te zwaar

Hallo allemaal,
Ik ben vandaag met mijn dochter van 3jaar en 2 maanden naar het cb geweest en kreeg daar te horen dat ze te dik is. Ze is 96cm en weegt 17,5 kg. Nu had ik zelf al wel het idee dat ze wat zwaarder is, maar ik houdt al erg veel rekening met wat ze te eten krijgt, ze krijgt weinig tussendoortjes en wat ze krijgt is in mijn ogen"onschuldig" (gezond) Bijv. yoghurtrozijntjes, tomaat, komkommer etc. Eten doet ze goed en fruit vind ze ook erg lekker. Ik hoef mijn dochter van drie jaar toch niet alles te ontnemen? Ze fietst graag, is veel buiten aan het spelen, kortom heeft genoeg beweging.
Wie herkent zich in dit verhaal en heeft tips voor mij om hier mee om te gaan en om te zorgen dat dit niet de verkeerde kant op gaat?
Ik hoor het graag!
 
hoi hoi,

ik zelf heb geen te zwaar kind sterker nog die van mij is waarschijnlijk te licht.
maar kan je met je verhaal niet naar de huisarts gaan en ook uitleggen dat het best gezonde eter is die genoeg beweging krijgt.
want mischien heeft ze wel last van een trager werkende schildklier of wat zwaardere botten.

mijn zoon is wat dat betreft meer een snoeper als jouw dochter maar aan mijn kant van de familie hebben we allemaal een wat sneller werkende schildklier.

misschien een optie?

groetjes tineke moeder van een zoon van bijna drie
 
hoi, hoi,

meer doen dan opletten op wat ze eet, en genoeg beweegt kun je niet doen hoor. ja misschien idd even langs de huisarts, om even na te laten kijken.
maar zou me ook niet teveel van het cb aantrekken. dat mijn zoontje ruim 1 was kreeg ik te horen dat ie veels te licht was, en dat ik hem veel volle producten moest geven, zoals bijv. melk. dus ik in de stress, en alleen maar volle producten gekocht. 2 mnd later weer naar cb, zeiden ze nu doodleuk dat ie perfect van gewicht was terwijl ie bijna niks was aangekomen. dus wat dat betreft spreken ze elkaar ook alleen maar tegen....
maar zou het wel in de gaten houden als je zelf ook vind dat ze wat aan de zware kant is. maar onthou wel dat elk kind anders is, de 1 is gewoon wat zwaarder als de ander, is ook een stukje aanleg en erfelijkheid misschien....

nou succes...
groetjes bianca
 
Hoi,


 
Ik heb ook op het CB te horen gekregen dat mijn zoontje wat te zwaar was. Dat was bij twee jaar.  Mijn zoontje is heel erg actief en heeft een goede eetlust. Snoepen en zoetigheid krijgt  hij niet veel (anders wordt hij nog drukker). Wel kan hij drie of vier  boterhammen tussen de middag eten.  Dat hebben we  terug gebracht naar 2. Ook krijgt hij maar twee  keer een kinderkoekje  op een dag. Verder krijgt hij fruit alls tussendoortje. Roosvicee probeer ik zo verdund mogelijk te geven en daarnaast drinkt hij water en melk. Bij het avondeten wordt nog maar 1 keer opgeschept. Soms at hij als een bouwvakker!

De afgelopen maanden is hij veel ziek geweest en heeft daardoor weinig gegeten.  Nu bij drie jaar en 2 maanden zat zijn gewicht nog steeds boven het gemiddelde en zijn lengte onder het gemiddelde. Dit keer zeiden ze er verder niets van. Ik denk ook niet dat het aan zijn eet- en beweegpatroon ligt want dat is gezond. Ik ben zelf het afgelopen jaar flink afgevallen doordat we gezonder zijn gaan eten. Ik ga ervan uit dat het ook  wel goed komt met mijn zoontje.


 
groet

lies
 
ik heb bij mijn zoontje een beetje hetzelfde.
Mijn dochetrtje is 3,5 jaar, 100cm en bijna 15 kg, zo ongeveer gemiddeld zover ik weet.
Mijn zoontje wordt in mei 2 jaar is 90 cm en ook bijna 15 kg.
Hij is al vanaf babay zijnde stevig en lang.
Nou is hij helemaal niet zo'n snoeper, zijn koekje levert hij al vaak in en eet het liefst gewoon fruit (is gek op druiven)
Hij lust zijn avondeten wel erg graag, is een echte lekkerbek, maar brood gaat er veel minder in, vaak gaat zijn boterham niet eens op.
Twee kinderen die zo ongeveer hetzelfde krijgen en toch is de een meer aan de maat dan de ander.
Ik ben zelf ook te zwaar en wil zeker niet dat mijn kinderen in kinderleeftijd al te zwaar zijn. maar ze snoepen maar heel weinig dus ja wat doe je dan nog, kinderen zijn zoiezo zeer beweeglijk, veel televisie kijken doen ze ook al niet.
Ik heb nog geen kritiek gehad van het cb, moet er binnenkort weer naar toe dus dan horen we wel wat ze zeggen.
echte tips heb ik natuurlijk niet, of misschien toch eentje kijkeens op www.beweegkriebels.nl daar staan leuke beweegspelletjes is altijd leuk en goed toch.
Martine
 
heel herkenbaar,

met 2 jaar was mijn zoon 89 cm en ruim 15 kilo. Mijn zoon krijgt ook geen gekke dingen, en we zijn ook al gaan opletten met de hoeveelheden ( inderdaad maximaal 2 boterhammen enzo.) Nou is hij niet echt een klimmertje en is wat later met lopen, rennen enzo. Als we naar buiten gaan is hij heel zoet in de zandbak, maarja daar verbrandt je niet echt callorieen mee. vorige week hebben we een oproep gekregen om hem een keer tussendoor te laten meten en wegen.   dat is morgen. ik zie er als een berg tegenop. het voelt alsof je ter verantwoording wordt geroepen.   Ik heb één keer van een invallende arts vreselijk op mijn lazer gehad nl. dat ik mijn kind aan het vetmesten was, of ik wilde dat hij gepest ging worden, dat alle kinderen dik worden. ik vroeg iest over danoontjes, Uiteraard mochten die niet, en sap was ook nergens voor nodig ik kon  hem toch gewoon op water en thee laten leven. (zonder suiker uiteraard).    

Ik  hoop dat het morgen erg meevalt. Hij is wel heel erg gegroeid afgelopen half jaar en niet echt zwaarder geworden, ook zijn motorische ontwikkeling is een stuk verbeterd waardoor we meer wandelen, hij kan ook fietsen en klimmen. mochten er morgen toevallig nog bruikbare tips naar voren komen dan laat ik je het wel weten.
Ben in ieder geval blij als het achter de rug is
Amanda
 
Dag amanda,
Bedankt voor je reactie.Ik lees het nu pas en was even benieuwd hoe het vrijdag verlopen is.Ik kan me goed voorstellen dat je er tegen op zag.Dat had ik toen ook.Ik moet je zeggen dat ik er nu wat makkelijker in geworden ben.Ik heb al het "slechte" eten (wat al bijna niet in huis was) weggedaan en alleen maar "gezonde" tussendoortjes gehaald.Ik moet je zeggen dat er nu dagen voorbij gaan dat ze helemaal geen snoepje krijgt.Dit gaat dan welonbewust en zelf vraagt ze er ook niet om. Ik weet nu gewoon van mezelf dat ik niets meer kan doen en moet maar afwachten hoe het in de toekomst zaluitpakken. Mijn dochter iseen vrolijke meid, doet lekker mee en eet goed. Dat is toch ook belangrijk?! Laat iedereen maar kletsen en het CB ook,we doen allemaal wat we denken dat het beste is.

gr.heidy
 
Ik heb dit met mijn zoon, hij is nu bijna 22 maanden, maar ik krijg altijd te horen hij is te dik "boven gemiddeld" en zijn lengte is "onder gemiddeld".
Maar dit krijg ik altijd van een skelet van een vrouw te horen.

Hij krijgt 's morgens een fles 200ml groeimelk. rond 11 uur 2 boterhammen, die niet eens op gaan. een dossje rozijntjes  of een liga koekje of een peijnenburg plakje (op zondag ipv dat een hema halve worst stukje, niet helemaal) en dan zijn avondeten. De rest van de dag krijgt hij als drinken vruchtensap en soms wat fruitmelk.

Ik krijg dan weer te horen " weet je zeker dat dit alles is" JA
Dan geef ik hem weer te weinig. Maar ik mag hem maar 1 boterham geven!
Want zij krijgt nog geen 2 boterhammen op. Nou ik wel 4 a 5 op een dag.
Nu nog meer, want ik ben zwanger van een 2de.

Ik geef het op. Ik was ook een dikke baby, dreumes en ben nu normaal van gewicht.
Normaal 60 a 65 kilo en 1,65 meter. Mijn man precies het zelfde dikke baby en peuter en nu een  normale man 1,70 meter en onder de 65 kilo.

Ze kunnen de pot op bij het CB, ik doe wat ik denk dat het beste is.
Neem het jezelf niet te kwalijk, want dat mogen ze ook niet doen.
Ik ben door dit zelfs depresief geworden, dacht dat ik en slechte moeder was.
Maar dat nooit meer. Mijn zoon is stevig, maar dit trekt wel bij.

Groetjes Sandra
 
Terug
Bovenaan