tekenbeet conclusie

Dames, veel dank voor jullie reacties op mijn noodkreeg van de 19e, al kreeg ik daardoor wel nogmeer zorgen! Maar beter teveel dan te weinig zorgen met zoiets. De teek hebben we er dus uitgehaald; ik zag een lijfje en een 'slurfje'. Ik heb het volgende op het net gevonden.
De monddelen van de teek kunnen in de huid achterblijven, maar dat is niet gevaarlijk. De bacterien die de ziekte van Lyme veroorzaken zitten in de middendarm van de teek (dat slurfje dus). Ik heb het weekend afgewacht en vanochtend gebeld met een collega van mijn ha. Die vroeg idd of ik de teek verwijderd had en zo ja, dat ik mij verder niet ongerust moest maken. Wel is het van belang het vlekje de komende dagen/weken goed in de gaten te blijven houden. Binnen dagen tot maanden kan dit plekje een rode vlek worden die groter wordt. Dan is een antibioticumkuur afdoende.
Zie de site www.gezondvgz.nl.
Er is onderzoek gedaan of die overdracht van de ziekte ook gebeurd via de placenta maar de effecten daarvan op de foetus zijn nog onduidelijk.
Donderdag a.s. zie ik mijn eigen ha en dan zal ik het er nog eens met haar over hebben. Ik ben inmiddels wat rustiger qua gevoel; je kunt toch niet meer doen dan wachten op eventuele verandering van het plekje, toch?

Liefs, Julie
 
Hoi Julie,

Ik ben blij dat het toch goed zit, voor de eventuele volgende keer dat iemand een teek heeft, de beste manier om ze eruit te halen is, eventueel een beetje de teek verdoven met alcohol, word ie lekker slaperig van, maar is niet absoluut noodzakelijk, en dan linksom draaien, blijven draaien, je hoeft niet te trekken, hij komt dan vanzelf los met kop en al.
En geloof me ik heb er zoveel weg moeten halen dat het met de ogen dicht gaat. niet bij mezelf gelukkig!! maar 2 keer.

Groetjes Angela
 
Inderdaad nooit met alcolhol, dat vinden ze alleen maar fijn!

Wat ik nog wel even kwijt wil: op het moment dat de teek zich helemaal vol met bloed gezogen heeft, dan is het risico op ziekte veeeeeeeeeeeeeel groter.
Misschien dus nog een geruststelling erbij.

Groetjes.
 
Wij hebben 3 honden die een paar x per dag in het bos komen en dus regelmatig onder de teken zitten, dus ik mag mezelf wel een beetje expert noemen denk ik.
Nooit verdoven met alcohol, melk oid!
Linksom/rechtsom maakt niets uit, gewoon blijven draaien!
Niet trekken dus, hij komt vanzelf los.
Met een tekentangetje is dit een piece of cake!!
Succes!
 
Juist door met alcohol aan een teek te gaan knoeien stimuleer je dat beest om als hij mogelijke ziektes bij zich heeft, dat bij jou te injecteren. Daarom mag je dus nooit alcohol of iets dergelijks gebruiken, uitsluitend zo'n tekentang.
 
Sorry voor de misser met de alcohol, zelf nooit met alcohol gedaan, maar dat zei mijn (oude)huisarts eens, kwakzalver dus. Blij dat er zoveel mensen zijn die het wisten.
Zo moest dit even kwijt het zat me toch niet lekker.
 
Terug
Bovenaan