Tekenen

Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Linda, 29 jaar en zwanger van mijn vierde kind. Wij hebben 3 dochters in de leeftijd van, schrik niet, bijna 4, bijna 3 en anderhalf.In feb verwachten wij nr 4.
Naast alle gebruikelijke problemen (zie onderstaande reakties) kennen wij ook het probleem van dicht op elkaar opgroeiende dochters. Oudste dochter wil baby zijn in gedrag en jongste zegt wil ik ook!!!
Maar het moeilijkste vind ik de omgang met mijn tweede dochter. Zij wordt in feb 3 jaar en is volledig gefascineert door tekenen.
Echt tekenen met alles wat ze kan vinden. Pennen, potloden, krijt etc. Ze tekent dan ook overal op en de hele dag lang loopt ze met haar "vrienden" de potloden te slepen.
Hoe goed ik de boel ook opruim ze vindt altijd wel iets waar ze mee kan krassen of tekenen (zelfs stokken en stenen).
Ze tekent ook overal op (muren, tafels vloeren). Het geven van papier en zelfs een heel groot krijtbord (ter grootte van onze 8 persoons eettafel) en zelfs behangrollen zijn niet genoeg om haar behoeftes tot "graffiti" in te perken.
Heb er al aan zitten denken om haar kamer te behangen met grote rollen tekenpapier zodat ze daar kan tekenen.
Aan de andere kant ben ik dan bang dat ze helemaal geen rem meer kent omdat het daar wel mag. Ze lijkt ook niet te reageren op welke vorm van "straf" je haar ook geeft voor het ongewenste gedrag. Wie heeft tips of herkent dit????
Vanuit een groengeel beklad huis groetjes van Linda
 
Hoi Linda,

Ik herken het maar al te goed, ik heb er zelf ook zo een. Helaas heb ook ik geen flauw idee wat je eraan kan doen, want inderdaad, niets helpt. Het enige wat soms helpt is complimenteren als ze een tijdje lief in bijvoorbeeld een kleurboek heeft getekend en dan niet erbij noemen dat het goed is dat ze het niet op tafels en muren heeft gedaan, maar enkel en alleen het positieve van het kleurboek.

Ik wens je er veel succes mee en hoop dat je nog wat tips krijgt waar ik ook iets mee kan.

Groetjes Esther (mv 4)
 
Hoi Linda,

Ik heb een dochter van 3,5 die dit een tijdje geleden ook ontdekt heeft. Ineens zat er een stoel onder de wascokrijt, haar toillettafeltje was ineens zwart en er was op het behang 'geschreven'. Nu is wascokrijt natuurlijk wel goed te verwijderen vooral van de stoel en het tafeltje, dus ik had het nog getroffen zeg maar. Wat ik toen heb gedaan? Ik heb de creatie serieus bestudeerd en heb gezegd dat ik 'm eigenlijk helemaal niet mooi vond en ben het stoeltje toen schoon gaan maken. Ze heeft het nog 1x geprobeerd en weer trok ik een ongeïnteresseerd gezicht en zei dat ik er niets aan vond. Toen ze op de psz een mooie kleurplaat had ingekleurd heb ik haar tot in de hemel geprezen! Ik heb wel 10x tegen haar gezegd dat ze dat zó móói had gedaan en heb trots aan iedereen de tekening laten zien. Ze liep natuurlijk over van kapsones maar het werkte gelukkig wel. Tegenwoordig zit ze, met tong uit d'r mond, driftig kleurplaten te kleuren. En iedereen die jarig is krijgt een mooie kleurplaat van haar....
Ik zal niet zeggen dat dit dé manier is, misschien werkte die aleen bij mijn dochter, maar hij werkte....
Succes!
 
ik herken dit probleem niet zozeer, maar mijn zoontje van bijna 3 speelt al een hele tijd alleen buiten dit is echt wat hij het liefst doet, laatst was hij alleen de straat op gegaan en toen heb ik hem gezegt dat hij nu als straf even niet meer buiten mocht spelen. dit heeft echt geholpen.
Misschien als je haar potloden 1 of 2 dagen wegzet als ze weer eens ergens heeft getekent waar het niet hoort.
groetjes
 
Terug
Bovenaan