Te voorzichtig?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,
Ik heb een dochter van 16 mnd en en zoon van 3,5. Mijn vraag is hoe jullie dat doen met een hele dag op stap gaan? Laatst moesten we naar een verjaardag aan de andere kant van het land, wat betekend heel veel autorijden en aangezien mijn dochter een gruwelijke hekel aan autorijden heeft hebben we haar thuis gelaten bij opa en oma. Ook laatst bij een familiedag brachten we haar naar bij opa en oma, ook hier moesten we een eind voor rijden en er was geen gelegenheid voor haar om te slapen (in de auto slaapt ze niet).
Zo gebeurt het dus regelmatig dat we haar niet meenemen met uitstapjes omdat ik denk dat ze er niets aan heeft en een veel leukere en rustigere dag heeft bij opa en oma. Toch voel ik me daar een beetje schuldig over....Ook omdat een vriendin laatst tegen me zij dat ze het raar vond dat ik haar "telkens" bij opa en oma breng. Voor de rest neem ik haar natuurlijk overal mee naar toe, zoals verjaardagen en allerlei uitstapjes die niet de hele dag duren, zodat ze gewoon tussen de middag in haar eigen bedje kan slapen.
Ben benieuwd naar jullie reacties. Groetjes roxan

hoi
ja wij nemen luke 16 maanden overal mee naar toe hebben we bij zij nbroer mike 4 ook gedaan en luke vond in het begin auto rijden ook helemaal niks.maar hij is er nou aardig aan gewend. en als we weg gaan heb ik toch ook altijd de wagen bij me dus kan hij ook daar in slapen ik heb er zelf eigenlijk nooit aan gedacht om hem met familie gelegenheden thuis te laten meestal vind iedereen het toch wel leuk om ook de kleine weer even te zien maar ja iedereen is anders natuurlijk en denkt er anders over. mijn schoonzus laat haar dochter ook altijd thuis en mensen hebben het er dan wel over ja waarom ze er niet bij is.maar als je het zelf prettiger vind om haar thuis te laten waarom niet.
groetjes alexandra

Hoi Roxan,

Wij hebben familie verder weg wonen en wel eens dagjes zoals familiedagen en dat soort dingen, maar wij nemen onze Daan gewoon altijd mee.
Het is toch juist leuk om met het hele gezin op pad te gaan en niet een van de kindjes bij opa en oma te laten.
En hoe vaker je haar meeneemt hoe meer ze er aan gewend raakt lijkt mij.

Wij hebben nooit anders gedaan en hij vind het helemaal niet erg om in de auto te zitten. Soms valt hij gewoon in slaap en soms blijft hij gewoon de hele tijd wakker.

En zou het echt zo erg zijn als ze dan smiddags een keertje minder of niet slaapt. Zou ze dan bijvoorbeeld niet bij je familie smiddags slapen, dan valt ze vast wel op de terugweg naar huis in slaap in de auto.
Lijkt me trouwens ook raar om je dochter bij opa en oma te brengen terwijl je dan je zoontje wel meeneemt.

Dus ik zou zeggen neem haar gewoon lekker mee en van iets minder slaap een dagje krijgt ze echt niets.

Hoi Roxan,

Ik ben hetzelfde als jou! Ik breng mijn kindje ook naar opa en oma als we een hele dag weg moeten. Mijn kindje slaapt op vaste tijden. Daar wil ik me aan houden. Ik merk dat ze vervelend wordt als ik dat niet doe en dat ze slaap heeft. Als ze goed uitgeslapen is dan is ze hartstikke vrolijk. We hebben er beiden niks aan als mijn kindje overstuur is omdat ze op een vreemde kamer moet slapen of in de kinderwagen. Dan heeft ze het meer naar haar zin bij opa en oma. Als we weg moeten na haar slaaptijden neem ik haar wel zoveel mogelijk mee. Om te wennen aan andere mensen en omgeving. Ik moet inderdaad wel eens wat uitleggen aan vrienden en fam. En ik merk ook vaak dat ze het niet begrijpen. Maar ik doe wat ik het beste vind voor mijn kindje. Ze kan als ze iets groter is altijd mee, maar nu nog even niet! Zo zie je maar, je bent niet de enige!

Hoi Roxan,

Nee hoor, ik denk dat je niet te voorzichtig bent. Ik denk dat jij je gewoon hebt aangepast aan wat je dochter wel en niet aan kan. Het is namelijk echt grote onzin dat kinderen makkelijk worden door ze overal mee naar toe te nemen, is mijn ervaring. Ik heb onze oudste in het begin ook overal mee naar toe genomen, maar die kon al vanaf dat ze 4 weken was niet meer slapen in de wandelwagen, zelfs niet in de bak dus. Resultaat: een compleet overprikkelde baby die alleen nog maar kan huilen.  Zij kan nu  dus ook niet mee hele dagen weg, want dan slaapt ze niet. En nee, daar houdt ze idd geen blijvende schade aan over, alleen gilt ze dan vanaf ca. 12.30 uur de hele boel bij elkaar van vermoeidheid. En ik denk niet dat de familie het dan nog zo leuk vindt om de kleine te zien... Sorry als dit een beetje kribbig overkomt, maar ik moet me zooooo vaak verdedigen tegen mensen omdat ik net als jij mijn dochter bij dit soort gelegenheden dus bij een oppas laat, dat ik er moeilijk tegen kan als mede-mama's nou ook nog gaan beweren dat alles maar moet kunnen (dat is althans het gevoel dat ik kreeg van een aantal dames hierboven).
Als jij denkt dat het beter is voor je dochter: gewoon lekker naar opa en oma brengen. Zolang je het maar doet omdat dat het beste is voor háár en niet omdat dat het leukste is voor jezelf, toch?

Groetjes,

Eveline

Hoi Roxan,

Ik zou het zo doen met je kind zoals jij dat zelf denkt dat goed is.
Hou je haar liever thuis of bij oppas, dan moet je dat zeker doen. JIJ weet wat goed is voor de kleine en ik vind het juist bewonderenswaardig dat je daar zo goed rekening mee houdt ook al krijg je daar opmerkingen over van ouders die een andere keuze maken.

Onze zoon is ook gevoelig voor veel prikkels en met hem gaan we minimaal hele dagen weg. Zijn rust en regelmaat zijn voor ons ook erg belangrijk.

hoi roxan

ten eerste wil ik tegen je zeggen volg je moeder instinct want die heeft meestal gelijk.

maar uit mij ervaring, ik neem onze zoontje frans alwijd mee. hij vind auto rijden echt helemaal niks aan. daarom nemen we ook speelgoed mee in de auto om mee te spelen en ik ga bij hem achterin zitten. wij hebben ook familie ver weg wonen. maar hij vind een half uurtje in de auto niks aan. maar wat kan ik doen. hem altijd thuis laten bij een oppas. dat kost gewoon heel veel geld. en we nemen altijd wat te drinken en te eten voor onder weg.

maar je moet doen wat denk wat het beste voor je kind en luister naar je zelf want jij bent de moeder van je eigen dochter en je weet wat het beste voor haar is. en iedere heeft zijn eigen mening er over

groetjes danielle

Bedankt meiden voor jullie reacties. Dit heeft geholpen te beseffen dat inderdaad alleen ik weet wat het beste voor haar is! En het blijkt   toch echt dat zij niet blij wordt van lang autorijden en weinig slaap. En een groot voordeel is ik houd hier niet alleen mijn meisje mee tevreden, opa en oma vinden het ook nog eens geweldig als ze een dagje mogen oppassen!

Terug
Bovenaan