(Te) weinig drinken?

Hoi allemaal,

mijn dochter van 9,5 maanden drinkt sinds een week of 3 heel weinig. Ze krijgt borstvoeding op verzoek, maar vraagt maar zelden. Ze is totaal niet geïnteresseerd.

's Nachts drinkt ze goed (beide borsten, 2e borst niet helemaal leeg).
's Ochtends als ze wakker wordt drinkt ze redelijk (1 borst, niet helemaal leeg. Ik kolf de rest af om de productie een beetje op gang te houden en voorraad te hebben voor de dagen waarop ik werk).
In de loop van de ochtend probeer ik haar nog een paar keer aan te leggen, maar of ze wil niet of ze drinkt 3 slokken en heeft dan weer genoeg.
Na de lunch  en voordat ze haar middagslaapje gaat doen drinkt ze weer goed (1,5 borst). Daarna wil ze pas weer vlak voor het avondeten en tenslotte voordat ze gaat slapen. Op dagen dat ik werk drinkt ze 100 tot 140 ml uit de fles. Ze eet verder prima, is vrolijk, alert en ontwikkelt zich goed.

De reden dat ik me zorgen maak is dat ze erg weinig plast. Alleen 's nachts heeft ze goede plasluiers, overdag plast ze nauwelijks.
Ik heb geprobeerd de boterham 's ochtends te vervangen door pap, maar dat weigert ze. Yoghurt als toetje weigert ze ook. Ander drinken accepteert ze nauwelijks.

Kan het zijn dat dit gewoon bij haar hoort? Of kan het een fase zijn? Zijn er moeders die dit herkennen en hoe gaan /   gingen jullie hiermee om?

Groetjes,
Margrethe

Hoi Margrethe,

Lastige vraag om zo even te beantwoorden, er zitten veel verschillende kanten aan.
Als ik het goed begrijp maak je je vooral zorgen over de hoeveelheid plasluiers. Op zich is het niet zo gek dat je dochter overdag minder plast dan 's nachts, want als ik het zo lees drinkt ze 's nachts waarschijnlijk ook meer. Het gaat er vooral om hoeveel ze per etmaal plast, ze is niet overdag ineens uitgedroogd als ze 's nachts voldoende heeft gedronken. Een beetje vergelijkbaar met een volwassene: die drinkt én plast overdag meer dan 's nachts. (Ik tenminste wel.)
Op zich krijgt je dochter op dit moment in ieder geval meer dan genoeg melk binnen. Een kindje van 9 maanden heeft zo'n 400 ml melk nodig (BV, FV en evt. yoghurt ed. allemaal bij elkaar opgeteld), en dat haalt ze wel. Daarnaast zou het natuurlijk fijn zijn als ze ook nog andere dingen dronk (water, thee zonder suiker, diksap...) maar sommige kinderen hebben even tijd nodig om daaraan te wennen. Soms vinden ze bv. een tuitbeker of rietje interessanter dan een fles zodat ze het dan wél willen proberen, en over het algemeen werkt het beter om vaker bv. 100 ml aan te bieden dan in één keer 200 ml. Zelf erbij gaan zitten met een kopje koffie wil ook nog wel eens helpen.
Een boterham vervangen door een papfles is eigenlijk jammer, omdat ze al zo groot is dat ze brood kan eten en dan geef je haar weer iets baby-achtigs... Het kan natuurlijk wel een korte termijn-oplossing zijn als je je echt veel zorgen maakt over haar vochtintake.
Ik hoop dat je hiermee een beetje uit de voeten kunt.

Succes!
Betje.

Terug
Bovenaan