Te weinig kolven

Hoi,

Ik heb een dochtertje van 13 weken en geef volledig borstvoeding. Nu kolf ik weleens zodat ik even weg kan en over een paar weken begin ik weer met werken en zal ik dan ook moeten kolven. Als ik kijk naar hoeveel ze weegt en hoe vaak ze eet, moet ze ongeveer 120-130 in een fles hebben. Dit krijg ik niet gekolfd. Ik krijg ongeveer 80-90 gekolfd. Heb meestal niet de ideale omgeving ivm een rondrennende peuter, maar ja hier is weinig aan te veranderen.
Ik hoor mensen zeggen dat ze op het werk precies kolven wat ze de dag erop weer nodig hebben als ze dan ook werken, maar dat zie ik zo niet gebeuren. Iemand tips om meer te kunnen kolven per keer?
 
Niet meer per keer, maar kolf in de ochtend na de eerste voeding. Vaak zit je dan zo vol dat je wel wat extra voor de voorraad kunt afkolven.
 
Meeste mensen moeten vaker kolven dan je anders voedingen hebt aan de borst/uit de fles. Dus voor jezelf even zoeken wanneer jij een keer extra kan kolven om de laatste cc ook bij elkaar te krijgen.

Ik kolfde bijv op werk 3x om 2 flessen te kunnen vullen.
 
Kolf je nu in plaats van een voeding of tussen de voedingen door? Als je tussen de voedingen in kolft is dit een prima hoeveelheid en kolf je meer als je op het werk in plaats van een voeding gaat kolven. 

Passen je borstschilden goed? 


Als je meer melk nodig hebt, kun je beter een keer extra kolven dan langer per keer, dat geeft meer effect. 
Heb je straks op het werk voldoende tijd en medewerking om te kolven? En een fijne kolfruimte? Dat helpt ook om ontspannen te kolven en wat meer opbrengst te hebben. 


Als je toch te weinig blijft hebben kun je nog eens kijken of je dochter echt 120-130 ml in de fles nodig heeft. Start met kleinere hoeveelheden en laat de fles therapeutisch geven. Hier lees je daar meer over: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/287-voeden-met-een-fles
 
Als je net weer werkt is het even zoeken naar wat voor jou werkt. Ik kolfde de eerste keer altijd het meest, iets van 140 ofzo (soms ook 160) en dan de 2e of 3e keer kolven was het vaak 80 of 90. Mijn dochter dronk ongeveer 100cc per flesje, dus dat kwam prima uit. Het is echt gewoon proberen wat werkt. Ik kolfde vaak 2 of 3 keer voor 2 voedingen. Deed er dan vaak 3 of 2,5 uur tussen. In het begin kolfde ik trouwens precies als mijn dochter de fles kreeg (op verzoek). De gastouder stuurde me dan een appje. Na een tijdje had ik wel door wanneer ik het handigst kon kolven. Komt echt goed!
 
Terug
Bovenaan