te veel?

hallo allemaal,

ikenna is opgenomen in het v.v.e. project en gaat vanaf as donderdag 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal.
maandag en dinsdagmiddag en donderdag en vrijdagmorgen.
daarnaast gaat hij op woensdag de hele dag naar het kinderdagverblijf.
tot op heden ging hij dinsdagmiddag, en vrijdagmorgen en dus die woensdag en deed hij het hartstikke goed.
maar nu die 2 dagen erbij komen is hij dus 5 dagen op de psz ook al is het maar 2.5 uur per dag.
hij wordt in mei 3 jaar. vinden jullie dit te veel voor zo'n klein mannetje??

groetjes jolanda

nee, op zich denk ik dat het zowel voor jou als Ikenna. Maar mocht je merken dat het niet goed voor hem is, kun je altijd nog kiezen om terug te gaan naar 2 dagdelen.

Groetjes

Hi,

Eerder plaatste ik een soorgelijk verhaal op dit forum. Onze zoon is ook bijna 3, gaat 3 hele dagen naar het kdv en wij wilden hem 1 ochtend naar de psz brengen. Huilend ging hij weg en de hele tijd roepen dat hij niet meer wilde.

Ik vind het persoonlijk wel te veel, ik had zelf ook erg veel moeite om hem weg te brengen. Maar we dachten er goed aan te doen, ook vanwege de VVE. We dachten dat hij op de psz meer zou leren. Maar het tegendeel blijkt waar.

Volgens mij moeten kdv ook aan VVE doen. Wij hebben hier onlangs een voorlichtingsavond gehad en ons vermoeden werd toen waar: bij ons op het kdv doen ze veel meer aan VVE dan op de psz. Ook wat betreft de structuur e.d. biedt bij ons het kdv meer dan de psz. Het enige nadeel wat we zouden kunnen vinden (maar daar zijn wij het niet mee eens), is dat ze bij ons op het kdv met kinderen van 0-4 in 1 groep zitten en op de psz zitten ze van meer gelijke leeftijd. Wij vinden het juist belangrijk om met alle leeftijden in aanraking te komen, daar leren ze ook weer van.

Het is dus heel erg persoonlijk wat je vindt, wat je voelt mbt het 5 "dagen" per week wegbrengen van je zoontje. Ik had er wel heel veel moeite mee en wij zijn met de psz gestopt. Maar de situatie kan bij jullie heel anders zijn. Zo gaat onze zoon met de kindjes naar de bieb, krijgt hij ontzettend veel werkjes mee, moeten ze soms samen dingen doen, hebben ze een vaste structuur, "moeten" ze elke dag naar buiten, hebben ze verplichte maar ook vrije activiteiten waarin ze mogen kiezen etc. Ik vind dat erg goed. Maar ik weet ook dat een ander kdv dat niet heeft.

Luister naar je hart. Als jij het te veel vindt, laat hem dan een dagdeel minder naar de psz gaan. Kan dat niet? Waarom moeten die 2 dagdelen er bij? Zijn er geen andere mogelijkheden om dat traject te volgen?

Onze zoon praat niet goed en daar zou de VVE ook heel goed bij kunnen helpen. Toch hebben wij nu logopedie en dat doet hij samen met mama en eigenlijk vind ik dat ik daar veel meer aan heb.

Vergeet niet dat je zoon ook nog een kind is! Kinderen moeten soms al zo veel.

Heel veel succes met je keuze.

Gr. Tamara.

Ik vind het heel erg veel voor zo'n kereltje. 5 dagen van huis kan naar mijn mening niet goed zijn. Wat is vve precies en waarom moet hij er perse 3 ochtenden heen?
gr.Ing

pfffffff jullie maken het me niet makkelijk hhahah,

inge, ik sta sinds augustus er alleen voor met ikenna en hij vraagt ontzettend maar dan ook ontzettend veel aandacht, hij kan zich niet alleen vermaken en daarbij daagt hij mij ontzettend uit.

nu willen ze op psz hem zijn energie kwijt laten raken en ook om mij wat rust te geven wat weer ten goede komt van ikenna denken hun, en ook ik denk dat eigenlijk wel.
nu zijn het gelukkig geen dagen maar slechts 2.5 per dag en dan woensdag wel hele dag kdv.
ikenna laat ik nooit huilend achter daar en ook niet op psz want hij zelf vind het erg leuk.
en mocht het na verloop van tijd niet lukken stop ik gewoon met die extra dagen.

bedankt voor jullie reakties

hoi

het is denk ik per kind verschillend.....
het ene kind kan er tegen en het andere kind niet om zo vaak bij huis weg te zijn.
ik denk zelf als een kindje zoveel energie heeft het wel goed is om hem zijn energie te laten gebruiken.
je merkt snel genoeg of het te veel is voor hem en kunt dan altijd wat minder doen toch?
en het is elke keer maar 2,5 uur .......... er zijn genoeg kindjes die meedere dagen bij de oppas zijn omdat beide ouders die dagen dan moeten werken dus ik denk dat het ongeveer hetzelfde over komt

succes! en hiet komt vast allemaal goed

liefs ilona

Ik denk dat het in jouw situatie niet teveel is, ik ken een kindje die gaat 4 hele dagen naar het KDV omdat zijn moeder ook alleenstaand is. Dat lijkt me wel heel moeilijk. Maar 4 keer 2,5 uur per dag en 1 dag KDV is helemaal niet veel hoor! Is totaal ongeveer 20 uur bij elkaar....3 dagen KDV is al 30 uur.
Ik denk dat het jouw zoontje veel rust zal geven ivm de regelmaat en de energie die hij kwijt kan en denk dat jij ook dan weer in een bepaald ritme komt!

Daarnaast wordt hij al bijna 3, volgend jaar moeten ze 4 hele dagen en een halve dag naar school, de overgang zal dan niet zo groot zijn!

En als het je niet bevalt kan je er inderdaad altijd mee stoppen!!

Groetjes Angel

Terug
Bovenaan