te vroeg geboren

hallo mijn zoontje chez is 2-1-2007 geboren, 5 weken te vroeg toen ik voor het eerst op het consultatiebureau was zeiden ze dat hij met bepaalde dingen 5 weken later zou kunnen zijn bv met zijn eerste lachje de meeste babys doen dat rond de 6 weken nou die kleine van mij deed dat inderdaad met 11 weken 5 weken later dus, nou wil ik graag weten of er andere moeders zijn die ook een te vroeg geboren baby hebben en die weten of dat te vroeg geboren ook inlvoed kan hebben op het doorslapen snachts want chez komt gewoon snachts nog om de 3 - 3 en half uur en hij is nu 12 weken geweest groetjes patricia.

hoi
boas is niet echt te vroeg,maar wel vroeg geboren.met 37 weken.ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat hij dingen later doet als een ander.zo had hij bv al vanaf dag 1 traantjes en na 2 weken tilde hij zn hoofdje al op.doorslapen begint nu te komen,maar de een word met 37 weken geboren en slaapt na 2/3 weken al door en de ander word met 42 weken geboren en slaapt na 3 maanden nog niet door.ik denk niet dat dit leeftijdsgebonden is.
gaat het allemaal wel goed met je kindje?best heftig,zo vroeg.ik lag met 32 weken in het ziekenhuis maar gelukkig bleef  boas nog even zitten.
groetjes kari

hallo verder gaat alles gelukkig goed met chez alleen het poepen wil niet lukken ik had van de week een klisma gekregen van de dokter en toen heeft hij geloof ik wel 20 keer gepoept die dag, ja het was wel schrikken hoor dat die zo vroeg kwam het was echt totaal onverwachts haha ik was op 1 januarie de kerstboom aan het aftuigen en had een hele lichte kramp in mijn buik verder nergens last van, toen werd ik snachts om kwart over 2 wakker, ik dacht ik plas in mijn broek ik kan het niet ophouden ik weer terug naar bed en toch maar de verloskundige gebeld die kwam bij mij thuis en ik werd gelijk na het ziekenhuis gestuurd, ik was om kwart voor 3 in het ziekenhuis en je geloofd het niet een uur en 4 pers weeen later was die er om kwart voor 4, hij was 52 centimeter en 8 pond hij was heel groot voor 5 weken te vroeg!!  wel leuk dit trouwens dat je kan praten met andere moeders ach ja en dat doorslapen komt ook vanzelf wel maar ik zat hier een beetje te lezen en zie al dat er babys met 8 weken al de hele nacht doorslapen dus ja.

Hoi

Laura was ook vroeg, met 38 weken, maar toen ze geboren was bleek ze 36 weken, Verrassing! Zij ontwikkeld zich redelijk volgens het boekje en slaapt al sinds nacht 1 door, dus daar hebben we heel erg mazzel mee. Van de vk moch ze in het begin niet langer dan 6 uur slapen, dus moesten we haar om 5 uur wakker maken, maar daar hebben we altijd de wekker voor moeten zetten en toen ze weer op haar geboortegewicht was na 3 weken zijn we daarmee gestopt. Nu komt ze nooit eerder dan om 7 uur. Trouwens, toen we haar nog om 5 uur wakker maakten, viel ze iedere morgen na 5 minuten aan de borst in slaap en de tweede borst weigerde ze totaal! Ikzelf ben daarentegen 3 dagen voor de uitgerekende datum gekomen en kwam trouw iedere nacht tot ik 6 maanden was en daarna ook nog regelmatig. Het is dus per kind verschillend. Mijn twee broers kwamen ook tot ze een half jaar oud waren iedere nacht (maar toen was mijn moeder het toch al gewend van mij). Ik denk dus niet dat het met vroeg geboorte te maken heeft, maar met het kind zelf.

Groetjes Ilona

Onze oudste is met 37 weken geboren en de tweede met 41 weken, dus er zat eigenlijk een maandje 'verschil' tussen. Ik kan goed merken dat Floor sneller dingen oppikt dan Tijmen twee jaar terug. Zal toch te maken hebben met die 4 weken.  

Hoi,

Mijn tweeling is met 31,3 w geboren, veel te vroeg dus en ook met een laag geboortegewicht.

Ze zijn nu bijna 4 maanden, wegen ongeveer 4,5 kilo, zitten op 5 x 140 cc en ........slapen door! De kinderarts zei dat ik niks moet forceren en natuurlijk doen we dat niet. Maar ineens schrok ik 's ochtends om 7 uur wakker.........shit, kinderen niet gehoord. En ja hoor, daar lagen ze, in diepe rust!

Ik ben net klaar met de eerste voeding, die vandaag pas om 8 uur was! En dan nog liggen ze niet te krijsen. Kyran was wakker en lag n beetje te pruttelen en kletsen, en Isis lag nog heerlijk te slapen.

Ik denk dat je gewoon goed naar je kleintje moet kijken, hij geeft zelf wel aan wat hij nodig heeft. Als de mijne niet door zouden slapen, was dat ook geen reden tot zorg geweest. Alles op z'n tijd, zeker voor n vroeggeboren kindje.

groetjes,
Lara

mv Kyran en Isis, 1-12-2006

Ik herken wel het een en ander, vooral in wat Ruth schrijft. Mijn oudste is geboren met 37, 2 en de jongste met 41,4. Die maand extra "rijpen" maakt toch wel verschil. De jongste lachte al na een week, is beresterk, tilt zijn hoofd al aardig op en volgt al goed met zijn ogen en hij is pas 5 weken oud vandaag. Dat was bij de oudste wel anders, daar gebuerde alles later. Geeft verder niks hoor, maar het verschil valt wel op.

groetjes vis78/Dionne

Hoi Patricia,

Ik ben een "ervaren" prematuren mama en kan je zeggen dat het wel klopt. Zeker het eerste jaar mag je rekening houden met de periode dat je kindje te vroeg is geboren. Zeker het eerste half jaar merk je dat baby's bezig zijn hun vroegere geboorte in te halen.
Toch kunnen kinderen die onder de 37 weken zijn geboren ook vlot zijn. Mijn oudste dochter was 8 weken te vroeg, maar kroop al met 9 maanden(kalenderleeftijd) en liep goed met 14 maanden. Als we daar dan 8 weken vanaf zouden halen was ze heel snel. Soms lijkt het of prematuur kindjes die gezond zijn vlotter zijn dan "normale" kindjes. Juist omdat ze toch iets meer geprikkeld zijn.
Je moet het maar gewoon afwachten en kijken hoe het loopt. En laat je niet gek maken door anderen die zeggen dat je kindje al iets moet kunnen. Uiteindelijk bepaalt je kindje zelf het ritme en niet het CB of familie ed.

Groetjes,
Renata

Terug
Bovenaan