hoi Jolanda,
Ik ben al een aantal maanden aan het temperaturen. Ik vind het heel fijn om te gebruiken.
Je moet elke dag op (ongeveer) hetzelfde tijdstip meten. Het beste kun je dat doen voordat je uit bed gaat, zodat je nog niet in beweging bent geweest. Ik meet trouwens gewoon met de thermometer onder mijn tong. Ze zeggen dat dat minder nauwkeurig is, maar bij mij werkt het goed genoeg. Het beste is ook nog als je elke nacht ongeveer evenveel slaap hebt, maar als je een keer wat later naar bed bent geweest dan merk je vanzelf of dat invloed heeft.
Op babybrabbel.org staat een grafiek die je kunt printen. Daarop kun je elke dag je temperatuur invullen, maar ook andere signalen die je aan je lichaam merkt. Zoals cervixslijm, of misschien je ovulatie als je die voelt (ik dus niet) en wanneer je seks hebt. Jouw temperatuur zal iets stijgen na je eisprong. Ongeveer 0,3 graden. Maar het gaat om het gemiddelde. Dus het kan zijn dat voor je eisprong je temperatuur wisselt tussen de 36,1 en 36,4 en na je eisprong tussen de 36,5 en 36,7 (en dan kan je nog wel eens een uitschieter hebben naar beneden of boven, maar als je een lijn trekt, dan zie je het meestal wel)
Je weet niet van te voren wanneer je eisprong plaats zal vinden, omdat je temperatuur pas 1 of 2 dagen daarna stijgt. Maar als je het een aantal maanden doet, dan heb je een heel goed zicht op je cyclus. En wat ik erg fijn vond. Ik heb 2 maanden een late eisprong gehad, dat kon ik dus wel zien aan mijn temperatuur. Dus toen wist ik dat mijn ongesteldheid (waarschijnlijk) ook later zou zijn. Dus toen was het minder gestress toen mijn ongesteldheid een weekje uit bleef...
wat een verhaal. ik had je beter kunnen verwijzen naar Babybrabbel.org bij informatief.>> babyotheek>> temperatuurmethode kun je het lezen..
Ik vind het temperaturen dus heel fijn, het werkt goed. En het is geen probleem om onder te je tong te tempen. Oh, en omdat ik elke ochtend om 7:10 uur temp en het nu nog donker is rond die tijd, heb ik een klein zaklampje naast het bed liggen. De dagen dat er ik dan nog niet uit hoef, heb ik net genoeg licht om de termometer te lezen, en kan ik me daarna weer omdraaien en verder slapen...
veel succes, ik hoop dat je er wat aan hebt
liefs Mieke