te weinig bv?

Mijn zoon van 3 maanden dronk meestal 15 tot 20 minuten aan de borst. Bijna op vaste tijden.
Nu is dat nog geen 10 minuten!
Hij wil wel vaker drinken ( ik geef op aanvraag), maar het lijkt wel of mijn borstvoeding terugloopt.
Met kolven ook, met moeite haal ik nu 100 cc per keer uit mijn borst ( ik kan maar met 1 borst voeden) en doe dit ook vaak in 2x voor de laatste voeding die z'n vader altijd geeft als ik aan het werk ben.
En toch krijg ik vaak nog een mondje terug, dit lijkt me een teken dat hij vol zit toch?

Ik ben sinds een maand aan de pil ( mycrogynon 20) op aanraden van mijn huisarts die mij verzekerde dat de voeding hier NIET van terugliep.
 Wat denken jullie hiervan?

groetjes, Patricia

Hoi Patricia,
om even met het laatste te beginnen. Ik weet niet hoeveel voedingen je zoontje nog krijgt. In principe moeten ze 150 ml x het aantal kilo's en dat delen door het aantal voedingen. Met bv kun je natuurlijk niet zien hoeveel ze drinken. Mijn zoontje is nu ongeveer 6 kilo, dus 6 kilo x 150 ml = 900 ml, verdeeld over 5 voedingen is 180 ml per voeding. Maar ik zou me er niet al te druk over maken als hij af en toe 130 drinkt. Zolang hij verder goede plasluiers heeft en alert is, goed groeit, krijgt hij wel voldoende binnen.

Dat hij korter drinkt kan ook te maken hebben met het feit dat hij nu wat ouder is en gewoon sneller drinkt.

Wat betreft je borstvoeding, volgens mij kan je bv wel teruglopen van die pil. Eigenlijk alleen de minipil zorgt niet voor een terugloop.Maar volgens mijn huisarts zou je ook de gewone pil kunnen slikken. Toch wilde ik het risico niet nemen en ben dus aan de minipil gegaan (cerazette). Dat bevalt op zich goed, je moet alleen heel stipt zijn met innemen..

Misschien kun je je productie wat verhogen door meer aan te leggen of bijvoorbeeld tussendoor te kolven? Of misschien van pil veranderen?

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes,
Mienetje

Toen Runar 3 maand was dronk hij ook ongeveer 130 cc per keer. Dus dat valt wel mee geloof ik! Ook ik had het idee dat mijn bv terugliep, maar het schijnt dat uit je borst als je kolft sowieso minder komt dan dat je kindje drinkt! Dus het lijkt meestal erger dan het is. Ik ben van het weekend begonnen met flesvoeding erbij geven, maar eigenlijk voel ik me daar helemaal niet lekker bij.

Heb gister lactatiekundige gebeld en die verzekerde mij dat ik écht niet te weinig of geen goede voeding kan hebben. Zolang je je kind op zijn verzoek voedt krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft. Door het bijvoeden en andere oorzaken kan je bv wel teruglopen en dan vooral als je kolft. Daar heb ik de meeste moeite mee idd! Ik werk maandag en dinsdag en het kost me heel veel moeite om genoeg flessen te vullen door de week voor die twee dagen.

Ze gaf me de volgende adviezen en daar ben ik direct vanavond mee begonnen en ga morgen direct naar de bv winkel om sterkere kolf te huren!
Ik geef het nog niet op - wil zsm weer van de flesvoeding als bijvoeding af!

* 2 of 3 dagen om de twee uur beide borsten stimuleren. (kindje aanleggen of kolven.)
* sterkere kolf huren. (de gewone kolven die je normaal koopt maken de zuigebeweging 30x per minuut, terwijl je kindje dat 60x per minuut doet. (Vandaar dat hij of zij er ook meer uit krijgt als hij drinkt dan dat je kolft!) De kolven uit het ziekenhuis bijv. zijn wel krachtig genoeg.
* na iedere borstvoeding direct nog proberen te kolven. Al stimuleer je het alleen maar even een paar minuutjes  en komt er bijna niets meer uit.

* ook schijnt voeding een beetje te kunnen helpen: cashewnoten en bruin bier!
En je hebt bij de natuurvoedingswinkels ook wel borstvoedingsthee met bepaalde kruiden. (anijs, fenegriek, etc.)

Ik heb ook gelezen van clusterkolven, maar daar moet je tijd voor hebben (of krijgen als je man je kindje even over kan nemen) en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoevaak je dat per dag of per week moet doen? Drie uur lang even lekker de tijd voor jezelf nemen met een tijdschrift en drinken etc. en dan om de 25 minuten 8 minuten kolven.

Succes ermee! Laat even weten hoe het allemaal bij jou ging? Ik ga ook even flink aan de bak van de week!!

Groetjes Edith

Hoi,

Wat ik je allereerst wil afraden is bruinbier gaan drinken, hier zit alcohol in en dit komt ook bij je kindje. Dat kan natuurlijk niet goed zijn.

De pil kan zeker wel voor terugloop van de bv zorgen. bij de minipil carazette is dit veel minder.
Je kindje haalt altijd veel meer melk uit je borsten dan een borstkolf.

Het is heel normaal dat je kindje na een tijd sneller gaat drinken, ze hebben de techniek door en kunnen dus sneller drinken. Als hij inderdaad een mondje terug geeft, zit hij gewoon vol.
Je borstvoeding loopt niet terug, maar is gewoon heel goed op je kindje afgestemd.
Als je gewoon voed op verzoek/aanvraag dan is er niets aan de hand.
Let wel op de regeldagen die gaan komen, met 6 weken en 3 maanden. dit kan ook per kindje varieren. Ze willen dan gewoon heel vaak drinken. Als je hier aan toegeeft dan is je borstvoeding binnen een paar dagen weer op pijl.
Als je nu het idee hebt dat door de pil de bv terugloopt, kun je zelf je kindje vaker aanleggen. Bijvoorbeeld om de 2 a 2,5 uur. Wil je kindje dit niet dan zou je tussendoor nog een keer kunnen voeden.

Maak je niet teveel zorgen en geniet van de borstvoeding

Terug
Bovenaan