Temperaturen

Ik wil deze cyclus beginnen met temperaturen, iemand die hier ervaring mee heeft? Had gelezen dat het beste is om dit smorgens te doen wanneer je nog in bed ligt, doen jullie dit ook echt of gewoon smorgens meteen na het opstaan? Zou dit met een oorthermometer kunnen?
 
Ik heb dit een tijd gedaan om inzicht te krijgen in mijn cyclus. Mijn ervaring is dat het best op heel precies zijn aankomt. Dus ja, ik temperatuurde meteen bij het wakker worden vanuit bed. Ik denk zelf dat een oorthermometer niet secuur genoeg is. Die geeft normaal al wisselende resultaten dacht ik en bij temperaturen voor ovulatie gaat het niet om hele graden maar echt om tienden van graden. 
Je moet het ook een cyclus of 3 doen voor je een beetje betrouwbare resultaten hebt. Het geeft vooral inzicht in wanneer je eisprong is geweest en voorspelt hem niet. Ik vond het wel fijn, zeker door het temperaturen kon ik ook signalen van mijn lijf in de gaten houden en had ik uiteindelijk een goed beeld van mijn cyclus. 
 
Hoi Zonnestraaltje ik temperatuur al 4 jaar via de methode sensiplan. Ik heb het eerst namelijk een tijd gebruikt als anticonceptie, maar en nu gebruik ik het juist om zwanger te worden. 
Als je gaat tempraturen is het het beste om een thermometer te kopen met twee cijfers achter de komma. Zelf doe ik het onder de tong. Werkt prima. Wel je mond dicht doen natuurlijk wanneer je meet en de thermometer als het ware naar beneden duwen met je tong. Voor het beste resultaat moet je dit drie minuten doen. Een oorthermometer raad ik je echt af. Dat is niet betrouwbaar.
Het komt niet precies op de tijd aan. Wel moet het binnen het zelfde uur gebeuren. Stel je staat altijd rond half 8, 8 uur op. Dan is het uur waarbinnen je meet bijvoorbeeld kwart over zeven tot kwart over 8. Doe je dat een keer niet dan is die meting onbetrouwbaar. Zo zijn er nog wat regels waar je rekening mee moet houden. Ieder lichaam reageert anders en heb je dus verschillende factoren waardoor je een storing in je meting kan krijgen. Wat bij de een een storing veroorzaakt hoeft bij de ander niet zo te zijn. Dit ontdek je pas als je meerdere cyclussen hebt gehad. 
Het meten doe je voordat je opstaat. Het liefst heb je nog zo weinig mogelijk bewogen en niet gepraat, dat laatste als je het via je mond wil doen. 
Als je er echt meer van wil weten raad ik je aan om eens de site van sensiplan op te zoeken. Het is een zeer betrouwbare methode waar goede begeleiding bij gegeven kan worden. 
Succes! Ik vond het zeer leerzaam en heb me lichaam echt beter leren kennen.
 
Ik meet zelf al een tijd met de Ladycomp. 
Dit (iets onhandige) apparaat rekent jouw vruchtbare dagen uit. 
waardoor je dit kan gebruiken als anticonceptie, of juist kan gebruiken om gerichter te 'schieten' :) 
ik heb goede verhalen gehoord over Daysy. dit is een zelfde soort computer met thermometer die je aan een App koppelt. 
Het is een investering, je kan het ook met een goede thermometer doen en een eigen schriftje. wel advies hier extra info over in te winnen over hoe je dit het beste kan doen.
ik vond dit boek (Wel in het engels) een mooi compleet overzicht:
https://www.bol.com/nl/nl/p/taking-charge-of-your-fertility/1001004002941554/?bltgh=ohhmTpwb6aqlY-NJE1VJQw.2_18.21.RollupItem
 
succes!
 
 
Terug
Bovenaan