbaar maken. Goed om te horen dat anderen ook een dergelijk schema hebben gehad. Dan is het dus inderdaad een normaal schema en niet overdreven veel. Gisteren ook nog het CB gesproken en die gaf ook aan dat het niet abnormaal is en dat hij het blijkbaar nodig heeft. Wel is er geadviseerd om niet teveel extra's er nog bij te geven én nog op friso 1 te blijven ook als hij straks 6 mnd is (dit ivm met de hoeveelheid ijzer en eiwitten die in friso 2 zitten).

Op zich is het wel fijn hoor, een zoon die alles lekker vindt. Het lijkt me lastig als je kind juist niet veel wil eten. Maar je hebt gelijk suuz, loslaten is het kernwoord. Zolang ze voldoende aankomen, zou het geen probleem hoeven te zijn.

Ik ga in ieder geval nog even door met dit schema en kijk dan wel hoeveel hij is aangekomen over een maandje. Dan heb ik beter zicht erop of het teveel of gewoon goed is.

Oh ja, heeft iemand ervaring met Bambix 6+ die je bij je frisomelk kan doen? Er zitten nl wel gluten in. Het CB kende het niet. Ik wilde langzaam daarop overstappen als hij 6 mnd is omdat nutrix een stoppende werking heeft, terwijl bambix dat juist niet doet (zoonlief kan nogal last hebben van obstipatie).

Groetjes,

Bella
 
Terug
Bovenaan