Te weinig?

Hoi dames,
Mijn zoontje van 5 maanden krijgt nu 4 flessen van 180 cc+6 schepjes nutrilon 1. Daarbij krijgt hij 'smiddags een potje fruit. Vind hij wel lekker.
Maar volgens het cb moet hij 4x 210cc met 7 schepjes krijgen. Maar als ik dat doe spuugt hij heel veel.
Hij was een maand te vroeg en zit onder het gemiddelde met groeien. Zowel qua lengte als met het gewicht.
Ben nu dus bang dat hij te weinig krijgt. Ook omdat de voeding in het begin helemaal niet goed liep en hij bijna was uitgedroogd. Hij heeft wel goede natte luiers en regelmatig poep.
Weet het eventjes niet meer.
Wat vinden jullie?
Hij slaapt overigens nu van 8 tot 8 en dan tussen de middag van 12 tot 2.
Zou dat genoeg zijn? Hij is wel vrolijk.
Misschien allemaal overbodige vragen omdat ik veel op mijn eigen gevoel afga, maar ik zou toch graag wat ervaringen van jullie weten.
Alvast bedankt.
Groetjes Melanie en Quinten
 
Je moet zeker op je eigen gevoel afgaan, ieder kind is anders en bij het cb, sorry dat ik het zeg, moet alles volgens het boekje en dat gaat gewoon niet het ene kind heeft niet zoveel behoefte aan eten als het andere kind, en als ie het goed doet dan moet je dat gewoon zo houden.
Jij weet wat het beste is voor je kind, ik wild ein het begin ook alles volgens de regels doen, iedereen werd gek van me, zoals met de nachtvoedingen, mijn zoon is nu 3,5 week, en sinds ik hem 's nachts gewoon zelf laat komen als ie honger heeft gaat het goed, terwijl ze in het ziekenhuis je om de 3 uur wakker maken voor een voeding, toen ik eenmaal thuis was ging ik dat ook doen, maar ik ging er kapot aan overdag maakt het niet uit maar 's nachts wel, maar nu gaat het heel goed ik voel me eigen ook beter.
dus je moet gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is, als je kind op een gegeven moment behoefte heeft aan meer dan merk je dat wel.

Suc6 groetjes monique
 
Hallo Melanie,

Ik zou zeggen lekker op je eigen gevoel afgaan. Ik heb een zoon van 10 wk oud, op het cb zeggen ze dat hij TE VEEL krijgt. (had ik nog nooit van gehoord)
Hij drinkt inderdaad vrij veel, maar hij vraagt er zelf om. Als ik het hem niet geef, dan is het echt brullen omdat hij honger heeft. En wat het slapen betreft, daar is ook elk kind weer heel anders is.De een heeft hel veel slaap nodig en de andere bijna niet. En je zegt het al zelf: het is een vrolijk kereltje.
Groetjes
 
Hoi Melanie,

Mijn zoontje werd ook te vroeg geboren, bijna 6 weken zelfs. En inderdaad, op het cb heb ik nog niets anders gehoord dan dat hij te klein en te licht is. Ik vind 4 x 180cc heel netjes, zeker als je kijkt waar je (misschien) mee begonnen bent. Mijn zoontje kreeg bijvoorbeeld op 3 weken nog steeds maar 6 x 80cc, terwijl ze dan volgens het cb toch telkens minstens 120cc moeten drinken. Maak je niet druk, zolang hij vrolijk is, goed plast en bijkomt is het allemaal in orde!
 
Mijn dochtertje is ook bijna 6 weken te vroeg geboren. Ook ik kreeg op het bureau te horen dat ze misschien wel een extra voeding mocht (ik geef borstvoeding). Dit was toen ze een maand of 5 was. Ze zit met lengte onder de onderste lijn en met gewicht er iets boven. Maar als je naar haar kijkt, is het een lekker dikkertje. Ik heb toen ook gereageerd met; kijk eens naar haar, ziet zij eruit alsof ze meer moet hebben. Ze was toen (en is nog steeds) heel tevreden. Dit zei de verpleegkundige. De arts gaf mij groot gelijk. Zolang er maar een stijgende lijn in de groei zit is het goed.
Mijn dochtertje zat uiteraard ook onder de onderste lijnen toen ze geboren werd, je kunt dan niet verwachten dat ze nu net zo groot en zwaar is als een kindje dat op tijd geboren is met dezelfde leeftijd.
Kijk gewoon naar je eigen kindje. Is hij tevreden, heeft hij inderdaad genoeg plas en poepluiers, maakt hij niet een hongerige of suffe indruk, en groeit hij, dan is het prima!!
Maak je niet teveel zorgen, succes!
Willemijn
 
Hoi Melanie,
Ik heb het idee (weet het bijna zeker)dat ze bij het CB alles volgens een vastgestelde norm werken. Als je kindje zoveel maanden is MOET hij/zij zo lang zijn en zoveel eten en zoveel wegen, maar ze kijken niet naar de lengte, gewicht en aantal voeding op dat moment. Ons dochtertje was de laatste keer best veel gegroeid in cm en gewicht en ze vonden dat ze veel voeding krijgt (4x200cc en 1x230cc). Als ze dat nou nodig heeft laat ze lekker smullen. Ik probeerde in het begin ook zoveel mogelijk volgens de REGELS te werk gaan, maar dat werkt alleen maar tegendraads. Gewoon doen wat jij denkt wat goed is voor jou kindje.
Veel succes!!!
Groetjes Daantje
 
Dames,
Bedankt voor de reacties. Nu voel ik me weer wat zekerder van mezelf.
Ik luister en kijk gewoon naar mijn ventje en ga daar op af. Had ook al het idee dat alles bij het cb precies volgens de regels moet...
Bedankt en groetjes
Melanie & Quinten
 
Terug
Bovenaan