Tegenvaller van zwanger vriendinnetje

Hallo ladies,

ik zit met een gewetenskwestie en zou graag jullie mening/ advies willen!

Een vriendinnetje van mij is ook zwanger en 4 weken na mij uitgerekend van hun 1e kindje.
Nu had ze het de laatste tijd al veel over roken en drinken. Ze makate constant dezelfde grapjes; bij de bevalling moest een fles champagne bij het bed klaar staan en de peuken moesten ook binnen handbereik zijn.
Hier door zeiden mijn man en ik wel eens tegen elkaar; het zal ons niets verbazen als ze stiekum toch drinkt en rookt. Ook andere vrienden washet al opgevallen.

Laatst op een gezellige vriendinnen avond waar nog een vriendinnetje van ons was zei ze dat ze bij vrienden geweest waren waar van de vrouw af en toe een glaasje alcohol en een sigaretje nuttigte en dat ze vond dat dit ook moest kunnen. Het was nog nooit bewezen dat dit schadelijk is voor het kindje, aldus de vriendin. (Ze leest nooit internet sites of blaadjes dus ja dan kan je dat ook niet weten).
Vervolgens kookte ik van binnen, maar ik heb mij erg rustig gehouden en zei; vrouwen die dat doen hebben absoluut geen respect voor de gezondheid van hun ongeboren kind en ik niet voor hen! Kort daarna ben ik naar huis gegaan (want ik was nog steeds woedend).

Vorige week zat mw vrolijk aan mijn partner te vertellen dat ze champagne had gedronken bij haar schoonouders. En afgelopen weekend heeft ze in het bijzijn van vriendinnen wijn gedronken op een bruiloft. Ook maakte ze daar de opmerking geen zin te hebben in commentaar over het roken, dus dat deed ze maar stiekum.

Ons vermoeden klopte dus, mw rookt en drinkt terwijl ze zwanger is.
Persoonlijk ben ik hier echt fel op tegen. Als je altijd zwaar rook verslaafd geweest bent en je vraagd af en toe een trekje aan je partner, dan kan ik mij daar nog hééél iets bij inkomen. Maar eigenlijk ook niet haha.
Je kind heeft er niet voor gekozen om in jou buik te zitten, dat heb je zelf gedaan. En vervolgens ga jij de keuze voor je kind maken om het te vervuilen met nicotine en alcohol?
Ik kan er niet overuit en dacht eigenlijk dat dit meer iets voor vrouwen was die met andere normen en waarden zijn opgevoed dan ons zeg maar (klinkt wel erg he?).

Zouden jullie er iets van zeggen of niet?
Ze weet hoe ik er over denk daarom verteld ze het ook heus niet aan mij!

Groetjes!!!!

Moeilijke situatie.

Ik denk dat als jij duidelijk kenbaar heb gemaakt dat het wel degelijk gevaarlijk kan zijn en dat je het onverantwoord vindt, heb jij je "plicht" gedaan.
Hoe erg het ook is, het is haar lijf en haar kind, zij zal er uiteindelijk schade aan lijden. Erg jammer, maar sommige mensen hebben dat schijnbaar nodig.

groet hilal
32w2d

het "jammere" van dit soort mensen is toch vaak dat het bij hun kindje wel goedkomt, terwijl iemand die zich volledig aan de regels houdt en één misstap maakt wel de gevolgen merkt bij haar kindje!
Ik heb ook zo'n vriendin, zij ging zelfs nog een stapje verder en nam af en toe als ontspanning een snufje coke... Haar dochtertje is helemaal gezond ter wereld gekomen, zelfs zonder verslavingsverschijnselen!
Ook ik zat hier tijdens haar zws wel mee, maar ja, meer dan hopen dat het goed gaat kan je niet!

Sterkte en maak je niet teveel druk om haar, geniet van je eigen kindje!

Liefs
Sas

Hallo meis,

Ik ben echt een verstokte roker geweest, zoals ze dat noemen! Ik rookte vanaf mijn 13e.
( Tja stoer doen hè) Ik was ook echt verslaafd hoor!! Maar toen mijn man en ik besloten om proberen zwanger te raken, zijn we allebei gestopt met roken. En nee, dat was niet makkelijk, maar het idee, dat mijn vruchtje in aanraking zou komen met die troep, kon ik niet tegen.
Dus toen ik naar 10 maanden zwanger raakte, was alles uit ons systeem. Ik was en ben daar nog steeds trots op. Ik ben trouwens ook nooit meer begonnen. En nu ik zwanger ban van onze 2de spruit, ben ik daar nog steeds blij mee.
Ik drink eigenlijk niet, dus daar heb ik geen last van.

Ik vind ook, dat de baby geen keus heeft en jij daarom zo goed mogelijk voor het wormpje moet zorgen. Ik vraag me dan af, als ze dit al doen tijdens de zwangerschap, hoe word het dan als de kleine geboren is??
Maar jij hebt je ding gezegd en moet het daar misschien maar bij laten... Hoe moeilijk het ook is.

Succes

Ik denk dat er altijd wel iemand in je omgeving is, die roken/alcohol/drugs gebruik niet zo serieus nemen tijdens zwangerschap.

Dat is erg moeilijk mee om te gaan, zeker als je zelf zo tegen bent. Ik ben ook erg tegen op dat soort dingen. De eerste zwangerschap ben ik vooraf gestopt met roken en alcohol kan ik makkelijk laten staan. Na de bevalling (geen borstvoeding) wel weer begonnen met roken. Nu ben ik redelijk onverwacht zwanger en merk ik dat het me veel meer moeite kost om ervan af te blijven, tenminste ik doe het niet, maar snak soms naar een sigaret!

Toevallig in mijn directe omgeving onlangs twee kindjes gestorven aan wiegedood, ik zou niet kunnen leven met de gedachte dat het misschien mijn schuld zou zijn, dat ik die peuk niet kon weerstaan....

x Mammaloes

Nou ik moet zeggen dat ik gisteren toch echt wel een toppunt zag.Ik reed de parkeerplaats bij de Ikea op en er kwam mij een busje tegemoet. zat een jong stel in met allebei een sigaret op de lip en tussen hen in een MAXI COSI met beeb.
Dat vond ik pas echt onvoorstelbaar. Als je al zo nodig moet roken met de kleine erbij doe het dan niet in een auto, maar buiten!!

Maar goed iedereen moet het zelf weten, maar ik neem toch aan dat iedereen ook wel weet dat meeroken (bijna) net zo schadelijk is al zelf roken.

Hoe is het trouwens met je vriendin afgelopen? heb je haar er nog op aangesproken?

groetjes daan

Tja!!!!

Ze weet vast wel dat het schadelijk is word ook bij de verloskundige verteld.
Ieder ze eigen ding dan denk ik maar ondanks dat het slecht is voor het kind.
Als ze nu al zo laks denkt ,wat later dan????

groetjes 4 kidz

Hoi hoi,

nee ze praat er met mij niet over en ik begin er niet (meer) over.
Het is hun ding, maar mijn beeld over har is wel enorm veranderd.
In totaal 3 wkn heb ik haar bijna niet gezien, alleen af en toe gesproken.
Maar zodra ze er wel over begint zelf, kan ze een opmerking verwachten.
En dan wordt het geen compliment!

Bedankt voor jullie reacties!

Gaby

Terug
Bovenaan