" te zwaar "onder werpen

hallo allemaal

ik vindt hier en andere forums zo vaak onderwerpen
over dat kinderen te dik zijn of dat cb vinden dat kinderen te dik zijn .

ik heb zelfs al gezien dat er hier mensen zijn die hun kindje die volop in de groei is al zowat op dieet zetten

bijna geen vet, bijna geen suiker light producten (die heel slecht zijn voor een kind)

ik vindt dit echt onbegrijpelijk tenzij je kindje iets mankeerd suiker ofzo

ik wil echt zeggen maak je niet zo druk je kindje is in de groei
en als je alles met mate geeft en je kindje heeft voldoende beweging is er niks aan de hand
plus je leert je kind dat vet en zoet enz slecht is en dan gaan ze het later uitproberenen dan worden ze juist dik

pas rond de pubertijd ga je ziet of je kind te dik of misschien te dun wordt
en zelf dan kan het nog veranderen

leer je kind gewoon te eten en niet al te dieeten op drie jarige leeftijd
dat is nog slecht ook voor de groei waar nooit iemand het over heeft want daardoor kan een kind ook te weinig voedingsstoffen en vitamines binnen krijgen

gr Eus moeder van 4 kids
 
Ik ben het niet helemaal met je eens. Er zijn veel kinderen in Nederland met overgewicht. Overgewicht op jonge leeftijd kan grote problemen veroorzaken. Diabetes bij jonge kinderen komt bijv. al veel voor.
Je kan een jong kind niet elke dag chips laten eten en dan nog 3 koekjes en ach een paar snoepjes mogen ook wel.
Leer je kind van jongs af aan gezond te eten. Aan tafel en op vaste tijden. En bij dat dieet (want je eetpratroon is je dieet) mag je best wat snoepen. Maar je hebt snoepen en snoepen. Het is niet iedere dag feest zoals op een verjaardag.
Doe niet te moeilijk, maar let wel op. Een peuter mag best wat vet hebben, maar 3 keer in de week patat of pannekoeken is niet goed.
 
hey Reisa

zo bedoel ik het dus ook de kinderen die te dik zijn hebben vaak TE VEEL gehad
en ik schrijf ook als je je kind gewoon gezond leert eten en bewegen en dus niet iedere dag extraatjes

wat moet een kind van 3 met chips?
wat moet een kind van 2 of 3 met snoep
wat moet een kind van 2 of 3 met cola of andere
zoete limonade die wij drinken
wat is er mis met water ,thee desnoots de groenethee of roosvicee
waarom moet een kind van 2 of 3 patat eten
geef er een paar met wat groente en gewoon een klein stukje vlees

wij ouder geven die dingen het kind weet niet beter als het die dingen niet kent
en ja als het kind naar de kleuter school gaan dan kom je er bijna niet onder uit
want wij ouders delen nog steeds geen fruit of andere gezonde dingen uit terwijl de scholen daar al sinds mensenheugenis om vragen


maar ik las ook van light producten aan je kind geven BELAGELIJK de meeste zoet stoffen kunnen op kort of langer termijn kanker verwekkend zijn ja heeft je kind suiker dan is het wat anders dan kun je soms niet anders

en ik ben zelf niet de slankste dus ik spreek uit heel veel ervaring (ik doe dit mij zelf aan doordat ik nooit heb geleerd wat gezond eten is)
dus doe k het bij mijn kinderen wel op de manier hoe het hoort
en ook bij mij krijgen ze wel eens een snoepje maar dan ook echt wel eens

hier mogen ze bijna alles proeven (nee geen alcohol ofzo) maar dat wil niet zeggen dat ze het ook dagelijk krijgen
 
Ik ben het grotendeels wel met het bovenstaande eens maar ook een kind van 2 a 3 jaar (daaronder valt dat mee) raakt steeds vaker op bijv. verjaardagen, traktaties op kinderdagverblijf e.d. in aanraking met snoepjes, chips e.d. en ontdekt dat hij/ zij dat lekker vind. Mijn dochtertje had voor die leeftijd er geen problemen mee als ze in plaats van chips bijv. een komkommertje te krijgen maar daarna vond ze het toch interessant worden en ik ga het haar niet verbieden.

En ja...het is niet nodig maar door er erg bovenop te zitten en het nooit eens toe te staan om eens lekker te snoepen creeer je misschien ook op latere leeftijd een nieuwsgierigheid hiernaar en dan heb je je kind ook niet geleerd om hier met mate mee om te gaan omdat het nooit iets kreeg. (alleen maar gezonde dingen)

Mijn dochtertje van 2 en een half krijgt als tussendoortje vooral rozijntjes en liga en natuurlijk fruit. En heel af en toe iets anders zoals snoepje, chocolade of een andere koek of een stuk van een appelflap bijv. omdat wij dat dan een keer goed vinden.
Ze drinkt voornamelijk roosvicee/ diksap, appelsap en melk.

En bij de maaltijden letten we op dat het gevarieerd is en gezond maar natuurlijk eten wij ook weleens chinees en friet en dan eet zij gewoon mee. Ik vind het op mijn beurt heel raar om zelf wel aan een frietje te zitten en het haar niet te geven. Ik vind het helemaal niet verkeerd om af en toe wat vetter te eten als dat maar niet regelmatig is.

Wat tractaties betreft; ik wordt er ook niet goed van als het altijd maar verantwoord moet zijn. Een kind is wel jarig en je verzint een traktatie met dingen die het kind lekker vind en is dat een mandarijntje prima! maar is dat een spekkie dan moeten we daar met z'n allen ook niet spastisch over doen en de andere keer verzin je een niet eetbare traktatie. Waar ik wel soms over val is de grote hoeveelheden die soms (nu al op het KDV) in een traktatie zitten. Bijv. 1 zakje chips en ook nog een zakje met snoepjes erbij en een lolly! Dat vind ik echt veel te v eel!en daar heb ik wel moeite mee!
 
Onze oudste zoon was 9.5 pond bij de geboorte, de artsen hebben altijd gezegd houd het maar in de gaten die heeft op latere leeftijd snel overgewicht. Hij is altijd de kleinste geweest op school tot een jaar of 5. Hij is nu 8 jaar en heeft nergens last van. Het is denk ik wel een kwestie van de paystation of de WII uit en lekker buiten spelen. Ook goed opletten wat kinderen snoepen en drinken. Op jonge leeftijd ben ik begonnen om ze thee te geven, zonder suiker, hier zit bijna niets in en het is goed voor ze. Hij krijgt echt wel is cola of een snoepje maar ik let er wel op.

Het is dus niet altijd waar wat de artsen of het cb zegt!!!

Groetjes,

Miriam
 
Mijn zoontje is dus een kindje die te zwaar is,
hij is 2 jaar,
1m08,2 en 22,3 kilo.
Je zou zeggen jeetje!
Maar mensen weten vaak niet dat hij een stofwisselingziekte heeft waardoor dit is.
Hij loopt ervoor in het ziekenhuis,bij de dieetist en bij de peutergym elke week.

Hij heeft door die stofwisseling dus een te snelle groei,mensen denken ook vaak dat hij al 4 is geweest omdat hij zo groot is.

kledingmaat 116 en schoenmaat 29.

Het is gewoon niet leuk dat mensen elkaar aanstoten en zeggen kijk die is erg flink.
Terwijl hij wat mankeerd.

Maar het is wel zo dat nederlandse kindjes steeds dikker worden hoor.
 
Ik ben echt een moeder die ook vind dat snoep/chips en dergelijke nog helemaal niet nodig is. Mijn dochter is nu net 3 jaar en heeft thuis nog nooit echt iets van snoep gehad en eigenlijk misschien 2 x een chippie in haar leventje. Er zijn zoveel gezonde varianten die ze ook met veel liefde opeet. Zoals veel dingen van groente, maar ook van fruit. Ik ben dan wel niet zo als we ergens anders zijn dat ze daar ook niks mag, maar hier thuis houd ik het buiten de deur en ze is dus ook niet anders gewend. Ik snap mensen vaak totaal niet als ze durfen te zeggen dat ik mijn kind dan iets onthou!??? Nee ik zorg voor een gezonde opvoeding en heb een kind dat paprika enzo ok als snoepen ervaart.
 
Terug
Bovenaan