Temperaturen

Hoi Meiden,

Ik ben Karin, heb één meisje van 2 en we zijn bezig om een tweede kindje te krijgen. Tot op heden wil dit nog niet lukken.
Dit is de eerste ronde dat ik ben begonnen met temperaturen. Maar ik dacht dat je temperatuur aardig stabiel was in het begin. Bij mij was de 2e dag van de menstruatie 37,2, derde dag 36,5 en de vierde dag weer 37,0. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Ik doe het voordat ik uit bed ga, maar niet altijd op exact hetzelfde tijdstip. Wel altijd tussen de 7 en 9 uur in. Misschien moet ik een anderen termometer proberen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr. Karin

ik heb het een maandje geprobeerd, maar je meot het zeg maag doen als je in bed ligt en nog geen inspanning hebt geleverd, dus liggend teperaturen, ik zou wel een beetje rond hetzelfde tijdstip proberen.

Hoelang ben je al bezig?

Hoi,

Ik heb ook 3 cycli lang getemperatuurd. Er kan zo wel eens 0,2 graad tussen zitten, maar inderdaad is het belangrijk dat je het elke dag rond dezelfde tijd doet en dat je nog geen inspanning hebt geleverd, zoals Wendy zegt. Dat betekent dus idd. in het weekend ook vroeg je wekker zetten. Ik was er op een gegeven moment zo aan gewend dat ik daarna weer vrolijk verder sliep (en temperatuurde per ongeluk wel eens snachts in mijn slaap, waarna ik wakker werd, bloos). Wel even opschrijven, tenzij je zo n 'onthoudende' thermoemeter hebt, want anders haal je t door elkaar. Ik had gewoon een agenda naast mijn bed.

Als je het wat langer doet ga je het patroon herkennen. De eerste dagen zakte de temperatuur geleidelijk (bij mij van 36.9 naar 36.4 ofzo). Daarna een x aantal dagen ongeveer gelijk (met wat kleine schommelingen bij mij 36.2-36,4). Bij mij zakte het daarna nog 1 dag tot een minimumwaarde (meestal 36.1) en dan ineens ging het 0,4 omhoog (36.5). Dan weer een paar schommelingen en langzaam opkruipend tot 37. De dag vóór of van mijn ongi zakte de temp dan weer met 0,2 en begon t weer opnieuw.

Na drie cycli was het voor mij zo duidelijk, dat ik ben gestopt.

gr.
Wenser

@Wendy, ik doe het inderdaad liggend voordat ik ook maar iets gedaan heb (behalve de wekker uitdrukken)

@Wenser, ik heb een mooi briefje naast mijn bed waar ik alles op kan noteren. Gedownload van Babybrabbel. Bij schommelt het dus wel iets meer als bij jou, ongeveer een halve graag. Wie weet gaat het in de loop van de cyclus beter. Pfff....dat wekker zetten ben ik toch niet zo blij mee, maar ja....alles voor het goede doel....
Ik zit nu in ronde 9. Ik wil als ik een jaar bezig ben naar de ha toe en en wil graag goed beslagen ten ijs komen. Ook al hoor ik wel eens dat ze niets met temperatuurlijsten doen.
Ik geloof dat jullie beiden al langer bezig zijn...
Hoeven jullie van de geanacoloog (ik schrijf dat woord noooiit goed) niet langer te temperaturen??

Groetjes Karin

Dag Karin,
Ik heb eenmalig de lijsten meegenomen bij mijn eerste gesprek bij de huisarts. Die zei dat het goed was, dat er duidelijk een eisprong te zien was en dat ik mocht stoppen met tempen (blij dat ik was).
Van de huisarts kreeg ik een doorverwijzing. Na de spermatest bij mijn man hadden we een afspraak bij de gyn. Ik heb de templijsten toen weer meegenomen. Zij vroeg alleen maar of ik een eisprong had. Toen ik de lijsten wilde laten zien, zei ze alleen maar of er een piek in te zien was en toen ik 'ja' zei hoeeft ze ze niet eens meer bekeken. Maar als het onduidelijker is, doen ze dat denk ik wel. Daarna beginnen ze met echo's maken van je eisprong, dus dan zien ze het ook.
Veel succes
Wenser
ps. ik ben onlangs na ruim anderhalf jaar alsnog uit mijzelf zwanger geworden, dus geef de moed niet op!

Temperaturen komt redelijk nauw, dus wel iedere dag rond dezelfde tijd (een kwartier verschil maakt niet uit, maar 2 uur wel) en je kan het beste met een echte BBT-thermometer meten en dan ook nog het liefst rectaal. BBT staat voor Basale Body Temperatuur (Basale lichaamstemperatuur) en is dus geen koortsthermometer. Even googlen en dan kan je 'm zo vinden. Als je het een maand of 2 doet, ga je patronen herkennen.

OVerigens, je kan ook 's kijken op www.fertilityfriend.com, daar kan je de temperaturen makkelijk invoeren en dan komt het programma uiteindelijk zelf met een ovulatiedatum op de proppen. Erg handig, wel in het engels. Ik heb er ongeveer 6 maanden gebruik van gemaakt en toen ik begon aan mijn IUI's ben ik gestopt met temperaturen.

Succes,

Esk (12w1d)

Hoi HOi,

Morgen zal ik eens naar de drogist gaan of ze zo´n BBT thermometer hebben. Ik doe het nu inderdaad met een koortsthermometer. Ik heb ook op die site gekeken en heb me aangemeld, maar ik vind het zo irritant dat het in het engels is.
Mijn temperatuur schommelt nog steeds heel erg. Kan een graad tussen zitten met een paar dagen verschil.
Kan het ook komen doordat ik flink verkouden ben?

Wenser: Wat fijn dat je na zoveel maanden toch nog uit jezelf zwanger bent geraakt. Ik kan me voorstellen dat je een gat in de lucht gesprongen bent!!

Esk: Jij bent zwanger geraakt van de IUI?

Groetjes Karin

Karin,
Nee, ik ben zwanger geraakt via IVF. Ik heb 5 IUI's gehad zonder resultaat, maar de eerste IVF was wel raak. Ik ben vandaag precies 13 weken zwanger!

Je temperatuur kan inderdaad schommelen door verkoudheid (of moeheid of slecht slapen).

Het is een methode die een paar maanden in beslag neemt, maar uiteindelijk kan je er veel aan hebben. De site is inderdaad in het engels, maar als je je temperatuur invoert en de tijd, dan komt het zelf wel met een ovulatiedatum (achteraf) op de proppen. Mocht je over fertilityfriend specifieke vragen hebben, post ze hier dan maar, dan zie ik het wel en kan ik zelf even kijken hoe iets moet in m'n eigen account.

Succes!

Esk

Terug
Bovenaan