Tellen

<p>Hi!</p><p>Hebben jullie nog leuke tips om te leren tellen?</p><p>Ze kan sinds kort redelijk foutloos tot 10 tellen, en begint nu in boekjes te herkennen dat er meer van 1 ding staat bv plaatje van een jungle met meerdere vlinders hoor ik haar zeggen 'meer vjien(vlinder), één, tjee...' en als ik dan doorvraag gaat ze ook verder met tellen.</p><p>Maar weet dus niet zo goed wat ik verder met haar kan doen of welke boekjes leuk zijn om dit verder te stimuleren.</p><p>Jullie nog ideeën of boekjes tips?</p>
 
Foutloos tot 10 tellen? Mag ik vragen hoe oud je dochter is? Mijn dochter is net vier geworden en komt maar tot 5. Daarna gaat ze naar 18, 14, 9 en dan 10?. Ik oefen wel veel met haar en nu ook op school, maar ze blijft het verkeerd doen. Soms denk ik weleens dat ze het express doet, maar ze doet het altijd in deze volgorde. 
 
Er is een leuk Boer Boris boekje dacht ik met tellen. En gewoon de alledaagse dingen tellen inderdaad, zoals tijdens het eten aan de ontbijttafel, dingen die je onderweg ziet enzovoorts. En onze dochter is gek op verstoppertje spelen waarbij je dan natuurlijk hardop moet tellen.
 
De telrij kennen is heel wat anders dan kunnen tellen. Mijn dochter  is bijna 3 en kan prima van 1 tot 20 tellen, maar als ze 5 hondjes in een boekje ziet kan ze niet zeggen: dat zijn er 5. Ook 2 hondjes plus 1 hondjes = 3 hondjes snapt ze niet.
Dat is ook heeeeeel normaal. Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes van 3 jaar kennen wel de telrij, maar dat is heel wat anders dan echt tellen! 
Pas aan t einde van groep 1 moeten ze een beetje kunnen tellen, dus niet teveel haast hoor... spelenderwijs kun je alles om je heen tellen toch? Geen boekjes voor nodig!
 
Mijn dochter kon ook al vroeg goed tellen, maar ik stimuleer het eigenlijk juist niet. Ik ben wel heel trots hoor natuurlijk! En als zij wil tellen dan mag dat. Ze is ook heel geïnteresseerd in letters en herkent er al best veel. Maar ik ga er niet mee oefenen. Wat moet ze dan straks op school nog leren, vraag ik me dan af? Ik heb liever dat ze lekker speelt ?
 
Maar als je graag wil oefenen met haar kun je in principe alles tellen natuurlijk ?
 
Het boek Ruspje nooitgenoeg is hét bekendste telboek.
Zoals hierboven wordt gezegd is er een groot verschil tussen het opzeggen van de telrij en getalbegrip, maar dat wil niet zeggen dat oefenen niet goed is. Het allerbelangrijkst is dat kinderen op een gegeven moment doorkrijgen wat het nou is; 3. Dat het minder is dan 4, maar meer dan 2. Dit besef kan vooral geoefend worden door materiaal te tellen en dan dingen weg te halen, erbij te doen etc. oa Hema verkoopt speelgoed waarmee jij dit goed kunt oefenen.
 
Wij hebben thuis het boek: hap deed de krokodil. Een prijzig boek, maar wel een heel groot succes hier voor leren tellen!!
 
Terug
Bovenaan